Reorganisatie Motorhuis: zestig banen verdwijnen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Markeur aan Automotive.

Motorhuis stopt op 1 oktober met de Hyundai-activiteiten in Den Haag en Delft. De vestiging in Nijmegen stopt op 1 april volgend jaar met Hyundai. Op 1 april stopt Motorhuis ook met zijn Mazda-activiteiten. Dit merk wordt behalve in Nijmegen gevoerd in de vestigingen in Amsterdam en Leiden.

Fiat-merken onder de loep
Daarnaast liggen de activiteiten voor de merken Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Lancia onder de loep. Motorhuis is in gesprek met importeur Fiat Group Automobile Netherlands over hoe deze merken toegevoegde waarde kunnen bieden voor de holding.

Motorhuis gaat zich na de reorganisatie primair richten op de merken Opel en Citroën. “Dit zijn de belangrijkste merken met het meeste volume”, zegt Markeur-cfo Arie Bast tegen Automotive. De dealertak van Markeur verkeert al langere tijd in zwaar weer.

Stoppen met AutoROB 
Ook sluit Motorhuis de komende maanden twee vestigingen. De Fiat-dealervestiging in Capelle a/d IJssel sluit 31 december zijn deuren. De resultaten van deze single brand-vestiging waren onvoldoende. In Hoofddorp sluit Motorhuis de AutoROB-vestiging. Markeur lanceerde de universele formule in 2011 met de ambitie te groeien tot een van de grootste garageketens van Nederland. Dit kwam echter niet van de grond en in het streven om de complexiteit van de holding terug te brengen, stopt de formule. Hoofddorp sluit 31 mei 2016 zijn deuren.  

Zestig banen verdwijnen
Ook worden er bij de dealervestigingen managementfuncties geschrapt. Zo komen de functies van salesmanager, merkenmanager en clustermanager te vervallen. Daar komt de functie van vestigingsmanager voor in de plaats. In totaal zullen ongeveer zestig van de 480 arbeidsplaatsen verdwijnen, voornamelijk door natuurlijk verloop. 

Fusie met Spuigroep
Dit jaar nog moet Markeur, de moeder van Motorhuis, fuseren met Spuigroep. Daarmee ontstaat een conglomeraat met een geschatte jaaromzet van ruim een half miljard euro en zo’n 1.400 medewerkers. In de nieuwe organisatie is een belangrijke rol weggelegd voor Motorhuis, zegt Spuigroep-dga Leo van Beukering tegen Automotive. 

Lees in Automotive Management 9 een analyse over de fusie tussen Markeur en Spuigroep, en de rol van Motorhuis in de nieuwe organisatie. Abonnees kunnen Automotive Management 9 hier online lezen. Aanstaande vrijdag 18 september verschijnt de printversie. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Reorganisatie Motorhuis: zestig banen verdwijnen | Automotive Online

Reorganisatie Motorhuis: zestig banen verdwijnen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Markeur aan Automotive.

Motorhuis stopt op 1 oktober met de Hyundai-activiteiten in Den Haag en Delft. De vestiging in Nijmegen stopt op 1 april volgend jaar met Hyundai. Op 1 april stopt Motorhuis ook met zijn Mazda-activiteiten. Dit merk wordt behalve in Nijmegen gevoerd in de vestigingen in Amsterdam en Leiden.

Fiat-merken onder de loep
Daarnaast liggen de activiteiten voor de merken Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Lancia onder de loep. Motorhuis is in gesprek met importeur Fiat Group Automobile Netherlands over hoe deze merken toegevoegde waarde kunnen bieden voor de holding.

Motorhuis gaat zich na de reorganisatie primair richten op de merken Opel en Citroën. “Dit zijn de belangrijkste merken met het meeste volume”, zegt Markeur-cfo Arie Bast tegen Automotive. De dealertak van Markeur verkeert al langere tijd in zwaar weer.

Stoppen met AutoROB 
Ook sluit Motorhuis de komende maanden twee vestigingen. De Fiat-dealervestiging in Capelle a/d IJssel sluit 31 december zijn deuren. De resultaten van deze single brand-vestiging waren onvoldoende. In Hoofddorp sluit Motorhuis de AutoROB-vestiging. Markeur lanceerde de universele formule in 2011 met de ambitie te groeien tot een van de grootste garageketens van Nederland. Dit kwam echter niet van de grond en in het streven om de complexiteit van de holding terug te brengen, stopt de formule. Hoofddorp sluit 31 mei 2016 zijn deuren.  

Zestig banen verdwijnen
Ook worden er bij de dealervestigingen managementfuncties geschrapt. Zo komen de functies van salesmanager, merkenmanager en clustermanager te vervallen. Daar komt de functie van vestigingsmanager voor in de plaats. In totaal zullen ongeveer zestig van de 480 arbeidsplaatsen verdwijnen, voornamelijk door natuurlijk verloop. 

Fusie met Spuigroep
Dit jaar nog moet Markeur, de moeder van Motorhuis, fuseren met Spuigroep. Daarmee ontstaat een conglomeraat met een geschatte jaaromzet van ruim een half miljard euro en zo’n 1.400 medewerkers. In de nieuwe organisatie is een belangrijke rol weggelegd voor Motorhuis, zegt Spuigroep-dga Leo van Beukering tegen Automotive. 

Lees in Automotive Management 9 een analyse over de fusie tussen Markeur en Spuigroep, en de rol van Motorhuis in de nieuwe organisatie. Abonnees kunnen Automotive Management 9 hier online lezen. Aanstaande vrijdag 18 september verschijnt de printversie. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.