Voormalig Athlon-ceo schikt in omkoopzaak Defensie

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Blink in zijn Athlon-tijd.

Hans Blink werkte van 1999 tot en met 2012 bij Athlon Car Lease. In 2010 kwam deze leasemaatschappij in opspraak wegens betrokkenheid bij fraude bij de aanbesteding van politie- en defensievoertuigen. De wagenparkbeheerder van Defensie, Jacques H., zou door diverse spelers in de autobranche, waaronder leasemaatschappijen en importeurs, zijn gefêteerd in ruil voor opdrachten voor de levering van voertuigen.

Blink was destijds ceo van Athlon International. De zaak tegen Athlon werd geseponeerd, maar tegen Blink liep nog een onderzoek wegens het verstrekken van een brandstofpas aan H. Brandpunt meldde vorige week dat er in deze zaak is geschikt. Blink bevestigt nu aan Automotive dat hij een taakstraf van 80 uur heeft gekregen. “Er wordt nog bekeken hoe die wordt ingevuld”, aldus Blink. De schikking is geen schuldbekentenis, zegt hij. “Ik wilde definitief een streep onder deze al lang lopende zaak kunnen zetten.” Bij Tankpasleverancier Multi Tank Card (MTC), waarmee Athlon samenwerkte, werd eerder al directeur Ivo de Bont op non-actief gezet in verband met deze zaak. De Raad van Commissarissen van MTC heeft een extern bureau onderzoek laten doen naar de mogelijke fraude. Brandpunt heeft dat onderzoek in handen gekregen.

Tankpas voor demo-auto’s

Het klopt volgens Blink dat er een tankpas is verstrekt aan de wagenparkbeheerder van Defensie, maar volgens de voormalig Athlon-topman was die was expliciet bedoeld voor het aftanken van demo-auto’s. Brandpunt meldt dat de pas werd gebruikt om de eigen auto vol te tanken. “De gebruikelijke gang is dat wij demo-auto’s voor klanten verzorgden en afgetankt weer inleverden bij de importeur”, reageert Blink. “De wagenparkbeheerder van Defensie zei zelf de demo-auto’s te regelen, maar wel graag een tankpas te willen voor het aftanken van die auto’s. Die constructie is niet alledaags, maar het gebruiken van tankpassen voor demo-auto’s is niet vreemd.” 

Maar iemand moet toch hebben gezien dat er met die pas wel heel veel werd getankt, meer dan het rijden in demo-auto’s kan verklaren? “Achteraf wel ja, maar er gaan heel veel tankpassen rond; er wordt voor veel geld getankt, die passen controleer je uiteindelijk niet allemaal. Met de kennis van nu zeg ik: dat hadden we misschien wel moeten doen. Maar vergeet niet dat tegenwoordig alles onder een vergrootglas ligt, dat was toen niet zo. Het betalen van een etentje met wagenparkbeheerders wordt tegenwoordig al omkoping genoemd. Je kunt de norm van nu niet op het beleid van toen leggen. Ik vind dat mij geen enkele blaam treft.”

Binnenkort komt de zaak van het Openbaar Ministerie tegen medewerkers van politie en defensie en (oud-)werknemers van diverse autobedrijven, voor, met Jacques H. als hoofdverdachte. Diverse betrokken partijen, waaronder Peugeot en Pon, hebben inmiddels een schikking getroffen. Onlangs raakte ook toenmalig Defensieminister Henk Kamp vanwege deze tenderfraude in opspraak.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Voormalig Athlon-ceo schikt in omkoopzaak Defensie | Automotive Online

Voormalig Athlon-ceo schikt in omkoopzaak Defensie

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Blink in zijn Athlon-tijd.

Hans Blink werkte van 1999 tot en met 2012 bij Athlon Car Lease. In 2010 kwam deze leasemaatschappij in opspraak wegens betrokkenheid bij fraude bij de aanbesteding van politie- en defensievoertuigen. De wagenparkbeheerder van Defensie, Jacques H., zou door diverse spelers in de autobranche, waaronder leasemaatschappijen en importeurs, zijn gefêteerd in ruil voor opdrachten voor de levering van voertuigen.

Blink was destijds ceo van Athlon International. De zaak tegen Athlon werd geseponeerd, maar tegen Blink liep nog een onderzoek wegens het verstrekken van een brandstofpas aan H. Brandpunt meldde vorige week dat er in deze zaak is geschikt. Blink bevestigt nu aan Automotive dat hij een taakstraf van 80 uur heeft gekregen. “Er wordt nog bekeken hoe die wordt ingevuld”, aldus Blink. De schikking is geen schuldbekentenis, zegt hij. “Ik wilde definitief een streep onder deze al lang lopende zaak kunnen zetten.” Bij Tankpasleverancier Multi Tank Card (MTC), waarmee Athlon samenwerkte, werd eerder al directeur Ivo de Bont op non-actief gezet in verband met deze zaak. De Raad van Commissarissen van MTC heeft een extern bureau onderzoek laten doen naar de mogelijke fraude. Brandpunt heeft dat onderzoek in handen gekregen.

Tankpas voor demo-auto’s

Het klopt volgens Blink dat er een tankpas is verstrekt aan de wagenparkbeheerder van Defensie, maar volgens de voormalig Athlon-topman was die was expliciet bedoeld voor het aftanken van demo-auto’s. Brandpunt meldt dat de pas werd gebruikt om de eigen auto vol te tanken. “De gebruikelijke gang is dat wij demo-auto’s voor klanten verzorgden en afgetankt weer inleverden bij de importeur”, reageert Blink. “De wagenparkbeheerder van Defensie zei zelf de demo-auto’s te regelen, maar wel graag een tankpas te willen voor het aftanken van die auto’s. Die constructie is niet alledaags, maar het gebruiken van tankpassen voor demo-auto’s is niet vreemd.” 

Maar iemand moet toch hebben gezien dat er met die pas wel heel veel werd getankt, meer dan het rijden in demo-auto’s kan verklaren? “Achteraf wel ja, maar er gaan heel veel tankpassen rond; er wordt voor veel geld getankt, die passen controleer je uiteindelijk niet allemaal. Met de kennis van nu zeg ik: dat hadden we misschien wel moeten doen. Maar vergeet niet dat tegenwoordig alles onder een vergrootglas ligt, dat was toen niet zo. Het betalen van een etentje met wagenparkbeheerders wordt tegenwoordig al omkoping genoemd. Je kunt de norm van nu niet op het beleid van toen leggen. Ik vind dat mij geen enkele blaam treft.”

Binnenkort komt de zaak van het Openbaar Ministerie tegen medewerkers van politie en defensie en (oud-)werknemers van diverse autobedrijven, voor, met Jacques H. als hoofdverdachte. Diverse betrokken partijen, waaronder Peugeot en Pon, hebben inmiddels een schikking getroffen. Onlangs raakte ook toenmalig Defensieminister Henk Kamp vanwege deze tenderfraude in opspraak.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.