FNV Metaal: ‘Eindbod van werkgevers voor cao-akkoord is onvoldoende’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Er is geen cao-akkoord in de Metaal en Techniek. (Foto: Shutterstock)

Er is geen cao-akkoord Metaal en Techniek (ook wel Kleinmetaal, red.) bereikt voor de ruim 300 duizend werknemers in de metaal en technieksector. Na lang onderhandelen over diverse onderwerpen, zijn de gesprekken gisteravond beëindigd na nog een extra onderhandelingsronde. Het eindbod dat de werkgevers hebben neergelegd is onacceptabel voor de vakbond FNV, zo meldt de bond vandaag. Zij vinden dat het eindbod ver onder de gestelde looneis ligt -de bonden eisen 5% over 12 maanden-. De werkgevers stellen een loonsverhoging voor van 3 procent op 1 september 2019, 2 procent op 1 mei 2020 en 1 procent op 1 januari 2021, zo laat Focwa weten in een verklaring. 

“De onderhandelingen zijn in goede sfeer verlopen, maar sommige onderwerpen hebben meer tijd nodig”, aldus Focwa woordvoerder Brecht Grieten. Samen met RAI Carrosserie NL is een onderhandelaar namens Focwa aanwezig bij de bespreking met de bonden. De cao, waar onder andere carrosseriebedrijven onder vallen, heeft een looptijd tot 1 juni 2019. De voorgestelde looptijd van de nieuwe cao is 24 maanden. De vakbonden hebben nog tot aanstaande woensdag 12 juni de tijd om te reageren op het laatste bod van de werkgevers.

Generatiepact

De werkgevers hebben de intentie om 3.000 werknemers die nu nog een flexibel contract hebben, aan een vaste baan te helpen. De proef met het Generatiepact op vrijwillige basis willen zij voortzetten. In het eindbod blijft het recht op seniorendagen bestaan en wordt voorgesteld de seniorendagen niet op 53-jarige leeftijd, op bij 56 jaar te laten ingaan. Ook willen de werkgevers ouderen helpen met het aanleren van digitale vaardigheden. Ook pleiten zij voor vouchers van 1.500 euro die werknemers kunnen gebruiken als opleidingsbudget. Om uitzendkrachten voor de branche te behouden, kunnen zij hier ook gebruik van maken. 

FNV Metaal zegt bezig te zijn met de voorbereiding van een ultimatum en verdere stappen. Volgens de bond is vooral ook het Generatiepact een belangrijk breekpunt en zouden werknemers aan de welwillendheid van hun werkgever overgeleverd zijn om minder te werken om een gezond pensioen te halen. 

Schreeuwend tekort

“Werkgevers houden de hand op de knip en er zit nauwelijks koopkrachtvooruitgang in de voorstellen”, aldus Jacqie van Stigt, bestuurder FNV Metaal. “Ongelofelijk in een sector met een schreeuwend tekort aan vakkrachten.” De FNV zegt ervoor te strijden dat jonge instromers perspectief hebben op meer zekerheid, met ontwikkelmogelijkheden, goede begeleiding en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden.

Volgens de bond zijn ook onvoldoende garanties gegeven op het gebied van een betere balans tussen werk en privé, afschaffing van jeugdschalen en maatregelen voor duurzame inzetbaarheid. Ook moet de premie voor vroegpensioen en levensloop beschikbaar blijven, vindt de bond.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

FNV Metaal: ‘Eindbod van werkgevers voor cao-akkoord is onvoldoende’ | Automotive Online

FNV Metaal: ‘Eindbod van werkgevers voor cao-akkoord is onvoldoende’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Er is geen cao-akkoord in de Metaal en Techniek. (Foto: Shutterstock)

Er is geen cao-akkoord Metaal en Techniek (ook wel Kleinmetaal, red.) bereikt voor de ruim 300 duizend werknemers in de metaal en technieksector. Na lang onderhandelen over diverse onderwerpen, zijn de gesprekken gisteravond beëindigd na nog een extra onderhandelingsronde. Het eindbod dat de werkgevers hebben neergelegd is onacceptabel voor de vakbond FNV, zo meldt de bond vandaag. Zij vinden dat het eindbod ver onder de gestelde looneis ligt -de bonden eisen 5% over 12 maanden-. De werkgevers stellen een loonsverhoging voor van 3 procent op 1 september 2019, 2 procent op 1 mei 2020 en 1 procent op 1 januari 2021, zo laat Focwa weten in een verklaring. 

“De onderhandelingen zijn in goede sfeer verlopen, maar sommige onderwerpen hebben meer tijd nodig”, aldus Focwa woordvoerder Brecht Grieten. Samen met RAI Carrosserie NL is een onderhandelaar namens Focwa aanwezig bij de bespreking met de bonden. De cao, waar onder andere carrosseriebedrijven onder vallen, heeft een looptijd tot 1 juni 2019. De voorgestelde looptijd van de nieuwe cao is 24 maanden. De vakbonden hebben nog tot aanstaande woensdag 12 juni de tijd om te reageren op het laatste bod van de werkgevers.

Generatiepact

De werkgevers hebben de intentie om 3.000 werknemers die nu nog een flexibel contract hebben, aan een vaste baan te helpen. De proef met het Generatiepact op vrijwillige basis willen zij voortzetten. In het eindbod blijft het recht op seniorendagen bestaan en wordt voorgesteld de seniorendagen niet op 53-jarige leeftijd, op bij 56 jaar te laten ingaan. Ook willen de werkgevers ouderen helpen met het aanleren van digitale vaardigheden. Ook pleiten zij voor vouchers van 1.500 euro die werknemers kunnen gebruiken als opleidingsbudget. Om uitzendkrachten voor de branche te behouden, kunnen zij hier ook gebruik van maken. 

FNV Metaal zegt bezig te zijn met de voorbereiding van een ultimatum en verdere stappen. Volgens de bond is vooral ook het Generatiepact een belangrijk breekpunt en zouden werknemers aan de welwillendheid van hun werkgever overgeleverd zijn om minder te werken om een gezond pensioen te halen. 

Schreeuwend tekort

“Werkgevers houden de hand op de knip en er zit nauwelijks koopkrachtvooruitgang in de voorstellen”, aldus Jacqie van Stigt, bestuurder FNV Metaal. “Ongelofelijk in een sector met een schreeuwend tekort aan vakkrachten.” De FNV zegt ervoor te strijden dat jonge instromers perspectief hebben op meer zekerheid, met ontwikkelmogelijkheden, goede begeleiding en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden.

Volgens de bond zijn ook onvoldoende garanties gegeven op het gebied van een betere balans tussen werk en privé, afschaffing van jeugdschalen en maatregelen voor duurzame inzetbaarheid. Ook moet de premie voor vroegpensioen en levensloop beschikbaar blijven, vindt de bond.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.