Brievenbusfraude bij Citroën-specialist
“Een aantal klanten betaalt bij ons op rekening. Zij krijgen een factuur thuisgestuurd. Toen de betalingen op zich lieten wachten, zijn wij gaan bellen en bleek dat de facturen aangepast waren”, zegt Dennis van Beers. De schade ligt rond de duizend euro.
Post.nl heeft de zaak in onderzoek, aldus Van Beers. Hij twijfelt nog over wat te doen met klanten die hun betaling aan criminelen hebben gedaan. “Hen valt niets te verwijten. Dus daar kijken we nog naar.”
Bovag meldde eind vorig jaar al dat brievenbusfraude terug was van weggeweest. Bij de landelijke organisatie Fraude Helpdesk herkennen ze dat beeld. “Deze vorm van fraude vindt momenteel op grote schaal plaats. Iedere branche wordt erdoor geraakt”, zegt woordvoerder Ellen Prummel. Het meldpunt en Bovag adviseren om de factuur persoonlijk mee te geven aan de klant. Of om de factuur onherkenbaar te versturen en na te bellen.