Dossier Autobedrijf van de toekomst | Leasing: de auto komt vanzelf

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Het zal de gemiddelde leasemaatschappijen inmiddels doen duizelen: autodelen, private lease, connected cars, zelfrijdende auto’s, EV’s, laadpalen. De keuze aan ­mobiliteitsopties is groot. De meerwaarde van een leasemaatschappij verschuift volgens ING van hardware (de auto) naar service, en dan niet alleen voor de auto maar mobiliteit in het algemeen. De EV’s beleven in de komende jaren hun definitieve doorbraak. Leasemaatschappij Arval meldde op zijn evenement #whatsnextinmobility op 3 oktober dat leasing aan de winnende hand is vanwege de verschuiving van bezit naar gebruik, maar dat mobiliteitsoplossingen vooral aantrekkelijk zijn in stedelijke gebieden. Voor leasemaatschappijen blijft de auto centraal staan, maar de aanbieders zijn niet alleen de traditionele auto­fabrikanten. Naast Uber, Google en Apple kondigt ook Dyson aan over drie jaar met een zelfgebouwde EV op de markt te komen. Ook de Rabobank schrijft in een onderzoeksrapport dat klanten vooral ‘ontzorgd’ willen worden. Echter wel tegen een concurrerende prijs en het liefst zo snel mogelijk. Mobiliteit wint het van de auto. In stedelijke gebieden zijn (zelfrijdende) deelauto’s de oplossing voor de congestie en parkeerproblemen. De vraag wordt bepaald door factoren als milieu, fiscaliteit, veiligheid, ruimtelijke ordening, nationale en Europese wetgeving en technologische ontwikkelingen.Internet en social media zijn de kanalen die consumenten gebruiken in hun zoektocht naar ­mobiliteit. De nieuwe consument voor leasemaatschappijen is de particulier, en die is vooral te vinden via social media. Daar moeten leasemaatschappijen actief zijn. De traditionele lijn leasemaatschappij-fleetmanager-berijder wordt minder dominant. Er komt ruimte voor de driehoek ­mobiliteitsprovider-werkgever-werknemer, het business to employee (b2e)-model. Daarmee gaat de leasemaatschappij ook met autobedrijven concurreren. Diegene die het platform kan bouwen waarop mobiliteitsvraag en –aanbod het beste bij elkaar worden gebracht, is de winnaar. Dit kan de leasemaatschappij zijn, maar ook de autofabrikant, of een heel andere speler. En die auto, die komt dan vanzelf wel. Letterlijk.

De geraadpleegde onderzoeken vindt u in de Automotive Kennisbank.

Dossier Autobedrijf van de toekomst | Leasing: de auto komt vanzelf | Automotive Online

Dossier Autobedrijf van de toekomst | Leasing: de auto komt vanzelf

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Het zal de gemiddelde leasemaatschappijen inmiddels doen duizelen: autodelen, private lease, connected cars, zelfrijdende auto’s, EV’s, laadpalen. De keuze aan ­mobiliteitsopties is groot. De meerwaarde van een leasemaatschappij verschuift volgens ING van hardware (de auto) naar service, en dan niet alleen voor de auto maar mobiliteit in het algemeen. De EV’s beleven in de komende jaren hun definitieve doorbraak. Leasemaatschappij Arval meldde op zijn evenement #whatsnextinmobility op 3 oktober dat leasing aan de winnende hand is vanwege de verschuiving van bezit naar gebruik, maar dat mobiliteitsoplossingen vooral aantrekkelijk zijn in stedelijke gebieden. Voor leasemaatschappijen blijft de auto centraal staan, maar de aanbieders zijn niet alleen de traditionele auto­fabrikanten. Naast Uber, Google en Apple kondigt ook Dyson aan over drie jaar met een zelfgebouwde EV op de markt te komen. Ook de Rabobank schrijft in een onderzoeksrapport dat klanten vooral ‘ontzorgd’ willen worden. Echter wel tegen een concurrerende prijs en het liefst zo snel mogelijk. Mobiliteit wint het van de auto. In stedelijke gebieden zijn (zelfrijdende) deelauto’s de oplossing voor de congestie en parkeerproblemen. De vraag wordt bepaald door factoren als milieu, fiscaliteit, veiligheid, ruimtelijke ordening, nationale en Europese wetgeving en technologische ontwikkelingen.Internet en social media zijn de kanalen die consumenten gebruiken in hun zoektocht naar ­mobiliteit. De nieuwe consument voor leasemaatschappijen is de particulier, en die is vooral te vinden via social media. Daar moeten leasemaatschappijen actief zijn. De traditionele lijn leasemaatschappij-fleetmanager-berijder wordt minder dominant. Er komt ruimte voor de driehoek ­mobiliteitsprovider-werkgever-werknemer, het business to employee (b2e)-model. Daarmee gaat de leasemaatschappij ook met autobedrijven concurreren. Diegene die het platform kan bouwen waarop mobiliteitsvraag en –aanbod het beste bij elkaar worden gebracht, is de winnaar. Dit kan de leasemaatschappij zijn, maar ook de autofabrikant, of een heel andere speler. En die auto, die komt dan vanzelf wel. Letterlijk.

De geraadpleegde onderzoeken vindt u in de Automotive Kennisbank.