Hoogleraar: differentiatie bijtelling mag niet

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens Kavelaars is de bijtelling bedoeld om privégebruik te belasten en horen milieumaatregelen hierin niet thuis. Milieuregelingen moeten voor iedereen gelden, vindt Kavelaars. “Dan kun je denken aan een CO2-belasting, die voor alle soorten auto’s en los van het privégebruik geldt. Dan pak je vergelijkbare vormen van vervuiling gelijk aan.”
Het College van Belastingadviseurs zegt in de krant dat de nieuwe bijtellingsregeling inderdaad niet de schoonheidsprijs verdient, maar wel goed werkt.
Staatssecretaris Jan Kees de Jager is het oneens met Kavelaars. “Mensen die privé met een eigen auto rijden worden via de mrb en bpm al gestimuleerd om een zuinige auto te rijden. Bij leaserijders was er nog niet zo´n prikkel.” Ook juridisch is de bijtellingsregeling houdbaar, volgens het Ministerie van Financiën.
Kavelaars is niet van plan om de bijtelling te laten toetsen in een juridische procedure. "Er is een behoorlijke kans dat ik die zou verliezen. Het gaat mij er om het onderwerp op de kaart te zetten, omdat er mijns inziens sprake is van een onevenwichtige maatregel."

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.