Feministen tikken Renault op vingers om nagellak-spotje

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit meldt onder meer internetkrant de Huffington Post.

Renault brengt nagellak uit in vier trendy kleuren die precies matchen met de Twingo. “Hiermee kunnen automobilisten hun nagels laten passen bij de kleur van hun auto”, stelde Renault bij de presentatie. Er is ook een reclamespotje, waarin een stijlvolle vrouw haar nagels lakt en terloops een parkeerkrasje wegwerkt op de Twingo. “Laat je nagels en je auto glanzen”, is de pay-off.

Onrust op social media

De marketingcampagne heeft direct geleid tot onrust op social media, waar Renault werd beticht van seksisme. De reclame “reduceert vrouwen tot zorgen om hun schoonheid en hun onvermogen om te rijden”, stelt vooraanstaand feministe Marie-Noelle Bas.Hoe is het gesteld met de autoreclames? Zie het dossier Marketing&Retail in Automotive 6.

Renault ontkent dat de reclame seksistisch is. “Twingo’s zijn gericht op vrouwen die ervan houden om hun auto een persoonlijke touch te geven”, reageert de Franse autobouwer op de Franse site 20Minutes. Renault benadrukt dat de spot niet laat zien dat vrouwen niet behoorlijk kunnen parkeren. Daarbij geeft Renault ook aan dat de nagellak niet bedoeld is voor het exclusieve gebruik door vrouwen. “Het uitgangspunt is dat wij zaken eenvoudiger willen maken voor onze klanten, zowel mannelijk als vrouwelijk.”

Is de reclame seksistisch? Bekijk het filmpje hieronder.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • viola Robbemondt

    Ik ken ook wel mannen die nagels lakken, haha. Dus valt wel mee met het seksisme volgens mij. Zou natuurlijk wel mooi zijn als ze die hipsters ook laten zien in de spotjes natuurlijk, dat dan weer wel. 😉

  • Wim Ruberg

    Prachtig filmpje en goed idee. Het is dat ik mijn nagels niet lak, anders zou ik ook zo’n potje in mijn autokleur willen hebben. En tja, je kunt natuurlijk achter alles iets seksistisch, racistisch of wat dan ook zoeken. Dat is de nieuwe mode bij mensen die geen echt werk hebben.

Feministen tikken Renault op vingers om nagellak-spotje | Automotive Online

Feministen tikken Renault op vingers om nagellak-spotje

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit meldt onder meer internetkrant de Huffington Post.

Renault brengt nagellak uit in vier trendy kleuren die precies matchen met de Twingo. “Hiermee kunnen automobilisten hun nagels laten passen bij de kleur van hun auto”, stelde Renault bij de presentatie. Er is ook een reclamespotje, waarin een stijlvolle vrouw haar nagels lakt en terloops een parkeerkrasje wegwerkt op de Twingo. “Laat je nagels en je auto glanzen”, is de pay-off.

Onrust op social media

De marketingcampagne heeft direct geleid tot onrust op social media, waar Renault werd beticht van seksisme. De reclame “reduceert vrouwen tot zorgen om hun schoonheid en hun onvermogen om te rijden”, stelt vooraanstaand feministe Marie-Noelle Bas.Hoe is het gesteld met de autoreclames? Zie het dossier Marketing&Retail in Automotive 6.

Renault ontkent dat de reclame seksistisch is. “Twingo’s zijn gericht op vrouwen die ervan houden om hun auto een persoonlijke touch te geven”, reageert de Franse autobouwer op de Franse site 20Minutes. Renault benadrukt dat de spot niet laat zien dat vrouwen niet behoorlijk kunnen parkeren. Daarbij geeft Renault ook aan dat de nagellak niet bedoeld is voor het exclusieve gebruik door vrouwen. “Het uitgangspunt is dat wij zaken eenvoudiger willen maken voor onze klanten, zowel mannelijk als vrouwelijk.”

Is de reclame seksistisch? Bekijk het filmpje hieronder.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • viola Robbemondt

    Ik ken ook wel mannen die nagels lakken, haha. Dus valt wel mee met het seksisme volgens mij. Zou natuurlijk wel mooi zijn als ze die hipsters ook laten zien in de spotjes natuurlijk, dat dan weer wel. 😉

  • Wim Ruberg

    Prachtig filmpje en goed idee. Het is dat ik mijn nagels niet lak, anders zou ik ook zo’n potje in mijn autokleur willen hebben. En tja, je kunt natuurlijk achter alles iets seksistisch, racistisch of wat dan ook zoeken. Dat is de nieuwe mode bij mensen die geen echt werk hebben.