Vrees voor prijzenoorlog versterkt: Mercedes verlaagt prijzen in China

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
De Mercedes EQE wordt in prijs verlaagd. (Foto: Mercedes)

Mercedes-Benz verlaagt de prijzen van sommige van de EQE en EQS-modellen in China. Dit melden verschillende internationale media op basis van berichtgeving van het Duitse merk. In de verklaring stelt Mercedes dat de verkoopprijs van de EQE crossover met 9 procent wordt verlaagd. De EQS sedan krijgt een prijsverlaging van 11 tot 22 procent.

De significante prijsverlagingen voor elektrische voertuigen komen vlak nadat Tesla zijn prijzen in China ook al verlaagde met maximaal 9 procent, nadat ceo Elon Musk zei dat er een “soort recessie” aan de gang was in China en Europa.

Indertijd waarschuwden analisten al voor een mogelijke prijzenoorlog. Die vermoedens worden nu dus versterkt. “De prijsverlagingen onderstrepen de mogelijke prijzenoorlog die we sinds augustus hebben benadrukt”, zei Shi Ji, analist bij de Chinese zakenbank CMBI.

EV-verkoop China

Buitenlandse autofabrikanten hebben moeite om door te breken op de Chinese markt voor EV’s, waarbij eigenlijk alleen Tesla hogere verkoopcijfers behaalt.

Volgens de China Passenger Car Association verkocht Mercedes-Benz van januari tot augustus 11.327 elektrische auto’s in China, vergeleken met Tesla, dat er bijna 400 duizend verkocht, en het Chinese BYD, dat er bijna een miljoen verkocht, zo meldt Reuters.

In hoeverre de prijzenoorlog in China zal overslaan naar Europa, is nog moeilijk in te schatten. Veel merken in Europa hebben de orderboeken nog vol terwijl de wachttijden nauwelijks afnemen. De hoge rente zal ook geen versterkend effect hebben op de prijzenoorlog, terwijl de recessie ervoor zorgt dat de meeste automerken voor volgend jaar een afnemende vraag zien.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Vrees voor prijzenoorlog versterkt: Mercedes verlaagt prijzen in China | Automotive Online

Vrees voor prijzenoorlog versterkt: Mercedes verlaagt prijzen in China

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
De Mercedes EQE wordt in prijs verlaagd. (Foto: Mercedes)

Mercedes-Benz verlaagt de prijzen van sommige van de EQE en EQS-modellen in China. Dit melden verschillende internationale media op basis van berichtgeving van het Duitse merk. In de verklaring stelt Mercedes dat de verkoopprijs van de EQE crossover met 9 procent wordt verlaagd. De EQS sedan krijgt een prijsverlaging van 11 tot 22 procent.

De significante prijsverlagingen voor elektrische voertuigen komen vlak nadat Tesla zijn prijzen in China ook al verlaagde met maximaal 9 procent, nadat ceo Elon Musk zei dat er een “soort recessie” aan de gang was in China en Europa.

Indertijd waarschuwden analisten al voor een mogelijke prijzenoorlog. Die vermoedens worden nu dus versterkt. “De prijsverlagingen onderstrepen de mogelijke prijzenoorlog die we sinds augustus hebben benadrukt”, zei Shi Ji, analist bij de Chinese zakenbank CMBI.

EV-verkoop China

Buitenlandse autofabrikanten hebben moeite om door te breken op de Chinese markt voor EV’s, waarbij eigenlijk alleen Tesla hogere verkoopcijfers behaalt.

Volgens de China Passenger Car Association verkocht Mercedes-Benz van januari tot augustus 11.327 elektrische auto’s in China, vergeleken met Tesla, dat er bijna 400 duizend verkocht, en het Chinese BYD, dat er bijna een miljoen verkocht, zo meldt Reuters.

In hoeverre de prijzenoorlog in China zal overslaan naar Europa, is nog moeilijk in te schatten. Veel merken in Europa hebben de orderboeken nog vol terwijl de wachttijden nauwelijks afnemen. De hoge rente zal ook geen versterkend effect hebben op de prijzenoorlog, terwijl de recessie ervoor zorgt dat de meeste automerken voor volgend jaar een afnemende vraag zien.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.