Rechter: dealer moet Leaf terugkopen na loze belofte

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Leaf-eigenaar had de auto gekocht voor zijn woon-werkverkeer van zijn huis in Zoetermeer naar zijn werk in Kampen. Volgens de Leaf-rijder had de dealer hem ervan verzekerd dat hij die afstand van ongeveer 130 kilometer zonder tussendoor op te hoeven laden zou redden. Daarnaast stond er op de website van Nissan dat de auto 150 kilometer op een opgeladen accu kon doorrijden.

ABD Nissan in Drachten wilde niet meewerken aan een oplossing. De rechter van het parket Noord-Nederland liet door twee deskundigen onderzoeken uitvoeren naar de situatie. Uit twee verschillende proefritten met de Leaf bleek dat de auto maximaal 98 en 101,5 kilometer haalde met een volle accu bij de start en onder normale verkeers- en weersomstandigheden.

De rechter oordeelde op 30 november dat dit een onrechtmatige verkoop was, omdat de dealer zijn belofte niet waar kon maken. De dealer moet de auto van de klant terugkopen voor het volledige aankoopsom. Hij moet hem ook een schadevergoeding betalen voor de extra laadkosten. Tot slot draait hij op voor de proceskosten.

Individuele zaak

Woordvoerder van Nissan Nederland, Bart van Thienen, zegt dat de autofabrikant niet bang is voor nog meer rechtszaken. “Het gaat hier om een individuele zaak die al drie jaar loopt, waarbij er sprake van miscommunicatie was tussen de dealer en de klant. Er is onvoldoende gesproken over het praktisch gebruik van de auto.” Volgens Van Thienen hangt de actieradius van een EV af van meerdere omstandigheden, zoals het aantal personen dat in de auto zit, maar ook of er in de stad of op de snelweg wordt gereden. 

De rechter bepaalde echter dat in deze specifieke zaak de auto onder de normale omstandigheden niet de beloofde actieradius haalde.

Van Thienen zegt dat er niets verandert aan de werkwijze van Nissan Nederland naar aanleiding van de uitspraak. “Wij communiceren altijd de NEDC (theoretische) verbruikscijfers waartoe wij wettelijk verplicht zijn. Daarnaast geven we de klant mee dat dit per rit kan verschillen.” Hij verwacht niet dat ABD Nissan in Drachten in hoger beroep gaat.

Het grote verschil tussen werkelijk verbruik en fabrieksopgaaf is vele instanties al jaren een doorn in het oog. Volgens autofabrikant BMW duurt het nog zo’n zeven jaar voordat de hoeveelheid opgeslagen energie in een accu is verdubbeld, waardoor de actieradius van de EV wordt vergroot.

Volgens van Thienen is de actieradius van EV’s de afgelopen jaren verbeterd. Onderzoeksbureau I&O Research meldde dat het rapportcijfer voor de actieradius van EV’s de afgelopen jaren is gestegen van een 4,9 naar een 6. 

ABD Nissan in Drachten wilde niet reageren op de uitspraak.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Rechter: dealer moet Leaf terugkopen na loze belofte | Automotive Online

Rechter: dealer moet Leaf terugkopen na loze belofte

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Leaf-eigenaar had de auto gekocht voor zijn woon-werkverkeer van zijn huis in Zoetermeer naar zijn werk in Kampen. Volgens de Leaf-rijder had de dealer hem ervan verzekerd dat hij die afstand van ongeveer 130 kilometer zonder tussendoor op te hoeven laden zou redden. Daarnaast stond er op de website van Nissan dat de auto 150 kilometer op een opgeladen accu kon doorrijden.

ABD Nissan in Drachten wilde niet meewerken aan een oplossing. De rechter van het parket Noord-Nederland liet door twee deskundigen onderzoeken uitvoeren naar de situatie. Uit twee verschillende proefritten met de Leaf bleek dat de auto maximaal 98 en 101,5 kilometer haalde met een volle accu bij de start en onder normale verkeers- en weersomstandigheden.

De rechter oordeelde op 30 november dat dit een onrechtmatige verkoop was, omdat de dealer zijn belofte niet waar kon maken. De dealer moet de auto van de klant terugkopen voor het volledige aankoopsom. Hij moet hem ook een schadevergoeding betalen voor de extra laadkosten. Tot slot draait hij op voor de proceskosten.

Individuele zaak

Woordvoerder van Nissan Nederland, Bart van Thienen, zegt dat de autofabrikant niet bang is voor nog meer rechtszaken. “Het gaat hier om een individuele zaak die al drie jaar loopt, waarbij er sprake van miscommunicatie was tussen de dealer en de klant. Er is onvoldoende gesproken over het praktisch gebruik van de auto.” Volgens Van Thienen hangt de actieradius van een EV af van meerdere omstandigheden, zoals het aantal personen dat in de auto zit, maar ook of er in de stad of op de snelweg wordt gereden. 

De rechter bepaalde echter dat in deze specifieke zaak de auto onder de normale omstandigheden niet de beloofde actieradius haalde.

Van Thienen zegt dat er niets verandert aan de werkwijze van Nissan Nederland naar aanleiding van de uitspraak. “Wij communiceren altijd de NEDC (theoretische) verbruikscijfers waartoe wij wettelijk verplicht zijn. Daarnaast geven we de klant mee dat dit per rit kan verschillen.” Hij verwacht niet dat ABD Nissan in Drachten in hoger beroep gaat.

Het grote verschil tussen werkelijk verbruik en fabrieksopgaaf is vele instanties al jaren een doorn in het oog. Volgens autofabrikant BMW duurt het nog zo’n zeven jaar voordat de hoeveelheid opgeslagen energie in een accu is verdubbeld, waardoor de actieradius van de EV wordt vergroot.

Volgens van Thienen is de actieradius van EV’s de afgelopen jaren verbeterd. Onderzoeksbureau I&O Research meldde dat het rapportcijfer voor de actieradius van EV’s de afgelopen jaren is gestegen van een 4,9 naar een 6. 

ABD Nissan in Drachten wilde niet reageren op de uitspraak.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.