Mobiliteitsfestival: groeien dankzij 100 duizend sinaasappels
Bas van der Veldt zelf werkt bovengemiddeld lang bij ict-bedrijf AFAS, bekend als sponsor van AZ: hij begon er op zijn 19de als productmanager en werd in 2008 benoemd tot algemeen directeur. Het bedrijf had een omzet van 140 miljoen euro in 2018 en maakte dat jaar een winst (voor belasting) van 64.905 miljoen euro (tegenover 53.511 voor belasting in 2017). Het bedrijf heeft 450 medewerkers, die gemiddeld zeven jaar bij de organisatie werken en kent een ziekteverzuim van 1,9 procent. Cijfers waar menig bedrijf nog een puntje aan kan zuigen, en op het Mobiliteitsfestival in Apeldoorn geeft Van der Veldt graag zijn geheim prijs.
“Er worden te veel organisaties gebouwd waar je droevig van wordt”, is zijn stelling, die hij weet te onderbouwen: “met voorbeelden van hoge bonussen voor directies die loonsverhogingen voor medewerkers het liefst tegenhouden, die kerstpakketten schrappen en Spotify verbieden. Niets van dat alles bij AFAS. Ik luister zelf de hele dag naar Spotify, dus waarom zou ik de medewerkers het dan verbieden?”
Investeer in je medewerkers, dan komt dat de klanttevredenheid en daarmee ook het uiteindelijke rendement ten goede. “Een open deur inderdaad, maar het gaat om de invulling. Op het Mobiliteitsfestival laat ik voorbeelden zien van hoe het in mijn ogen beter kan. En ook voorbeelden waaruit blijkt dat de open deuren nog elke dag worden dicht getrapt, hoe onbegrijpelijk dat ook is.”
Uiteindelijk wordt 8 procent van de ongeveer 900 mensen die ieder jaar bij AFAS willen komen werken, aangenomen. Naar aanleiding van een auditie waarbij ze worden beoordeeld door medewerkers. “Stop met regels en geef vertrouwen. Nieuwe medewerkers moeten bijdragen aan de werksfeer en ook aan het resultaat – niemand kan dat beter beoordelen dan je bestaande medewerkers”, aldus Van der Veldt.