Leasemaatschappijen zien vraag naar mobiliteitsoplossingen toenemen

Jaar in beeld Leasebranche | Groei in private lease splijt branche

2020 in beeld • Ook de leasebranche kende een turbulent jaar, maar het businessmodel blijkt ook nu weer crisisbestendig. Het is wel de vraag of iedereen kan profiteren van de verwachte groei in private lease.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Automotive vraagt jaarlijks voor de Leasemaatschappij Top 60 aan de grootste leasemaatschappijen van Nederland naar de omvang en samenstelling van hun vloot en naar hun plannen voor het komende jaar. Wat hierbij opvalt is dat meeste leasemaatschappijen aangeven relatief weinig last te ondervinden van de coronacrisis. Weliswaar liep aanvankelijk de orderintake voor nieuwe auto’s terug, maar de meeste aflopende leasecontracten werden voor een halfjaar tot een jaar verlengd, waardoor de omvang van de vloot op peil bleef. Ook hoefden de leasemaatschappijen hierdoor minder auto’s in de verkoop te brengen.

Dat was gunstig omdat, weliswaar voor korte tijd, de occasionmarkt door de lockdown slecht was. Opmerkelijk is dat de wens van veel autoleasemaatschappijen om door te ontwikkelen tot een bredere mobiliteitsprovider, zich niet meer beperkt tot de grote jongens. De meeste leasemaatschappijen lijken hierbij een soortgelijke strategie te kiezen: zich de rol toe-eigenen van mobiliteitsprovider. De grote leasemaatschappijen zien een digitaal platform daarbij als spil om alle vervoersoplossingen bij elkaar te brengen. Behalve Leaseplan: dat gelooft heilig in de auto.

Ranking 2020 (2019)

lmt60 570x407px1. (1) Leaseplan Nederland
2. (3) Volkswagen Pon Financial Services
3. (2) Athlon Car Lease
4. (5) International Car Lease Holding.
5. (4) Alphabet

 

Airbnb

De Franse leasemaatschappij Arval presenteerde in oktober dit jaar zijn strategie Arval Beyond, die het bedrijf moet omturnen van leaseautobedrijf naar mobiliteitsprovider. Waarbij naast de auto ook bijvoorbeeld een e-bike, scooter en andere mobiliteitsvormen worden toegevoegd, zodat een medewerker de ideale reis kiezen. “De app moet dan ook het kwaliteitsniveau van Airbnb of Spotify hebben. En het aanbod is essentieel”, zo zei Onno Bierhoff van Arval Nederland naar aanleiding van de presentatie. Net als de andere leasemaatschappijen kiest Arval voor eigen diensten in combinatie met die van derden zoals Uber. Onlangs maakte het bedrijf een samenwerking met Sixt bekend voor de verhuuroplossingen.

Ook Terberg Business Mobility, Alphabet en ALD lieten dit jaar weten de toekomst te zien als aanbieder in mobiliteitsdiensten in plaats van sec auto’s. ALD presenteerde kort na Arval zijn mobiliteitsstrategie: Move 2025. Hierbij zet het in op een jaarlijks groeipercentage van 15 procent voor private lease en alternatieve mobiliteitsoplossingen zoals shortleaseproduct ALD Flex, occasionlease, ALD E-bike en mobiliteitsplatform ALD Move. “Mede door Covid zien we dat de behoefte om mobiliteit anders in te richten, steeds groter wordt”, aldus marketingdirecteur Lonneke van der Horst. “Wij denken dat alleen redeneren vanuit de leaseauto niet de toekomst is. Dat blijkt ook wel uit de verschuiving van zakelijk leasen naar private lease, vaak in combinatie met een mobiliteitsbudget.”

De mens is een gewoontedier in mobiliteit

 Maar de vraag is of mensen wel willen kiezen, of dat ze het liefste gewoon een auto tot hun beschikking hebben. Leaseplan-ceo Tex Gunning denkt dat laatste. “Onze strategie blijft daarom ook uit gaan van de auto in plaats van een mobiliteitsplatform waarop je alles moet aanbieden”, zei hij in november in een interview met Automotive. “Ik geloof niet dat iemand elke ochtend via een app gaat checken welke vervoermiddelen hij dan moet kiezen. De mens is een gewoontedier en irrationeel waar het gaat om mobiliteit. Ook bij carsharing zien we dat die auto’s uiteindelijk op een dag door één iemand wordt gebruikt, meestal om van en naar werk te gaan.”

Het optuigen van een digitaal platform vraagt ook om zeer grote investeringen. Het gebruiksgemak van een Uber en Spotify minimaal evenaren is een helse klus. Leaseplan boekte vorig jaar al een kleine honderd miljoen euro af op een mislukt IT-project, en zijn digitale occasionplatform Carnext levert vooralsnog verlies op. Marchel Koops, commercieel directeur bij Athlon International, vertelde aan Automotive dan ook dat de Duitse leasedochter van Daimler terughoudend is in het doen van grote IT-investeringen. “Het product leasing is echt aan vernieuwing toe. Maar ik geloof in klein beginnen en dan groeien. Grote IT-projecten heb ik altijd tegen gehouden. Het gaat om optimaliseren van onze bestaande processen en systemen en ons vernieuwen richting nieuwe producten en diensten die zijn gericht op flexibiliteit.”

Leasemaatschappij Top 60

De totale vloot van de grootste leasemaatschappijen in Nederland groeide het afgelopen jaar met 68.732 voertuigen (+7,7%) naar 890 duizend contracten. Dat blijkt uit de Automotive Leasemaatschappij Top 60 (LMT60) van vakblad Automotive, die in november uitkwam. VWPFS, dat Athlon voorbij ging als tweede leasemaatschappij, noteerde de grootste stijging in aantal contracten: er kwamen er 12.688 bij. Ook de International Car Lease Holding (onderdeel van dealergroep Van Mossel) groeide fors: mede door de overname van Zuid-West Lease steeg het aantal contracten met 12.300. 

De Leasemaatschappij Top 60 2020-2021 is te bestellen via Automotive-online.nl/shop

Geen regisseur

Het is ook de vraag of een mobiliteitsplatform dat wordt bestierd door één leasemaatschappij wel de schaal kan creëren om zelfstandig te opereren, of dat de providerrol door een “Bol.com voor de mobiliteit” wordt opgepakt. Op dat spoor zitten Pon (met Hely, een joint venture met de NS) en Autobinck. Zo vertelde Victor van den Berg, ceo bij Autobinck-dochter Radiuz, in mei in een Automotive Livestream: “De huidige verzuiling, waarbij elke vervoeraanbieder denkt vanuit zijn eigen oplossing, is voorbij. In het private en publieke domein zal steeds meer worden samengewerkt. Ook de auto wordt onderdeel van een openbaar mobiliteitssysteem.” In zo’n systeem wordt de leasemaatschappij dus geen regisseur, maar leverancier van één van de bouwstenen: de auto.

Ook de auto wordt onderdeel van een openbaar mobiliteitssysteem

Waar de leasemaatschappijen uit de Leasemaatschappij Top 60 het over eens zijn, is dat de groei nog lang niet uit de autovloot is. Een groot deel van deze groei komt voor rekening van private lease, dat inmiddels een vlootaandeel heeft van 23 procent (2019: 20%). Dit segment kent wel een groot nadeel: De marges zijn laag, dus er is een groot volume nodig om er een rendabele businesscase van te maken. Volgens onder andere Gunning (Leaseplan) is er op lange termijn alleen geld aan private lease te verdienen bij hoge aantallen en met een volledig online bestelproces, zodat er met relatief weinig mensen veel volume kan worden gedraaid. De vraag die daarbij centraal staat is of de middelgrote en kleinere (dealer)leasebedrijven zelfstandig mee kunnen profiteren van de groei. Of dat de te beperkte schaalgrootte ze dan parten speelt.

Contracten met zombies

De leasebranche wist, mede door goede afspraken te maken met klanten over contractverlengingen, goed door 2020 te komen. Volgend jaar lijkt uitdagender te worden. Econoom Mathijs Bouman waarschuwde tijdens het Automotive Leasing Event voor zogenoemde ‘zombies’: bedrijven die dankzij de overheidssteun in leven zijn gebleven maar volgend jaar alsnog om zullen vallen. Als dat inderdaad gebeurt, en de werkloosheid neemt ook toe, dan zullen de leasemaatschappijen in 2021 een flinke klap te verwerken krijgen. Vooral diegenen die een grote MKB-portefeuille hebben. De oplossing is strak op het debiteurenbeheer zitten, zegt Herman Driessen van Content Autolease. “We hebben dit jaar wel wat betalingsregelingen moeten treffen, maar de zakelijke portefeuille gaf geen grote problemen. Volgend jaar wordt een moeilijker jaar, als de noodsteun wordt afgebouwd. Dan kunnen er nog wel eens faillissementen volgen.”

Targetbonus

Herman Driessen, directeur van Content Car Lease, denkt dat je als relatief kleine speler prima meekunt in de private leasemarkt. “Ik begrijp dat grote leasemaatschappijen zoveel mogelijk online willen afhandelen; zij hebben ook geen lokale aanwezigheid zoals wij die hebben. Een heel grote groep wil nog altijd direct contact met hun dealerbedrijf, juist in de doelgroep voor private lease: de 50-plussers”, aldus Driessen.

Volgens Driessen kunnen de kleinere leasemaatschappijen (Content Car Lease staat op plaats 55 in de Automotive Leasemaatschappij Top 60, met een vloot van 700 auto’s), ook in prijs prima mee, ondanks de flinterdunne marges. “Zolang wij dezelfde korting krijgen als de grote leasemaatschappijen, lukt dat. Wij hebben natuurlijk het voordeel dat de klant ook bij ons komt voor onderhoud en reparatie, en dat we een targetbonus krijgen op de nieuwverkoop.”

Bulkbestelling

Hans de Boer, directeur bij AA Lease (12de in de LMT60), begrijpt het statement van Tex Gunning wel. “Wij doen vrijwel geen private lease: ik zie daar geen verdienmodel voor ons weggelegd. Wij houden het bij zakelijke leasing. 200 euro voor een VW Up! in de btw – ik zie niet hoe je daaraan kunt verdienen als je niet de hele keten in handen hebt en heel grote aantallen doet. Captives verdienen het geld in de fabriek: in het verschil tussen kostprijs en verkoopprijs. De grootste leasemaatschappijen krijgen op Europees niveau ongetwijfeld hoge  kortingen bij bulkbestellingen, waardoor ze weinig afschrijven. Dan krijgen ze meer korting dan een dealer of dealergelieerde leasemaatschappij”, denkt De Boer. “Private lease wordt een wedstrijd tussen de captives en de top 5 Europees opererende leasemaatschappijen. ”

Met de verwachting dat vooral private lease in de komende jaren zal groeien, hebben de zowel kleinere leasemaatschappijen als grote huiswerk te doen om er ook echt geld mee te kunnen verdienen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Jaar in beeld Leasebranche | Groei in private lease splijt branche | Automotive Online
Leasemaatschappijen zien vraag naar mobiliteitsoplossingen toenemen

Jaar in beeld Leasebranche | Groei in private lease splijt branche

2020 in beeld • Ook de leasebranche kende een turbulent jaar, maar het businessmodel blijkt ook nu weer crisisbestendig. Het is wel de vraag of iedereen kan profiteren van de verwachte groei in private lease.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Automotive vraagt jaarlijks voor de Leasemaatschappij Top 60 aan de grootste leasemaatschappijen van Nederland naar de omvang en samenstelling van hun vloot en naar hun plannen voor het komende jaar. Wat hierbij opvalt is dat meeste leasemaatschappijen aangeven relatief weinig last te ondervinden van de coronacrisis. Weliswaar liep aanvankelijk de orderintake voor nieuwe auto’s terug, maar de meeste aflopende leasecontracten werden voor een halfjaar tot een jaar verlengd, waardoor de omvang van de vloot op peil bleef. Ook hoefden de leasemaatschappijen hierdoor minder auto’s in de verkoop te brengen.

Dat was gunstig omdat, weliswaar voor korte tijd, de occasionmarkt door de lockdown slecht was. Opmerkelijk is dat de wens van veel autoleasemaatschappijen om door te ontwikkelen tot een bredere mobiliteitsprovider, zich niet meer beperkt tot de grote jongens. De meeste leasemaatschappijen lijken hierbij een soortgelijke strategie te kiezen: zich de rol toe-eigenen van mobiliteitsprovider. De grote leasemaatschappijen zien een digitaal platform daarbij als spil om alle vervoersoplossingen bij elkaar te brengen. Behalve Leaseplan: dat gelooft heilig in de auto.

Ranking 2020 (2019)

lmt60 570x407px1. (1) Leaseplan Nederland
2. (3) Volkswagen Pon Financial Services
3. (2) Athlon Car Lease
4. (5) International Car Lease Holding.
5. (4) Alphabet

 

Airbnb

De Franse leasemaatschappij Arval presenteerde in oktober dit jaar zijn strategie Arval Beyond, die het bedrijf moet omturnen van leaseautobedrijf naar mobiliteitsprovider. Waarbij naast de auto ook bijvoorbeeld een e-bike, scooter en andere mobiliteitsvormen worden toegevoegd, zodat een medewerker de ideale reis kiezen. “De app moet dan ook het kwaliteitsniveau van Airbnb of Spotify hebben. En het aanbod is essentieel”, zo zei Onno Bierhoff van Arval Nederland naar aanleiding van de presentatie. Net als de andere leasemaatschappijen kiest Arval voor eigen diensten in combinatie met die van derden zoals Uber. Onlangs maakte het bedrijf een samenwerking met Sixt bekend voor de verhuuroplossingen.

Ook Terberg Business Mobility, Alphabet en ALD lieten dit jaar weten de toekomst te zien als aanbieder in mobiliteitsdiensten in plaats van sec auto’s. ALD presenteerde kort na Arval zijn mobiliteitsstrategie: Move 2025. Hierbij zet het in op een jaarlijks groeipercentage van 15 procent voor private lease en alternatieve mobiliteitsoplossingen zoals shortleaseproduct ALD Flex, occasionlease, ALD E-bike en mobiliteitsplatform ALD Move. “Mede door Covid zien we dat de behoefte om mobiliteit anders in te richten, steeds groter wordt”, aldus marketingdirecteur Lonneke van der Horst. “Wij denken dat alleen redeneren vanuit de leaseauto niet de toekomst is. Dat blijkt ook wel uit de verschuiving van zakelijk leasen naar private lease, vaak in combinatie met een mobiliteitsbudget.”

De mens is een gewoontedier in mobiliteit

 Maar de vraag is of mensen wel willen kiezen, of dat ze het liefste gewoon een auto tot hun beschikking hebben. Leaseplan-ceo Tex Gunning denkt dat laatste. “Onze strategie blijft daarom ook uit gaan van de auto in plaats van een mobiliteitsplatform waarop je alles moet aanbieden”, zei hij in november in een interview met Automotive. “Ik geloof niet dat iemand elke ochtend via een app gaat checken welke vervoermiddelen hij dan moet kiezen. De mens is een gewoontedier en irrationeel waar het gaat om mobiliteit. Ook bij carsharing zien we dat die auto’s uiteindelijk op een dag door één iemand wordt gebruikt, meestal om van en naar werk te gaan.”

Het optuigen van een digitaal platform vraagt ook om zeer grote investeringen. Het gebruiksgemak van een Uber en Spotify minimaal evenaren is een helse klus. Leaseplan boekte vorig jaar al een kleine honderd miljoen euro af op een mislukt IT-project, en zijn digitale occasionplatform Carnext levert vooralsnog verlies op. Marchel Koops, commercieel directeur bij Athlon International, vertelde aan Automotive dan ook dat de Duitse leasedochter van Daimler terughoudend is in het doen van grote IT-investeringen. “Het product leasing is echt aan vernieuwing toe. Maar ik geloof in klein beginnen en dan groeien. Grote IT-projecten heb ik altijd tegen gehouden. Het gaat om optimaliseren van onze bestaande processen en systemen en ons vernieuwen richting nieuwe producten en diensten die zijn gericht op flexibiliteit.”

Leasemaatschappij Top 60

De totale vloot van de grootste leasemaatschappijen in Nederland groeide het afgelopen jaar met 68.732 voertuigen (+7,7%) naar 890 duizend contracten. Dat blijkt uit de Automotive Leasemaatschappij Top 60 (LMT60) van vakblad Automotive, die in november uitkwam. VWPFS, dat Athlon voorbij ging als tweede leasemaatschappij, noteerde de grootste stijging in aantal contracten: er kwamen er 12.688 bij. Ook de International Car Lease Holding (onderdeel van dealergroep Van Mossel) groeide fors: mede door de overname van Zuid-West Lease steeg het aantal contracten met 12.300. 

De Leasemaatschappij Top 60 2020-2021 is te bestellen via Automotive-online.nl/shop

Geen regisseur

Het is ook de vraag of een mobiliteitsplatform dat wordt bestierd door één leasemaatschappij wel de schaal kan creëren om zelfstandig te opereren, of dat de providerrol door een “Bol.com voor de mobiliteit” wordt opgepakt. Op dat spoor zitten Pon (met Hely, een joint venture met de NS) en Autobinck. Zo vertelde Victor van den Berg, ceo bij Autobinck-dochter Radiuz, in mei in een Automotive Livestream: “De huidige verzuiling, waarbij elke vervoeraanbieder denkt vanuit zijn eigen oplossing, is voorbij. In het private en publieke domein zal steeds meer worden samengewerkt. Ook de auto wordt onderdeel van een openbaar mobiliteitssysteem.” In zo’n systeem wordt de leasemaatschappij dus geen regisseur, maar leverancier van één van de bouwstenen: de auto.

Ook de auto wordt onderdeel van een openbaar mobiliteitssysteem

Waar de leasemaatschappijen uit de Leasemaatschappij Top 60 het over eens zijn, is dat de groei nog lang niet uit de autovloot is. Een groot deel van deze groei komt voor rekening van private lease, dat inmiddels een vlootaandeel heeft van 23 procent (2019: 20%). Dit segment kent wel een groot nadeel: De marges zijn laag, dus er is een groot volume nodig om er een rendabele businesscase van te maken. Volgens onder andere Gunning (Leaseplan) is er op lange termijn alleen geld aan private lease te verdienen bij hoge aantallen en met een volledig online bestelproces, zodat er met relatief weinig mensen veel volume kan worden gedraaid. De vraag die daarbij centraal staat is of de middelgrote en kleinere (dealer)leasebedrijven zelfstandig mee kunnen profiteren van de groei. Of dat de te beperkte schaalgrootte ze dan parten speelt.

Contracten met zombies

De leasebranche wist, mede door goede afspraken te maken met klanten over contractverlengingen, goed door 2020 te komen. Volgend jaar lijkt uitdagender te worden. Econoom Mathijs Bouman waarschuwde tijdens het Automotive Leasing Event voor zogenoemde ‘zombies’: bedrijven die dankzij de overheidssteun in leven zijn gebleven maar volgend jaar alsnog om zullen vallen. Als dat inderdaad gebeurt, en de werkloosheid neemt ook toe, dan zullen de leasemaatschappijen in 2021 een flinke klap te verwerken krijgen. Vooral diegenen die een grote MKB-portefeuille hebben. De oplossing is strak op het debiteurenbeheer zitten, zegt Herman Driessen van Content Autolease. “We hebben dit jaar wel wat betalingsregelingen moeten treffen, maar de zakelijke portefeuille gaf geen grote problemen. Volgend jaar wordt een moeilijker jaar, als de noodsteun wordt afgebouwd. Dan kunnen er nog wel eens faillissementen volgen.”

Targetbonus

Herman Driessen, directeur van Content Car Lease, denkt dat je als relatief kleine speler prima meekunt in de private leasemarkt. “Ik begrijp dat grote leasemaatschappijen zoveel mogelijk online willen afhandelen; zij hebben ook geen lokale aanwezigheid zoals wij die hebben. Een heel grote groep wil nog altijd direct contact met hun dealerbedrijf, juist in de doelgroep voor private lease: de 50-plussers”, aldus Driessen.

Volgens Driessen kunnen de kleinere leasemaatschappijen (Content Car Lease staat op plaats 55 in de Automotive Leasemaatschappij Top 60, met een vloot van 700 auto’s), ook in prijs prima mee, ondanks de flinterdunne marges. “Zolang wij dezelfde korting krijgen als de grote leasemaatschappijen, lukt dat. Wij hebben natuurlijk het voordeel dat de klant ook bij ons komt voor onderhoud en reparatie, en dat we een targetbonus krijgen op de nieuwverkoop.”

Bulkbestelling

Hans de Boer, directeur bij AA Lease (12de in de LMT60), begrijpt het statement van Tex Gunning wel. “Wij doen vrijwel geen private lease: ik zie daar geen verdienmodel voor ons weggelegd. Wij houden het bij zakelijke leasing. 200 euro voor een VW Up! in de btw – ik zie niet hoe je daaraan kunt verdienen als je niet de hele keten in handen hebt en heel grote aantallen doet. Captives verdienen het geld in de fabriek: in het verschil tussen kostprijs en verkoopprijs. De grootste leasemaatschappijen krijgen op Europees niveau ongetwijfeld hoge  kortingen bij bulkbestellingen, waardoor ze weinig afschrijven. Dan krijgen ze meer korting dan een dealer of dealergelieerde leasemaatschappij”, denkt De Boer. “Private lease wordt een wedstrijd tussen de captives en de top 5 Europees opererende leasemaatschappijen. ”

Met de verwachting dat vooral private lease in de komende jaren zal groeien, hebben de zowel kleinere leasemaatschappijen als grote huiswerk te doen om er ook echt geld mee te kunnen verdienen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.