Athlon doet het fleetmanagement, Daimler de private lease

Jaarcijfers Athlon: Integratie in Daimler miljoenenoperatie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Athlon wil uitbreiding naar Azië. (Foto: Athlon)

Athlon Car Lease heeft in 2017 de winst voor belasting met 3 procent zien dalen tot 71,1 miljoen euro. Omdat de belastingdruk veel lager was dan in 2016 nam de nettowinst met 11,5 procent toe tot 58 miljoen euro. De totale omzet steeg met 1,6 procent naar 2,26 miljard euro en het wagenpark groeide met acht procent tot 289 duizend voertuigen onder contract. Het financiële resultaat wordt behoorlijk gekleurd door allerlei eenmalige kosten en baten die te maken hebben met de overname door Daimler, zegt Peter Derks, chief commercial officer bij Athlon International. “De integratie met Daimler Fleet Management en separatie van De Lage Landen is een ingrijpende operatie, zo moesten we verschillende nieuwe afdelingen, zoals F&C, IT, Risk en HR, opbouwen. We hebben zo’n honderd nieuwe mensen aangenomen, maar in de tussentijd ook veel kennis moeten inhuren.”Lees in ons dossier Jaarcijfers 2017 alles over prestaties en verwachtingen van de grootste Automotive-bedrijven van Nederland.

Ook dit jaar staat nog in het teken van de integratie en separatie, al nadert die zijn afronding. “Maar we zijn blijven groeien, dat was de uitdaging en daarin zijn we geslaagd.” In Nederland scoorde Athlon met private lease, maar dat is een activiteit die de leasemaatschappij binnen Daimler in principe overlaat aan de Mercedes-Benz Financial Services, dat als captive private lease ondersteunt. “Voor de fabrikant is er een belangrijk strategisch belang om private lease te ondersteunen, terwijl voor ons geldt dat het product op zichzelf lastig winstgevend in de markt te zetten is”, zegt Derks.

Anderom zijn de fleetactiviteiten van Daimler Fleet Management naar Athlon verschoven. De naam Daimler Fleet Management wordt uitgefaseerd. “Daimler heeft Athlon gekocht onder meer om de toegang tot de fleetmarkt, waarop Athlon zich al steeds meer positioneerde als een mobility solution provider.” Athlon is voor Daimler ook een extra afzetkanaal voor zijn producten. “De productlijn is veel breder dan enkele jaren geleden, in de combinatie met Athlon moet daarvan geprofiteerd kunnen worden.”

WLTP

Daimler kondigde recentelijk een herstructurering van de divisies aan. Er komen drie divisies: personen-en bestelwagens, trucks en bussen en als derde divisie mobility services. Hieronder valt Athlon, maar ook alle mobiliteitsdiensten. “De koers van een fabrikant verschuift steeds meer van bouwen en vermarkten, naar dienstverlening. Daarin voegt Athlon iets toe aan de organisatie”, aldus Derks. Lees hier een interview met Athlon Nederland-ceo Marchel Koops over de groeistrategie van de leasemaatschappij.

Ook bij Athlon houden ze ontwikkelingen op de markt van dieselocccasions in de gaten. Een reservering om eventuele dalende restwaarden van diesels op te vangen, is niet nodig. “Diesel is een onderwerp dat momenteel erg emotioneel beladen is. Maar tegelijkertijd investeert Daimler veel in dieseltechnologie en is de technologie nodig om toekomstige CO2-eisen te halen. We zien nu dat in enkele Europese landen de diesel in het verdomhoekje zit, maar in andere landen is er geen enkel probleem. Het is voor ons zaak om de juiste afzetkanalen te vinden en daarvoor moeten we wel verder kijken dan we gewend waren.”

Half miljoen

Derks denkt dat het resultaat dit jaar niet veel afwijkt ten opzichte van 2017. “We verwachten dit jaar verder te groeien. Maar pas volgend jaar draaien we een jaar zonder integratie- en separatiekosten.” De tot nu toe vrij problematische overgang naar de WLTP baart Derks geen zorgen. “De orderintake blijft op niveau, maar de WLTP levert nu wel extra werkdruk op omdat offertes veelal dubbel gemaakt moeten worden omdat fabrikanten ons niet direct duidelijkheid kunnen geven over de CO2-prestaties van de auto’s die we willen orderen.”

Als de integratie is afgerond, gaat alle aandacht naar het strategische groeiplan. Athlon overweegt uitbreiding naar Azië. En ook moet het wagenpark groeien naar een half miljoen voertuigen. “En dan hebben we het over autonome groei”, stelt Derks. “Door het betreden van nieuwe markten, waar Daimler veelal al gevestigd is, en het introduceren van nieuwe diensten, moeten we die groei kunnen overtreffen.”Derks vertelde eind 2017 al tijdens het Fleet Europe Forum dat Athlon naar andere continenten uit gaat breiden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Jaarcijfers Athlon: Integratie in Daimler miljoenenoperatie | Automotive Online
Athlon doet het fleetmanagement, Daimler de private lease

Jaarcijfers Athlon: Integratie in Daimler miljoenenoperatie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Athlon wil uitbreiding naar Azië. (Foto: Athlon)

Athlon Car Lease heeft in 2017 de winst voor belasting met 3 procent zien dalen tot 71,1 miljoen euro. Omdat de belastingdruk veel lager was dan in 2016 nam de nettowinst met 11,5 procent toe tot 58 miljoen euro. De totale omzet steeg met 1,6 procent naar 2,26 miljard euro en het wagenpark groeide met acht procent tot 289 duizend voertuigen onder contract. Het financiële resultaat wordt behoorlijk gekleurd door allerlei eenmalige kosten en baten die te maken hebben met de overname door Daimler, zegt Peter Derks, chief commercial officer bij Athlon International. “De integratie met Daimler Fleet Management en separatie van De Lage Landen is een ingrijpende operatie, zo moesten we verschillende nieuwe afdelingen, zoals F&C, IT, Risk en HR, opbouwen. We hebben zo’n honderd nieuwe mensen aangenomen, maar in de tussentijd ook veel kennis moeten inhuren.”Lees in ons dossier Jaarcijfers 2017 alles over prestaties en verwachtingen van de grootste Automotive-bedrijven van Nederland.

Ook dit jaar staat nog in het teken van de integratie en separatie, al nadert die zijn afronding. “Maar we zijn blijven groeien, dat was de uitdaging en daarin zijn we geslaagd.” In Nederland scoorde Athlon met private lease, maar dat is een activiteit die de leasemaatschappij binnen Daimler in principe overlaat aan de Mercedes-Benz Financial Services, dat als captive private lease ondersteunt. “Voor de fabrikant is er een belangrijk strategisch belang om private lease te ondersteunen, terwijl voor ons geldt dat het product op zichzelf lastig winstgevend in de markt te zetten is”, zegt Derks.

Anderom zijn de fleetactiviteiten van Daimler Fleet Management naar Athlon verschoven. De naam Daimler Fleet Management wordt uitgefaseerd. “Daimler heeft Athlon gekocht onder meer om de toegang tot de fleetmarkt, waarop Athlon zich al steeds meer positioneerde als een mobility solution provider.” Athlon is voor Daimler ook een extra afzetkanaal voor zijn producten. “De productlijn is veel breder dan enkele jaren geleden, in de combinatie met Athlon moet daarvan geprofiteerd kunnen worden.”

WLTP

Daimler kondigde recentelijk een herstructurering van de divisies aan. Er komen drie divisies: personen-en bestelwagens, trucks en bussen en als derde divisie mobility services. Hieronder valt Athlon, maar ook alle mobiliteitsdiensten. “De koers van een fabrikant verschuift steeds meer van bouwen en vermarkten, naar dienstverlening. Daarin voegt Athlon iets toe aan de organisatie”, aldus Derks. Lees hier een interview met Athlon Nederland-ceo Marchel Koops over de groeistrategie van de leasemaatschappij.

Ook bij Athlon houden ze ontwikkelingen op de markt van dieselocccasions in de gaten. Een reservering om eventuele dalende restwaarden van diesels op te vangen, is niet nodig. “Diesel is een onderwerp dat momenteel erg emotioneel beladen is. Maar tegelijkertijd investeert Daimler veel in dieseltechnologie en is de technologie nodig om toekomstige CO2-eisen te halen. We zien nu dat in enkele Europese landen de diesel in het verdomhoekje zit, maar in andere landen is er geen enkel probleem. Het is voor ons zaak om de juiste afzetkanalen te vinden en daarvoor moeten we wel verder kijken dan we gewend waren.”

Half miljoen

Derks denkt dat het resultaat dit jaar niet veel afwijkt ten opzichte van 2017. “We verwachten dit jaar verder te groeien. Maar pas volgend jaar draaien we een jaar zonder integratie- en separatiekosten.” De tot nu toe vrij problematische overgang naar de WLTP baart Derks geen zorgen. “De orderintake blijft op niveau, maar de WLTP levert nu wel extra werkdruk op omdat offertes veelal dubbel gemaakt moeten worden omdat fabrikanten ons niet direct duidelijkheid kunnen geven over de CO2-prestaties van de auto’s die we willen orderen.”

Als de integratie is afgerond, gaat alle aandacht naar het strategische groeiplan. Athlon overweegt uitbreiding naar Azië. En ook moet het wagenpark groeien naar een half miljoen voertuigen. “En dan hebben we het over autonome groei”, stelt Derks. “Door het betreden van nieuwe markten, waar Daimler veelal al gevestigd is, en het introduceren van nieuwe diensten, moeten we die groei kunnen overtreffen.”Derks vertelde eind 2017 al tijdens het Fleet Europe Forum dat Athlon naar andere continenten uit gaat breiden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.