Sterke winststijging voor Arval in eerste halfjaar

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Foto: Arval.

Arval zag over het eerste halfjaar van 2021 de vloot groeien met 6,4 procent, naar ruim 1,4 miljoen auto’s. Dat meldt de leasemaatschappij in zijn halfjaarrapportage. De zakelijke leasevloot telt nu 1 miljoen auto’s (+3,3%), de retailvloot 372 duizend (+16,2%), waarvan 31 procent private lease auto’s beslaat. De overige auto’s zijn ingezet in midterm rental.

Elektrificatie

Het bedrijf meldt verder dat de elektrificatie snel doorzet: meer dan een kwart van de nieuw ingezette auto’s in het eerste halfjaar is elektrisch. Het totale aantal EV’s in de vloot beslaat nu 154 duizend stuks, 83 procent meer dan eind juni 2020. Dat komt neer op ruim 10 procent van de totale vloot; het bedrijf stelde eerder te streven naar 25 procent in 2025.

Arval presenteerde vorig jaar zijn Beyond-strategie, met de ambitie om de belangrijkste speler te worden op het gebied van duurzame mobiliteit. Als onderdeel hiervan is onder andere mobiliteitsplatform Mobility Hub opgezet, waarin auto’s fietsen en andere vervoermiddelen worden gedeeld. Ook is de operationele leasevloot die het bedrijf in Zwitserland kocht van Athlon, geïntegreerd.

Remarketing

De brutomarge (gross operating income) kwam uit op 845,7 miljoen euro (+29,3%). De opbrengst van ex-leaseauto’s steeg flink, van 31,5 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2020 naar 166 miljoen euro over het eerste halfjaar van 2021. Dit komt vooral door de lockdowns in 2020, die in veel landen de verkoop van remarketingauto’s (vrijwel) onmogelijk maakte. Daarnaast steeg de omzet door de gunstige occasionprijzen als gevolg van de lange levertijden op nieuwe auto’s en de toenemende vraag naar individueel vervoer. Er werden in totaal 50 procent meer auto’s verkocht (171.102 stuks).

Het operationele resultaat steeg met 64 procent naar 435 miljoen, de winst (net income) met 60 procent naar 325 miljoen euro.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Sterke winststijging voor Arval in eerste halfjaar | Automotive Online

Sterke winststijging voor Arval in eerste halfjaar

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Foto: Arval.

Arval zag over het eerste halfjaar van 2021 de vloot groeien met 6,4 procent, naar ruim 1,4 miljoen auto’s. Dat meldt de leasemaatschappij in zijn halfjaarrapportage. De zakelijke leasevloot telt nu 1 miljoen auto’s (+3,3%), de retailvloot 372 duizend (+16,2%), waarvan 31 procent private lease auto’s beslaat. De overige auto’s zijn ingezet in midterm rental.

Elektrificatie

Het bedrijf meldt verder dat de elektrificatie snel doorzet: meer dan een kwart van de nieuw ingezette auto’s in het eerste halfjaar is elektrisch. Het totale aantal EV’s in de vloot beslaat nu 154 duizend stuks, 83 procent meer dan eind juni 2020. Dat komt neer op ruim 10 procent van de totale vloot; het bedrijf stelde eerder te streven naar 25 procent in 2025.

Arval presenteerde vorig jaar zijn Beyond-strategie, met de ambitie om de belangrijkste speler te worden op het gebied van duurzame mobiliteit. Als onderdeel hiervan is onder andere mobiliteitsplatform Mobility Hub opgezet, waarin auto’s fietsen en andere vervoermiddelen worden gedeeld. Ook is de operationele leasevloot die het bedrijf in Zwitserland kocht van Athlon, geïntegreerd.

Remarketing

De brutomarge (gross operating income) kwam uit op 845,7 miljoen euro (+29,3%). De opbrengst van ex-leaseauto’s steeg flink, van 31,5 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2020 naar 166 miljoen euro over het eerste halfjaar van 2021. Dit komt vooral door de lockdowns in 2020, die in veel landen de verkoop van remarketingauto’s (vrijwel) onmogelijk maakte. Daarnaast steeg de omzet door de gunstige occasionprijzen als gevolg van de lange levertijden op nieuwe auto’s en de toenemende vraag naar individueel vervoer. Er werden in totaal 50 procent meer auto’s verkocht (171.102 stuks).

Het operationele resultaat steeg met 64 procent naar 435 miljoen, de winst (net income) met 60 procent naar 325 miljoen euro.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.