Nieuwe start Jaguar na rampjaar 2009

Redactie Redactie
• Laatste update:

Jaguar heeft een nieuwe koers ingezet: weg van de lucht van kersenhout, cognac en oude chesterfieldbankjes. Het nieuwe Jaguar straalt luxe en exclusiviteit, maar ook bereikbaarheid uit. Daarmee wil het merk weer nadrukkelijker mee gaan doen in de zakelijke markt. De komende periode zal volgens marketing- en salesmanager Guido Pot dat nieuwe elan in de hele organisatie worden doorgevoerd.

Hoe staat Jaguar er in Nederland na het afgelopen lastige jaar nu voor?
Door de val van Kroymans hebben we vorig jaar zo’n drie maanden stilgestaan. Dat heeft ons 100 tot 150 auto’s gekost. Op ons volume is dat fors. Gelukkig hebben we een stevig dealernetwerk, met een relatief hoge klantloyaliteit. Daardoor is er, op de Kroymansvestigingen in Utrecht, Rotterdam en Zaltbommel na, geen dealer bezweken. Dat de import is teruggegaan naar de fabriek en is samengevoegd met Landrover is logisch. De dealers stonden daar ook allemaal achter.

Welke gevolgen heeft de verkoop van Jaguar aan een Indiase eigenaar?
De overgang van Ford naar Tata Motors is voor ons eigenlijk bijna geruisloos verlopen. Het merk blijft in de basis, dus wat betreft design en engineering puur Engels, met Europeanen aan de top. Wel is een vernieuwing ingezet voor wat betreft de merkidentiteit. We richten ons ook op nieuwe aanwas, die niet zoveel heeft met dat traditionele, wat sleetse beeld van landhuizen met oprijlanen van knisperend grind. Jaguar is exclusief, maar niet exotisch.

Wat betekent die nieuwe lijn voor de Nederlandse organisatie?
De komende tijd gaan we die nieuwe waarden doorvoeren in de hele organisatie. Daarvoor hebben we inmiddels een training- en incentiveprogramma in ontwikkeling. Het betekent dat we onze klanten ook iets anders gaan benaderen. Loyaliteit blijft voor ons merk heel belangrijk, maar ik betwijfel of de oude crm-modellen, met een kaartje op je verjaardag en speciale aanbiedingen afgestemd op interesses nog wel werken. We gaan de klant meer vragen wat hij wil, via een netwerkbenadering, met kleine evenementen en intieme groepssessies.

Wil de klant niet net zoals bij elk ander merk gewoon aandacht en goede service?
Ja, daarom gaan we ons bijvoorbeeld ook niet meer voornamelijk richten op de salespotentie van klanten, maar ook per klant de hele aftersalesgeschiedenis in kaart brengen. Dat is misschien niet nieuw, maar als nichemerk met een relatief overzichtelijk klantenbestand zijn wij wel beter in staat een zinnige segmentatie van klanten te maken. Het voordeel dat dat kan opleveren voor de klantbenadering gaan we beter benutten.

Staat de steeds verdergaande vergroening van de mobiliteit succes van Jaguar in het zakelijk segment niet erg in de weg?
Het klopt dat Jaguar voor veel leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders al snel als te exclusief en te excentriek wordt gezien. Op dit moment waarin veel bedrijven ontslagrondes achter de rug hebben en ook de directie de broekriem moet aanhalen, is het daarom soms lastig. Anderzijds is het juist ook de kracht van het merk. We zijn daarom ook blij dat alle modellen er ook in dieseluitvoering zijn, ook met C-label. De restwaardes zijn bovendien concurrerend. En de tijd van krapte op de arbeidsmarkt lijkt nu ver weg, maar dat komt vanzelf weer een keer terug.

Toch zijn andere, concurrerende merken al verder met nieuwe aandrijftechnieken, zoals hybride en elektrisch.
Wij lopen als merk voor levensgenieters niet voorop in dit soort nieuwe ontwikkelingen, maar zullen absoluut kort volgen. Zowel bij Jaguar als bij Land Rover is duurzaamheid inmiddels een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering.

Hoeveel auto`s denk je in de komende jaren te kunnen verkopen in Nederland?
We gaan dit jaar voor vijfhonderd auto`s. Dat moeten er in de komende jaren meer worden, maar dat hangt ook samen met wanneer er nieuwe modellen op de markt komen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Nieuwe start Jaguar na rampjaar 2009 | Automotive Online

Nieuwe start Jaguar na rampjaar 2009

Redactie Redactie
• Laatste update:

Jaguar heeft een nieuwe koers ingezet: weg van de lucht van kersenhout, cognac en oude chesterfieldbankjes. Het nieuwe Jaguar straalt luxe en exclusiviteit, maar ook bereikbaarheid uit. Daarmee wil het merk weer nadrukkelijker mee gaan doen in de zakelijke markt. De komende periode zal volgens marketing- en salesmanager Guido Pot dat nieuwe elan in de hele organisatie worden doorgevoerd.

Hoe staat Jaguar er in Nederland na het afgelopen lastige jaar nu voor?
Door de val van Kroymans hebben we vorig jaar zo’n drie maanden stilgestaan. Dat heeft ons 100 tot 150 auto’s gekost. Op ons volume is dat fors. Gelukkig hebben we een stevig dealernetwerk, met een relatief hoge klantloyaliteit. Daardoor is er, op de Kroymansvestigingen in Utrecht, Rotterdam en Zaltbommel na, geen dealer bezweken. Dat de import is teruggegaan naar de fabriek en is samengevoegd met Landrover is logisch. De dealers stonden daar ook allemaal achter.

Welke gevolgen heeft de verkoop van Jaguar aan een Indiase eigenaar?
De overgang van Ford naar Tata Motors is voor ons eigenlijk bijna geruisloos verlopen. Het merk blijft in de basis, dus wat betreft design en engineering puur Engels, met Europeanen aan de top. Wel is een vernieuwing ingezet voor wat betreft de merkidentiteit. We richten ons ook op nieuwe aanwas, die niet zoveel heeft met dat traditionele, wat sleetse beeld van landhuizen met oprijlanen van knisperend grind. Jaguar is exclusief, maar niet exotisch.

Wat betekent die nieuwe lijn voor de Nederlandse organisatie?
De komende tijd gaan we die nieuwe waarden doorvoeren in de hele organisatie. Daarvoor hebben we inmiddels een training- en incentiveprogramma in ontwikkeling. Het betekent dat we onze klanten ook iets anders gaan benaderen. Loyaliteit blijft voor ons merk heel belangrijk, maar ik betwijfel of de oude crm-modellen, met een kaartje op je verjaardag en speciale aanbiedingen afgestemd op interesses nog wel werken. We gaan de klant meer vragen wat hij wil, via een netwerkbenadering, met kleine evenementen en intieme groepssessies.

Wil de klant niet net zoals bij elk ander merk gewoon aandacht en goede service?
Ja, daarom gaan we ons bijvoorbeeld ook niet meer voornamelijk richten op de salespotentie van klanten, maar ook per klant de hele aftersalesgeschiedenis in kaart brengen. Dat is misschien niet nieuw, maar als nichemerk met een relatief overzichtelijk klantenbestand zijn wij wel beter in staat een zinnige segmentatie van klanten te maken. Het voordeel dat dat kan opleveren voor de klantbenadering gaan we beter benutten.

Staat de steeds verdergaande vergroening van de mobiliteit succes van Jaguar in het zakelijk segment niet erg in de weg?
Het klopt dat Jaguar voor veel leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders al snel als te exclusief en te excentriek wordt gezien. Op dit moment waarin veel bedrijven ontslagrondes achter de rug hebben en ook de directie de broekriem moet aanhalen, is het daarom soms lastig. Anderzijds is het juist ook de kracht van het merk. We zijn daarom ook blij dat alle modellen er ook in dieseluitvoering zijn, ook met C-label. De restwaardes zijn bovendien concurrerend. En de tijd van krapte op de arbeidsmarkt lijkt nu ver weg, maar dat komt vanzelf weer een keer terug.

Toch zijn andere, concurrerende merken al verder met nieuwe aandrijftechnieken, zoals hybride en elektrisch.
Wij lopen als merk voor levensgenieters niet voorop in dit soort nieuwe ontwikkelingen, maar zullen absoluut kort volgen. Zowel bij Jaguar als bij Land Rover is duurzaamheid inmiddels een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering.

Hoeveel auto`s denk je in de komende jaren te kunnen verkopen in Nederland?
We gaan dit jaar voor vijfhonderd auto`s. Dat moeten er in de komende jaren meer worden, maar dat hangt ook samen met wanneer er nieuwe modellen op de markt komen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.