Nieuwe Aygo, C1 en 107 leveren in op veiligheid
In werkelijkheid zijn de kleine bestsellers echter nog onveiliger. De modellen worden namelijk nu nog niet standaard geleverd met een aantal basale veiligheidsopties zoals side impact airbags en ESC. De fabrikanten hebben toegezegd de modellen per juli 2013 in Europa wel standaard van deze veiligheidssystemen te voorzien. Vooruitlopend daarop heeft EuroNCAP de voertuigen mét deze systemen getest.
Dit verbeterde het resultaat aanzienlijk, zegt Euro NCAP-secretaris Michiel van Ratingen. “Voorzien van deze niet-standaard systemen behaalde de Aygo drie sterren. Zonder was de score waarschijnlijk veel slechter geweest.”
Sinds de laatste tests van de Aygo, C1 en 107 in 2005 zijn de testcriteria aangescherpt. Veel fabrikanten hebben hun nieuwste modellen hierop aangepast waardoor die nog steeds hoog scoren. Toyota, Citroën en Peugeot hebben dat voor deze populaire modellen duidelijk niet gedaan, zegt EuroNCAP.
Eerder werd bekend dat het met de veiligheid van `Gezinsauto van het jaar` Dacia Lodgy ook niet al te best gesteld was. Ook de veiligheid van personenbusjes laat te wensen over.