Halfjaaroverzicht 2016 | Investeren in mobiliteit

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Werkgevers faciliteren steeds vaker de privémobiliteit van hun werknemers.

In de leasebranche worden steeds meer samenwerkingsverbanden gezocht. Leasemaatschappijen investeerden het afgelopen half jaar in mobiliteitsstart-ups, werken samen met importeurs voor private leaseacties, of stallen hun waar bij bestaande retailers. Daarbij vervagen de grenzen tussen privé en zakelijke mobiliteit steeds meer. Zo wordt privélease steeds vaker zakelijk ingezet en valt het dan onder mobiliteit– en daar springen leasemaatschappijen gretig op in of hebben dat al eerder gedaan. Het gaat dan om het business to employee (b2e)-model, waarbij een werkgever de privémobiliteit van hun werknemers faciliteert. In het eerste half jaar maakte Leaseplan bekend met het b2e-model aan de slag te gaan. Eerder kondigden Athlon en Alphabet ook al aan b2e actief te worden.

Investeren in mobiliteit

Volgens Athlon International-ceo Frans Janssen bevindt de mobiliteitsmarkt zich in een kritische fase. “Traditionele oplossingen (zoals operationele leasecontracten van 48 maanden, red) maken plaats voor fundamenteel nieuwe concepten”, stelde hij bij de overname van Athlon International door Mercedes-Benz Financial Services, de grootste leaseovername van het jaar. Rabobank zette eerder dit jaar Athlon in de etalage omdat het bedrijf zijn positie in de leasemarkt wil afbouwen. 

Traditionele oplossingen maken plaats voor fundamenteel nieuwe concepten.

Frans Janssen, ceo Athlon International

Grote holdings nemen posities in buiten de traditionele leasebranche. Zo is Pon zich aan het ontpoppen als mobiliteitsmakelaar (het is onder andere eigenaar van Gazelle) en startte het de telematica start-up Mind. Autobinck (Business Lease) investeerde de afgelopen tijd in drie mobiliteitsbedrijven, waarbij de overname van het mobiliteitsplatform Radiuz de meest recente is. Ook ‘pure’ leasemaatschappijen investeren in start-ups in de mobiliteitsbranche, om zich voor te bereiden op de toekomst waarvan niemand weet hoe die eruit ziet. Zo nam Athlon een aandeel in Beamrz. Leasemaatschappijen hebben de middelen om te investeren. Vooral dankzij de hoge restwaarden verdienen leasemaatschappijen momenteel ongelofelijk veel geld, stelt Janssen.

Leaseplan, nog altijd de bekendste privélease-aanbieder, richt zich steeds vaker op de eindgebruiker in plaats van de fleetowner. Tijdens het Nationaal Automotive Congres 2020 vertelde Vahid Daemi, ceo Leaseplan Corporation, dat Leaseplan zich steeds meer richt op deze individuele berijder. En daarbij goed nadenkt over welke partnerships ze aan gaan. Een van die partnerships werd kort na het congres bekend gemaakt: een grootschalige privéleaseactie in samenwerking met Opel en Albert Heijn. Ook bij de remarketing van leaseauto’s spelen consumenten een belangrijke rol, zo kondigde Leaseplan onlangs een vierde occasioncenter aan. Consumenten kunnen voor onderhoud ook bij het Leaseplan servicecenter terecht.

Private lease hype zet door

Maar niet alleen Leaseplan trekt de aandacht trekt met private leaseconcepten. Automobilisten kunnen bij wijze van verzuipen in het aanbod aan privéleaseacties. In het eerste half jaar van 2016 zette de trend zich voort en worden klanten vooral gelokt door contracten die flexibeler zijn en eenvoudiger om voortijdig onderuit te komen. Bij het idee dat je er onderuit kan, voelen klanten zich veiliger om een contract af te sluiten voor langere tijd. In het eerste half jaar lanceerde verzekeraar Bovemij het concept Helder. Daar kunnen consumenten een auto – er worden vooral occasions ingezet – leasen van een Bovag-autobedrijf en na twaalf weken weer inleveren zonder boete. Ook Athlon dook in de korte termijn privélease en lanceerde de campagne ‘Inleveren wanneer je wil’ in samenwerking met Mini, waarbij je het contract van een Mini Clubman maandelijks kunt opzeggen zonder afkoopboete.

Ook de traditionele verhuurders roeren zich. Verhuurder Hertz begeeft zich sinds dit jaar op de privéleasemarkt en Euromobil duikt in private shortlease. Wat overigens hetzelfde is als huur, maar populairder klinkt en meer gezocht wordt op internet. “Verhuur en lease kruipt steeds dichter tegen elkaar aan”, aldus Euromobil-general manager, Wim Slagter. Importeur Pon denkt dat er dit jaar in totaal ongeveer 100 duizend private leasecontracten worden afgesloten, circa een kwart van de totale nieuwverkoop.

IFRS

Leasemaatschappijen bereiden zich voor op de IFRS16 die in 2019 van ingaat. Alle beursgenoteerde bedrijven moeten vanaf dat jaar hun leaseverplichtingen op de balans opnemen. En dat heeft invloed op de leasebranche. Leaseplan reageert daarop door de leaseautofactuur te splitsen in een financierings- en een servicecomponent. Bij Fleet Support denken ze dat alle leasemaatschappijen dit voorbeeld volgen en de factuur op gaan splitsen naar afschrijving, rente en de servicecomponenten.

Traditionele lease

Hoewel iedereen zich voorsorteert op de toekomst, blijft ook de leaseauto van de zaak belangrijk voor leasemaatschappijen. De verwachting was eind 2015 dat 2016 een tussenjaar zou zijn, vanwege Autobrief 2 die in 2017 wordt ingevoerd. Het eerste half jaar van 2016 zit erop en het aantal leaseregistraties is met 3,7 procent afgenomen. Private lease houdt de registraties nog enigszins op peil.Bekijk alle cijfers uit de leasebranche in onze kennisbank.

Lees hier het artikel over 20 jaar leasing, dat in het jubileumnummer van Automotive verscheen ter ere van het 20-jarig bestaan van het vakblad.

Halfjaaroverzicht 2016 | Investeren in mobiliteit | Automotive Online

Halfjaaroverzicht 2016 | Investeren in mobiliteit

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Werkgevers faciliteren steeds vaker de privémobiliteit van hun werknemers.

In de leasebranche worden steeds meer samenwerkingsverbanden gezocht. Leasemaatschappijen investeerden het afgelopen half jaar in mobiliteitsstart-ups, werken samen met importeurs voor private leaseacties, of stallen hun waar bij bestaande retailers. Daarbij vervagen de grenzen tussen privé en zakelijke mobiliteit steeds meer. Zo wordt privélease steeds vaker zakelijk ingezet en valt het dan onder mobiliteit– en daar springen leasemaatschappijen gretig op in of hebben dat al eerder gedaan. Het gaat dan om het business to employee (b2e)-model, waarbij een werkgever de privémobiliteit van hun werknemers faciliteert. In het eerste half jaar maakte Leaseplan bekend met het b2e-model aan de slag te gaan. Eerder kondigden Athlon en Alphabet ook al aan b2e actief te worden.

Investeren in mobiliteit

Volgens Athlon International-ceo Frans Janssen bevindt de mobiliteitsmarkt zich in een kritische fase. “Traditionele oplossingen (zoals operationele leasecontracten van 48 maanden, red) maken plaats voor fundamenteel nieuwe concepten”, stelde hij bij de overname van Athlon International door Mercedes-Benz Financial Services, de grootste leaseovername van het jaar. Rabobank zette eerder dit jaar Athlon in de etalage omdat het bedrijf zijn positie in de leasemarkt wil afbouwen. 

Traditionele oplossingen maken plaats voor fundamenteel nieuwe concepten.

Frans Janssen, ceo Athlon International

Grote holdings nemen posities in buiten de traditionele leasebranche. Zo is Pon zich aan het ontpoppen als mobiliteitsmakelaar (het is onder andere eigenaar van Gazelle) en startte het de telematica start-up Mind. Autobinck (Business Lease) investeerde de afgelopen tijd in drie mobiliteitsbedrijven, waarbij de overname van het mobiliteitsplatform Radiuz de meest recente is. Ook ‘pure’ leasemaatschappijen investeren in start-ups in de mobiliteitsbranche, om zich voor te bereiden op de toekomst waarvan niemand weet hoe die eruit ziet. Zo nam Athlon een aandeel in Beamrz. Leasemaatschappijen hebben de middelen om te investeren. Vooral dankzij de hoge restwaarden verdienen leasemaatschappijen momenteel ongelofelijk veel geld, stelt Janssen.

Leaseplan, nog altijd de bekendste privélease-aanbieder, richt zich steeds vaker op de eindgebruiker in plaats van de fleetowner. Tijdens het Nationaal Automotive Congres 2020 vertelde Vahid Daemi, ceo Leaseplan Corporation, dat Leaseplan zich steeds meer richt op deze individuele berijder. En daarbij goed nadenkt over welke partnerships ze aan gaan. Een van die partnerships werd kort na het congres bekend gemaakt: een grootschalige privéleaseactie in samenwerking met Opel en Albert Heijn. Ook bij de remarketing van leaseauto’s spelen consumenten een belangrijke rol, zo kondigde Leaseplan onlangs een vierde occasioncenter aan. Consumenten kunnen voor onderhoud ook bij het Leaseplan servicecenter terecht.

Private lease hype zet door

Maar niet alleen Leaseplan trekt de aandacht trekt met private leaseconcepten. Automobilisten kunnen bij wijze van verzuipen in het aanbod aan privéleaseacties. In het eerste half jaar van 2016 zette de trend zich voort en worden klanten vooral gelokt door contracten die flexibeler zijn en eenvoudiger om voortijdig onderuit te komen. Bij het idee dat je er onderuit kan, voelen klanten zich veiliger om een contract af te sluiten voor langere tijd. In het eerste half jaar lanceerde verzekeraar Bovemij het concept Helder. Daar kunnen consumenten een auto – er worden vooral occasions ingezet – leasen van een Bovag-autobedrijf en na twaalf weken weer inleveren zonder boete. Ook Athlon dook in de korte termijn privélease en lanceerde de campagne ‘Inleveren wanneer je wil’ in samenwerking met Mini, waarbij je het contract van een Mini Clubman maandelijks kunt opzeggen zonder afkoopboete.

Ook de traditionele verhuurders roeren zich. Verhuurder Hertz begeeft zich sinds dit jaar op de privéleasemarkt en Euromobil duikt in private shortlease. Wat overigens hetzelfde is als huur, maar populairder klinkt en meer gezocht wordt op internet. “Verhuur en lease kruipt steeds dichter tegen elkaar aan”, aldus Euromobil-general manager, Wim Slagter. Importeur Pon denkt dat er dit jaar in totaal ongeveer 100 duizend private leasecontracten worden afgesloten, circa een kwart van de totale nieuwverkoop.

IFRS

Leasemaatschappijen bereiden zich voor op de IFRS16 die in 2019 van ingaat. Alle beursgenoteerde bedrijven moeten vanaf dat jaar hun leaseverplichtingen op de balans opnemen. En dat heeft invloed op de leasebranche. Leaseplan reageert daarop door de leaseautofactuur te splitsen in een financierings- en een servicecomponent. Bij Fleet Support denken ze dat alle leasemaatschappijen dit voorbeeld volgen en de factuur op gaan splitsen naar afschrijving, rente en de servicecomponenten.

Traditionele lease

Hoewel iedereen zich voorsorteert op de toekomst, blijft ook de leaseauto van de zaak belangrijk voor leasemaatschappijen. De verwachting was eind 2015 dat 2016 een tussenjaar zou zijn, vanwege Autobrief 2 die in 2017 wordt ingevoerd. Het eerste half jaar van 2016 zit erop en het aantal leaseregistraties is met 3,7 procent afgenomen. Private lease houdt de registraties nog enigszins op peil.Bekijk alle cijfers uit de leasebranche in onze kennisbank.

Lees hier het artikel over 20 jaar leasing, dat in het jubileumnummer van Automotive verscheen ter ere van het 20-jarig bestaan van het vakblad.