Honda-topman over sanering: we kunnen niet anders

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Paul Tomanek.

Van alle dealers is het contract opgezegd en begin 2019 moet het nieuwe netwerk operationeel zijn. “We zitten nu in de fase waarin we moeilijke beslissingen moeten nemen. Er zijn dealers die de afgelopen jaren veel hebben geïnvesteerd en die willen we de mogelijkheid geven om door te gaan. Wij zien deze dealers echt als partners voor de lange termijn.” Tomanek denkt dat er minder dealers nodig zijn in de komende jaren. “We denken dat het showroombezoek blijft afnemen.”

‘Je moet rendabel zijn’

Vorig jaar werd bekend dat Honda zelf importeur in Nederland blijft, ook al was er even sprake van dat er een private importeur aangesteld zou worden. 

‘Wij zitten midden in een zware klim, maar we gaan de top zeker halen.

Honda verkocht vorig jaar ongeveer 1.800 nieuwe auto’s in Nederland. “Dat is simpelweg te weinig voor 35 dealers. We moeten denken aan de rentabiliteit van het netwerk. En daar komt bij dat door de lage nieuwverkoop ook de occasionmarkt opdroogt”, zegt Tomanek. Honda vraag best wel grote investeringen. Is dat niet zuur voor dealers die jarenlang weinig hebben kunnen verkopen en juist hoopten nu weer vet op de botten te krijgen? “Ik draai het liever om. Je kunt de investeringen alleen terug verdienen als je rendabel bent. En dus moeten we naar minder dealers. Zodat we sterke partners krijgen, die de beste service kunnen geven. Overigens vinden we de investeringen, die voor heel Europa gelden, niet heel hoog.” Wel eist Honda exclusiviteit. “We willen daarnaast dat onze dealers een exclusieve Honda-showroom hebben, al begrijpen we dat dealers multimerk zullen opereren, dat zal in enkele gevallen nodig zijn voor een gezonde bedrijfsvoering.” 

Ontevreden dealers

Op termijn hoopt Tomanek tussen de vier- en vijfduizend auto’s per jaar te verkopen in Nederland. Meer stabiliteit in het modellenprogramma en de elektrificering van het wagenpark moet helpen. “Honda komt met een lijn hybride en volledige elektrische auto’s. Maar ook de bestaande producten worden beter aangepast op de Europese markt. Binnen r&d ligt er veel meer focus op Europa. We verkopen nu zo’n 150 duizend auto’s in Europa, het plan is om richting de half miljoen te gaan. Het grote voordeel is dat Honda een sterke merknaam heeft, dat gecombineerd met een goed aanbod moet ons vooruit helpen.”

De dealers in Nederland zijn vooralsnog niet tevreden. Ze vinden dat de investeringen in sales en marketing nog veel te laag zijn. Tomanek kan hier wel in komen. “Er komt een salesmanager voor Nederland. Ook gaan we voor Nederland een eigen marketingapparaat optuigen, al blijft de lead wel op ons Britse hoofdkantoor. Als het gaat om adverteren dan geldt dat als je 1.800 auto’s verkoopt, je een bescheiden budget hebt. Maar we realiseren ons dat de inspanningen moeten worden verhoogd. Het hangt samen met wat te verkopen hebben.”

Tomanek realiseert zich dat hij offers vraagt van zijn netwerk. Maar hij is hoopvol dat er een mooie toekomst gloort. “Ik zie het als het beklimmen van een berg. We zitten nu midden in een klim en dat is best zwaar. Maar we willen in 2019 wel de top hebben bereikt. En dan hebben we eindelijk iets te vertellen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Honda-topman over sanering: we kunnen niet anders | Automotive Online

Honda-topman over sanering: we kunnen niet anders

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Paul Tomanek.

Van alle dealers is het contract opgezegd en begin 2019 moet het nieuwe netwerk operationeel zijn. “We zitten nu in de fase waarin we moeilijke beslissingen moeten nemen. Er zijn dealers die de afgelopen jaren veel hebben geïnvesteerd en die willen we de mogelijkheid geven om door te gaan. Wij zien deze dealers echt als partners voor de lange termijn.” Tomanek denkt dat er minder dealers nodig zijn in de komende jaren. “We denken dat het showroombezoek blijft afnemen.”

‘Je moet rendabel zijn’

Vorig jaar werd bekend dat Honda zelf importeur in Nederland blijft, ook al was er even sprake van dat er een private importeur aangesteld zou worden. 

‘Wij zitten midden in een zware klim, maar we gaan de top zeker halen.

Honda verkocht vorig jaar ongeveer 1.800 nieuwe auto’s in Nederland. “Dat is simpelweg te weinig voor 35 dealers. We moeten denken aan de rentabiliteit van het netwerk. En daar komt bij dat door de lage nieuwverkoop ook de occasionmarkt opdroogt”, zegt Tomanek. Honda vraag best wel grote investeringen. Is dat niet zuur voor dealers die jarenlang weinig hebben kunnen verkopen en juist hoopten nu weer vet op de botten te krijgen? “Ik draai het liever om. Je kunt de investeringen alleen terug verdienen als je rendabel bent. En dus moeten we naar minder dealers. Zodat we sterke partners krijgen, die de beste service kunnen geven. Overigens vinden we de investeringen, die voor heel Europa gelden, niet heel hoog.” Wel eist Honda exclusiviteit. “We willen daarnaast dat onze dealers een exclusieve Honda-showroom hebben, al begrijpen we dat dealers multimerk zullen opereren, dat zal in enkele gevallen nodig zijn voor een gezonde bedrijfsvoering.” 

Ontevreden dealers

Op termijn hoopt Tomanek tussen de vier- en vijfduizend auto’s per jaar te verkopen in Nederland. Meer stabiliteit in het modellenprogramma en de elektrificering van het wagenpark moet helpen. “Honda komt met een lijn hybride en volledige elektrische auto’s. Maar ook de bestaande producten worden beter aangepast op de Europese markt. Binnen r&d ligt er veel meer focus op Europa. We verkopen nu zo’n 150 duizend auto’s in Europa, het plan is om richting de half miljoen te gaan. Het grote voordeel is dat Honda een sterke merknaam heeft, dat gecombineerd met een goed aanbod moet ons vooruit helpen.”

De dealers in Nederland zijn vooralsnog niet tevreden. Ze vinden dat de investeringen in sales en marketing nog veel te laag zijn. Tomanek kan hier wel in komen. “Er komt een salesmanager voor Nederland. Ook gaan we voor Nederland een eigen marketingapparaat optuigen, al blijft de lead wel op ons Britse hoofdkantoor. Als het gaat om adverteren dan geldt dat als je 1.800 auto’s verkoopt, je een bescheiden budget hebt. Maar we realiseren ons dat de inspanningen moeten worden verhoogd. Het hangt samen met wat te verkopen hebben.”

Tomanek realiseert zich dat hij offers vraagt van zijn netwerk. Maar hij is hoopvol dat er een mooie toekomst gloort. “Ik zie het als het beklimmen van een berg. We zitten nu midden in een klim en dat is best zwaar. Maar we willen in 2019 wel de top hebben bereikt. En dan hebben we eindelijk iets te vertellen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.