‘EV-rijden kost minder door fiscaal trucje’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Om elektrisch rijden door zijn werknemers te stimuleren zocht en vond een afvalwerkingsbedrijf in Haarlem een manier dit fiscaal aantrekkelijk te maken. Zo meldt het FD vandaag.

De regeling werkt als volgt: een werknemer met bijvoorbeeld een brutoloon van 3500 euro sluit een private-lease contract voor 466 euro in de maand. De werkgever neemt het contract over in ruil voor aftrek van dat bedrag van het bruto loon. De werkgever past de 4 procent bijtellingsregel toe voor privégebruik van de elektrische auto. Vervolgens kost de elektrische auto de werknemer nog maar 256 euro per maand. Het fiscale voordeel zit ‘m in de regeling voor de omzetting van bruto- naar nettoloon. De regeling is voor de werkgever ook voordelig, omdat er over een deel van het loon geen premie afgedragen hoeft te worden. Ander voordeel is dat bedrijven niet zelf EV’s beschikbaar hoeven te stellen. Volgens het FD maken inmiddels 15 van de 250 werknemers van het bedrijf gebruik van deze regeling.

De belastingdienst was in eerste instantie tegen de constructie, maar keurde het uiteindelijk toch goed.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

‘EV-rijden kost minder door fiscaal trucje’ | Automotive Online

‘EV-rijden kost minder door fiscaal trucje’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Om elektrisch rijden door zijn werknemers te stimuleren zocht en vond een afvalwerkingsbedrijf in Haarlem een manier dit fiscaal aantrekkelijk te maken. Zo meldt het FD vandaag.

De regeling werkt als volgt: een werknemer met bijvoorbeeld een brutoloon van 3500 euro sluit een private-lease contract voor 466 euro in de maand. De werkgever neemt het contract over in ruil voor aftrek van dat bedrag van het bruto loon. De werkgever past de 4 procent bijtellingsregel toe voor privégebruik van de elektrische auto. Vervolgens kost de elektrische auto de werknemer nog maar 256 euro per maand. Het fiscale voordeel zit ‘m in de regeling voor de omzetting van bruto- naar nettoloon. De regeling is voor de werkgever ook voordelig, omdat er over een deel van het loon geen premie afgedragen hoeft te worden. Ander voordeel is dat bedrijven niet zelf EV’s beschikbaar hoeven te stellen. Volgens het FD maken inmiddels 15 van de 250 werknemers van het bedrijf gebruik van deze regeling.

De belastingdienst was in eerste instantie tegen de constructie, maar keurde het uiteindelijk toch goed.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.