Fixico gaat met 2,6 miljoen euro de grens over

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het bedrijf zegt dit geld onder andere te willen gebruiken voor groei op de Nederlandse markt, maar ook om de stap over de landsgrenzen te wagen. Fixico richt zich op de zogenaamde ‘niet-gestuurde’ schademarkt: schade die valt onder het eigen risico van de verzekerde of die niet wordt vergoed door de verzekeraar. Er zijn echter ook steeds meer zakelijke klanten die van de app gebruik willen maken, zegt oprichter Derk Roodhuyzen. “Bijvoorbeeld bij kleinere leasemaatschappijen en verhuurders.”

Bij de verhuurder wordt de schade meestal ingevoerd als de auto weer op het terrein staat, bij de leasemaatschappijen doet de berijder dat zelf. “De schade komt binnen bij de wagenparkbeheerder, die hem uitstuurt naar het schadenetwerk. De berijder ziet de app in de look&feel van zijn leasemaatschappij”, aldus Roodhuyzen. 

Goed gesprek
Fixico werkt alleen met Focwa-bedrijven, daarnaast worden de aangesloten bedrijven beoordeeld door de gebruiker van Fixico. “Op die manier houden we ons netwerk op peil”, zegt Roodhuyzen. “Als een hersteller keer op keerafspraken niet nakomt – zoals langere reparatie duur of een hogere factuur dan de offerte die hij in eerste instantie heeft neergelegd – dan volgt er allereerst een goed gesprek.”

Het bedrijf is niet van plan om zijn beoordelingssysteem verder uit te breiden – zodat er een soort Schadegarant/Experate voor WA-schades ontstaat. “Wij laten de prijsstelling uiteindelijk aan de markt. Dat moet ook wel, wij zijn een onafhankelijke partij en niet gebonden aan verzekeraars of een leasemaatschappij.”

Raad van Commissarissen
Met de investering krijgt het bedrijf ook een Raad van Commissarissen. Die RvC bestaat nu uit Radboud Vlaar van Orange Growth Capital, Laurens Groenendijk van ex-Treatwell en -Just Eat.nl, en Robert Jongstra, voormalig executive board Procter & Gamble.

Roodhuyzen is bezig met de voorbereidingen om internationaal met Fixico aan de slag te gaan. “We hebben de afgelopen twee jaar veel geleerd op de Nederlandse markt en we zijn klaar om op te schalen. Na de zomer kondigen we de expansie aan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Fixico gaat met 2,6 miljoen euro de grens over | Automotive Online

Fixico gaat met 2,6 miljoen euro de grens over

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het bedrijf zegt dit geld onder andere te willen gebruiken voor groei op de Nederlandse markt, maar ook om de stap over de landsgrenzen te wagen. Fixico richt zich op de zogenaamde ‘niet-gestuurde’ schademarkt: schade die valt onder het eigen risico van de verzekerde of die niet wordt vergoed door de verzekeraar. Er zijn echter ook steeds meer zakelijke klanten die van de app gebruik willen maken, zegt oprichter Derk Roodhuyzen. “Bijvoorbeeld bij kleinere leasemaatschappijen en verhuurders.”

Bij de verhuurder wordt de schade meestal ingevoerd als de auto weer op het terrein staat, bij de leasemaatschappijen doet de berijder dat zelf. “De schade komt binnen bij de wagenparkbeheerder, die hem uitstuurt naar het schadenetwerk. De berijder ziet de app in de look&feel van zijn leasemaatschappij”, aldus Roodhuyzen. 

Goed gesprek
Fixico werkt alleen met Focwa-bedrijven, daarnaast worden de aangesloten bedrijven beoordeeld door de gebruiker van Fixico. “Op die manier houden we ons netwerk op peil”, zegt Roodhuyzen. “Als een hersteller keer op keerafspraken niet nakomt – zoals langere reparatie duur of een hogere factuur dan de offerte die hij in eerste instantie heeft neergelegd – dan volgt er allereerst een goed gesprek.”

Het bedrijf is niet van plan om zijn beoordelingssysteem verder uit te breiden – zodat er een soort Schadegarant/Experate voor WA-schades ontstaat. “Wij laten de prijsstelling uiteindelijk aan de markt. Dat moet ook wel, wij zijn een onafhankelijke partij en niet gebonden aan verzekeraars of een leasemaatschappij.”

Raad van Commissarissen
Met de investering krijgt het bedrijf ook een Raad van Commissarissen. Die RvC bestaat nu uit Radboud Vlaar van Orange Growth Capital, Laurens Groenendijk van ex-Treatwell en -Just Eat.nl, en Robert Jongstra, voormalig executive board Procter & Gamble.

Roodhuyzen is bezig met de voorbereidingen om internationaal met Fixico aan de slag te gaan. “We hebben de afgelopen twee jaar veel geleerd op de Nederlandse markt en we zijn klaar om op te schalen. Na de zomer kondigen we de expansie aan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.