Fabrikanten mogen terug naar monomerkbeleid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Federauto vraagt zich af of de EU voldoende heeft nagedacht over wat de gevolgen van het afschaffen van de BER zijn voor de autobranche. “Als fabrikanten kiezen voor een monomerkbeleid, wat moeten de dealers dan doen die grote sommen geld hebben geïnvesteerd in multimerkshowrooms?”

Ook vindt Federauto de termijn waarbinnen belangenorganisaties hun visie mogen geven op de evaluatie, te kort. “Ook is het geven van een reactie moeilijk omdat er in het rapport wordt verwezen naar een algemene verordening die voor een betere omlijning zou zorgen. Zonder daarbij de minste tip van de sluier op te lichten wat deze omlijning omvat”, aldus Federauto. Overigens stelt de brancheorganisatie wel dat ze niet vooruit wil lopen op de uiteindelijke beslissing.

Martin Huisman van Bovag Autodealers onderschrijft de conclusie van Federauto. "Sterker, de conclusie dat fabrikanten zich weer op monomerk kunnen richten, was een van de speerpunten van onze terugkoppeling aan de Europese Commissie. Wij vinden de conclusie dat er te weinig met de multimerk-mogelijkheid is gedaan, onjuist."

In Automotive 8 van dit jaar meldde de advocaat Peter Lodestijn al dat het afschaffen van de BER betekent dat in veel gevallen de macht weer bij de fabrikant komt. Zo zou ook de rayonexclusiviteit komen te vervallen. Overigens moet de Europese Commissie zich nog uitspreken over de toekomst van de BER.

Foto: ook de locatieclausule komt mogelijk te vervallen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Fabrikanten mogen terug naar monomerkbeleid | Automotive Online

Fabrikanten mogen terug naar monomerkbeleid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Federauto vraagt zich af of de EU voldoende heeft nagedacht over wat de gevolgen van het afschaffen van de BER zijn voor de autobranche. “Als fabrikanten kiezen voor een monomerkbeleid, wat moeten de dealers dan doen die grote sommen geld hebben geïnvesteerd in multimerkshowrooms?”

Ook vindt Federauto de termijn waarbinnen belangenorganisaties hun visie mogen geven op de evaluatie, te kort. “Ook is het geven van een reactie moeilijk omdat er in het rapport wordt verwezen naar een algemene verordening die voor een betere omlijning zou zorgen. Zonder daarbij de minste tip van de sluier op te lichten wat deze omlijning omvat”, aldus Federauto. Overigens stelt de brancheorganisatie wel dat ze niet vooruit wil lopen op de uiteindelijke beslissing.

Martin Huisman van Bovag Autodealers onderschrijft de conclusie van Federauto. "Sterker, de conclusie dat fabrikanten zich weer op monomerk kunnen richten, was een van de speerpunten van onze terugkoppeling aan de Europese Commissie. Wij vinden de conclusie dat er te weinig met de multimerk-mogelijkheid is gedaan, onjuist."

In Automotive 8 van dit jaar meldde de advocaat Peter Lodestijn al dat het afschaffen van de BER betekent dat in veel gevallen de macht weer bij de fabrikant komt. Zo zou ook de rayonexclusiviteit komen te vervallen. Overigens moet de Europese Commissie zich nog uitspreken over de toekomst van de BER.

Foto: ook de locatieclausule komt mogelijk te vervallen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.