Bert Wieten start bodemprocedure tegen Hyundai

Redactie Redactie
• Laatste update:

In 2014 zegde Hyundai Nederland de dealercontracten van al zijn dealers op. Volgens de Europese wet mogen importeurs en fabrikanten zelf bepalen wie ze aanstellen als salesdealer, maar mogen ze bedrijven die aan de standards voldoen niet weigeren als onderhoudsdealer.

Bert Wieten voldoet naar eigen zeggen wel aan de aftersales-eisen van Hyundai. “Dat is nogal logisch want ik ben 28 jaar dealer geweest. Ik haalde mijn targets en heb zelfs verschillende onderscheidingen gekregen van Hyundai voor de prestaties van mijn bedrijf, ook op het gebied van aftersales. Ik was dus verbijsterd toen mij niet alleen het salesdealerschap (dat ging naar Auto Palace, red) maar ook het erkend reparateurschap werd ontzegd.” 

Solvabiliteit
Wieten heeft advocaat Peter Lodestijn in de arm genomen om hem bij te staan. Lodestijn heeft meer dealers bijgestaan, onder andere autobedrijf Van Dam in 2011 in een zaak tegen toenmalig Hyundai-importeur Greenib Car. Volgens Lodestijn handelt Hyundai in strijd met het Europees recht en het mededingingsrecht. Hij beroept zich onder meer op een uitspraak van het BGH, de Duitse Hoge Raad, van twee maanden geleden. “Middels een bodemprocedure willen we Hyundai Nederland dwingen Bert Wieten toe te laten tot het netwerk erkend reparateurs. Voor de periode dat hij dat niet is eisen we een schadevergoeding voor gederfde inkomsten uit aftersales”, aldus Lodestijn. 

Volgens de advocaat brengt de importeur de solvabiliteit van het autobedrijf in als argument om hem niet toe te laten. “De solvabiliteit moet in de regel 25 procent zijn. Berekend op holdingniveau – zoals binnen het Hyundai-netwerk gebruikelijk is – voldoet Wieten hier al jaren aan. Nu kijkt Hyundai ineens uitsluitend naar de vennootschap die het reparateurschap aanvraagt en laat zij alle waardevolle activa van het concern buiten beschouwing, hoewel het concern heeft aangeboden garant te staan voor de vereiste solvabiliteit. Dit lijkt een kunstgreep van de importeur om Wieten buitenspel te zetten en de nieuwe dealer in het zadel te helpen.”

Om het besluit van de importeur aan te vechten, is besloten tot een bodemprocedure omdat de materie te complex is voor een kortgeding. Dit proces zal zo’n anderhalf jaar duren. Bert Wieten gaat door als specialist van het merk Hyundai.

Een andere opgezegde dealer, Fakkert Autogroep, kondigde gisteren aan in hoger beroep te gaan tegen een uitspraak van de rechter inzake het verloren dealercontract.
 
Hyundai Nederland is om een reactie gevraagd. De importeur wordt bijgestaan door Walter van Overbeek (Houthoff Buruma), die in een reactie aan Automotive zegt nog geen dagvaarding van Bert Wieten te hebben ontvangen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bert Wieten start bodemprocedure tegen Hyundai | Automotive Online

Bert Wieten start bodemprocedure tegen Hyundai

Redactie Redactie
• Laatste update:

In 2014 zegde Hyundai Nederland de dealercontracten van al zijn dealers op. Volgens de Europese wet mogen importeurs en fabrikanten zelf bepalen wie ze aanstellen als salesdealer, maar mogen ze bedrijven die aan de standards voldoen niet weigeren als onderhoudsdealer.

Bert Wieten voldoet naar eigen zeggen wel aan de aftersales-eisen van Hyundai. “Dat is nogal logisch want ik ben 28 jaar dealer geweest. Ik haalde mijn targets en heb zelfs verschillende onderscheidingen gekregen van Hyundai voor de prestaties van mijn bedrijf, ook op het gebied van aftersales. Ik was dus verbijsterd toen mij niet alleen het salesdealerschap (dat ging naar Auto Palace, red) maar ook het erkend reparateurschap werd ontzegd.” 

Solvabiliteit
Wieten heeft advocaat Peter Lodestijn in de arm genomen om hem bij te staan. Lodestijn heeft meer dealers bijgestaan, onder andere autobedrijf Van Dam in 2011 in een zaak tegen toenmalig Hyundai-importeur Greenib Car. Volgens Lodestijn handelt Hyundai in strijd met het Europees recht en het mededingingsrecht. Hij beroept zich onder meer op een uitspraak van het BGH, de Duitse Hoge Raad, van twee maanden geleden. “Middels een bodemprocedure willen we Hyundai Nederland dwingen Bert Wieten toe te laten tot het netwerk erkend reparateurs. Voor de periode dat hij dat niet is eisen we een schadevergoeding voor gederfde inkomsten uit aftersales”, aldus Lodestijn. 

Volgens de advocaat brengt de importeur de solvabiliteit van het autobedrijf in als argument om hem niet toe te laten. “De solvabiliteit moet in de regel 25 procent zijn. Berekend op holdingniveau – zoals binnen het Hyundai-netwerk gebruikelijk is – voldoet Wieten hier al jaren aan. Nu kijkt Hyundai ineens uitsluitend naar de vennootschap die het reparateurschap aanvraagt en laat zij alle waardevolle activa van het concern buiten beschouwing, hoewel het concern heeft aangeboden garant te staan voor de vereiste solvabiliteit. Dit lijkt een kunstgreep van de importeur om Wieten buitenspel te zetten en de nieuwe dealer in het zadel te helpen.”

Om het besluit van de importeur aan te vechten, is besloten tot een bodemprocedure omdat de materie te complex is voor een kortgeding. Dit proces zal zo’n anderhalf jaar duren. Bert Wieten gaat door als specialist van het merk Hyundai.

Een andere opgezegde dealer, Fakkert Autogroep, kondigde gisteren aan in hoger beroep te gaan tegen een uitspraak van de rechter inzake het verloren dealercontract.
 
Hyundai Nederland is om een reactie gevraagd. De importeur wordt bijgestaan door Walter van Overbeek (Houthoff Buruma), die in een reactie aan Automotive zegt nog geen dagvaarding van Bert Wieten te hebben ontvangen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.