Het universele autobedrijf splitst specialistisch en generalistisch werk

In de werkplaats | Twee werkplaatsen, twee snelheden bij Mark van Schijndel

In de werkplaats • Universeel autobedrijf Mark van Schijndel opende in de herfst zijn tweede vestiging, in Oss. Het bedrijf maakt een harde scheiding tussen een eenvoudige beurt en het complexere werk. Om dat succesvol te kunnen doen, is wel voldoende schaal nodig.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Mark van Schijndel (Beeld: Mark Litjens)

Iedere auto die in de werkplaats komt van de recent in Oss geopende tweede vestiging van Bosch Car Service Mark van Schijndel, krijgt eerst een intake. Alles wat direct en snel te onderhouden is, blijft in Oss. De overige auto’s gaan naar de vestiging in Geffen, die is omgedoopt tot Technisch Centrum. Oss is voor het ‘snelle’ onderhoud en service. “Ik geloof heel erg in het scheiden van de onderhoudsstromen. Het werkt niet als we alles willen doen op allebei de vestigingen. Maar om dat efficiënt in te richten is er wel schaalgrootte nodig”, zegt eigenaar Mark van Schijndel.

Mark van Schijndel

Bouwjaar: 1968
Thuissituatie: Getrouwd met Karin, drie dochters: Hilde, Roos en Aafke
Opleiding: LTS en MTS werktuigbouwkunde en MTS autotechniek
Loopbaan: Van 1990 tot 1994 gewerkt als vertegenwoordiger in automaterialen. In 1994 voor zichzelf begonnen.

De corona-uitbraak deed Van Schijndel, die het bedrijf – in 2017 finalist bij de verkiezing Autobedrijf van het Jaar – leidt met compagnon Teun van Berkel, nooit twijfelen aan de juistheid van de keuze om een tweede vestiging te openen. Hij heeft wel veel geleerd in de afgelopen maanden. “Er wordt minder gereden, dus er is minder groot onderhoud. Tegelijkertijd krijgen we nu al meer elektrische auto’s in de werkplaats. Daarbij volstaat veelal een check. Die auto’s krijgen een inspectie en gaan veelal zonder onderhoudsbeurt weer naar buiten. Dat onderhoud aan het rijdend park wordt dit jaar alsnog uitgevoerd, daar maak ik me geen zorgen over. Maar dat neemt niet weg dat er in de toekomst minder onderhoud zal zijn. We hebben daar nu een voorproefje van gehad. En juist daarom is het zo belangrijk dat wij nu deze stap zetten.”

Private lease

In Oss zat nog geen Bosch Car Service, dus de formule ondersteunde de uitbreiding. Van Schijndel denkt dat de aansluiting bij een formule onmisbaar is. “Dealers verdwijnen en dus zullen importeurs en grote fleetowners en leasemaatschappijen meer gaan samenwerken met garageformules. Het werk moet snel en goed gebeuren, anders kan het niet voor de prijzen op de zakelijke markt. Dat vereist specialisatie.”

De werkplaats in Oss is ingericht door Explora. Er staan nu vijf bruggen en er is ruimte voor nog 2 bruggen. “Als een auto binnenkomt doen we eerst een intake. Die kost maximaal 45 minuten.

Ik merk aan alles dat de fabrikant ons niet graag ondersteunt

Dan kunnen we inschatten wat er moet gebeuren en maken we een offerte. Is er veel onderhoud nodig, dan vragen we of de auto naar ons technisch centrum in Geffen mag. Dan weet de klant direct dat er meer werk nodig is en snapt hij ook dat daar een andere factuur bij hoort. Hier doen we dan de banden, remmen en beurten.”

Van Schijndel stelt dat hij zo het werkaanbod in de specialistische vestiging Geffen goed kan sturen, terwijl er in de ‘snelle’ vestiging in Oss productie gedraaid kan worden. “Diagnosespecialisten en monteurs moeten niet naast elkaar staan. Dan wordt het te hectisch en dat remt de productiviteit.”

Schaalgrootte

In Geffen (700m2, 11 bruggen) is fors geïnvesteerd in diagnose-apparatuur, met een KTS-tester van Bosch, aangevuld met samenwerkingen met Jifeline en Tech 360. “Ze hebben allen hun specifieke kwaliteiten en zijn nodig om goed diagnoses te kunnen doen”, zegt hij. Juist door de schaalgrootte kan hij investeren in de diagnose-apparatuur en geschoolde technici.

“Onze mensen zijn net zo goed als die van dealers, alleen ze hebben minder informatie tot hun beschikking. Maar we zijn, mede omdat we alle diagnosekennis- en werk in Geffen hebben, steeds beter in staat om snel de juiste informatie op te vragen. Soms kost dat wat meer tijd dan ons lief is, maar dat mag ook. Uiteindelijk moet iedereen hier in de regio aan ons denken als ze onderhoud nodig hebben.”

Zorgen om grote ontwikkelingen zoals over the air-onderhoud en pass-thru maakt hij zich niet. Van Schijndel: “Met de afname van het aantal dealers en de hoge mate van specialisatie tegen universele kosten, zal er voor ons altijd werk blijven. We merken wel aan alles dat de fabrikant ons niet graag ondersteunt. Toch kunnen we nu al alle storingen verhelpen en ik denk dat dit zo gaat blijven, maar daarvoor moeten we wel goed blijven samenwerken met onze partners.”

De kengetallen

BCS MARK VAN SCHIJNDEL
Aantal medewerkers: 11 (8 in Geffen, 3 in Oss)
Aantal hefbruggen: 16 (11 in Geffen, 5 in Oss)
Werkplaats: 1.150 m² (450 m² in Oss, 700 m² in Geffen)
Aantal doorgangen: rond 3.000
Aantal auto’s in showroom: 20-30 (alleen in Geffen)

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

In de werkplaats | Twee werkplaatsen, twee snelheden bij Mark van Schijndel | Automotive Online
Het universele autobedrijf splitst specialistisch en generalistisch werk

In de werkplaats | Twee werkplaatsen, twee snelheden bij Mark van Schijndel

In de werkplaats • Universeel autobedrijf Mark van Schijndel opende in de herfst zijn tweede vestiging, in Oss. Het bedrijf maakt een harde scheiding tussen een eenvoudige beurt en het complexere werk. Om dat succesvol te kunnen doen, is wel voldoende schaal nodig.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Mark van Schijndel (Beeld: Mark Litjens)

Iedere auto die in de werkplaats komt van de recent in Oss geopende tweede vestiging van Bosch Car Service Mark van Schijndel, krijgt eerst een intake. Alles wat direct en snel te onderhouden is, blijft in Oss. De overige auto’s gaan naar de vestiging in Geffen, die is omgedoopt tot Technisch Centrum. Oss is voor het ‘snelle’ onderhoud en service. “Ik geloof heel erg in het scheiden van de onderhoudsstromen. Het werkt niet als we alles willen doen op allebei de vestigingen. Maar om dat efficiënt in te richten is er wel schaalgrootte nodig”, zegt eigenaar Mark van Schijndel.

Mark van Schijndel

Bouwjaar: 1968
Thuissituatie: Getrouwd met Karin, drie dochters: Hilde, Roos en Aafke
Opleiding: LTS en MTS werktuigbouwkunde en MTS autotechniek
Loopbaan: Van 1990 tot 1994 gewerkt als vertegenwoordiger in automaterialen. In 1994 voor zichzelf begonnen.

De corona-uitbraak deed Van Schijndel, die het bedrijf – in 2017 finalist bij de verkiezing Autobedrijf van het Jaar – leidt met compagnon Teun van Berkel, nooit twijfelen aan de juistheid van de keuze om een tweede vestiging te openen. Hij heeft wel veel geleerd in de afgelopen maanden. “Er wordt minder gereden, dus er is minder groot onderhoud. Tegelijkertijd krijgen we nu al meer elektrische auto’s in de werkplaats. Daarbij volstaat veelal een check. Die auto’s krijgen een inspectie en gaan veelal zonder onderhoudsbeurt weer naar buiten. Dat onderhoud aan het rijdend park wordt dit jaar alsnog uitgevoerd, daar maak ik me geen zorgen over. Maar dat neemt niet weg dat er in de toekomst minder onderhoud zal zijn. We hebben daar nu een voorproefje van gehad. En juist daarom is het zo belangrijk dat wij nu deze stap zetten.”

Private lease

In Oss zat nog geen Bosch Car Service, dus de formule ondersteunde de uitbreiding. Van Schijndel denkt dat de aansluiting bij een formule onmisbaar is. “Dealers verdwijnen en dus zullen importeurs en grote fleetowners en leasemaatschappijen meer gaan samenwerken met garageformules. Het werk moet snel en goed gebeuren, anders kan het niet voor de prijzen op de zakelijke markt. Dat vereist specialisatie.”

De werkplaats in Oss is ingericht door Explora. Er staan nu vijf bruggen en er is ruimte voor nog 2 bruggen. “Als een auto binnenkomt doen we eerst een intake. Die kost maximaal 45 minuten.

Ik merk aan alles dat de fabrikant ons niet graag ondersteunt

Dan kunnen we inschatten wat er moet gebeuren en maken we een offerte. Is er veel onderhoud nodig, dan vragen we of de auto naar ons technisch centrum in Geffen mag. Dan weet de klant direct dat er meer werk nodig is en snapt hij ook dat daar een andere factuur bij hoort. Hier doen we dan de banden, remmen en beurten.”

Van Schijndel stelt dat hij zo het werkaanbod in de specialistische vestiging Geffen goed kan sturen, terwijl er in de ‘snelle’ vestiging in Oss productie gedraaid kan worden. “Diagnosespecialisten en monteurs moeten niet naast elkaar staan. Dan wordt het te hectisch en dat remt de productiviteit.”

Schaalgrootte

In Geffen (700m2, 11 bruggen) is fors geïnvesteerd in diagnose-apparatuur, met een KTS-tester van Bosch, aangevuld met samenwerkingen met Jifeline en Tech 360. “Ze hebben allen hun specifieke kwaliteiten en zijn nodig om goed diagnoses te kunnen doen”, zegt hij. Juist door de schaalgrootte kan hij investeren in de diagnose-apparatuur en geschoolde technici.

“Onze mensen zijn net zo goed als die van dealers, alleen ze hebben minder informatie tot hun beschikking. Maar we zijn, mede omdat we alle diagnosekennis- en werk in Geffen hebben, steeds beter in staat om snel de juiste informatie op te vragen. Soms kost dat wat meer tijd dan ons lief is, maar dat mag ook. Uiteindelijk moet iedereen hier in de regio aan ons denken als ze onderhoud nodig hebben.”

Zorgen om grote ontwikkelingen zoals over the air-onderhoud en pass-thru maakt hij zich niet. Van Schijndel: “Met de afname van het aantal dealers en de hoge mate van specialisatie tegen universele kosten, zal er voor ons altijd werk blijven. We merken wel aan alles dat de fabrikant ons niet graag ondersteunt. Toch kunnen we nu al alle storingen verhelpen en ik denk dat dit zo gaat blijven, maar daarvoor moeten we wel goed blijven samenwerken met onze partners.”

De kengetallen

BCS MARK VAN SCHIJNDEL
Aantal medewerkers: 11 (8 in Geffen, 3 in Oss)
Aantal hefbruggen: 16 (11 in Geffen, 5 in Oss)
Werkplaats: 1.150 m² (450 m² in Oss, 700 m² in Geffen)
Aantal doorgangen: rond 3.000
Aantal auto’s in showroom: 20-30 (alleen in Geffen)

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.