Grondlegger Streetscooter koopt zijn geesteskind terug

Streetscooter • Schuh stond in 2010 aan de wieg van Streetscooter, maar verkocht zijn geesteskind in 2014 aan Deutsche Post, het moederbedrijf van DHL.
Redactie Redactie
Streetscooter
De Duitse Streetscooter is sinds 2016 ook een bekende verschijning in Nederland, zoals hier in het Texelse Den Burg. (Foto: Shutterstock)

Günther Schuh, de grondlegger van de Streetscooter, koopt de failliete fabrikant van elektrische bestelwagentjes terug. Streetscooter wordt onderdeel van Evolution, het mobiliteitsbedrijf waar Schuh de scepter zwaait. De productie zal plaatsvinden in de Neapco-fabriek in het Duitse Düren, zo’n 30 kilometer van de grens bij Kerkrade. Dit meldt Evolution in een persbericht.

De acquisitie is mede mogelijk gemaakt door DHL Group, eerder eigenaar van Streetscooter, dat direct een order heeft geplaatst voor 700 voertuigen. 

Schuh stond in 2010 aan de wieg van Streetscooter, maar verkocht zijn geesteskind in 2014 aan Deutsche Post, het moederbedrijf van DHL. Sindsdien is Streetscooter verschillende keren van eigenaar gewisseld. In 2016 was de Streetscooter een van de eerste elektrische bestelwagens op de markt, ook in Nederland werd het een bekende verschijning als voertuig van DHL. Begin 2020 kondigde Deutsche Post aan de productie te stoppen. Ruim een jaar later besloot men toch door te gaan omdat ‘er geen alternatieven voor Deutsche Post te koop waren’. In oktober 2021 volgde verkoop aan het Luxemburgse Odin Automotive, dat later B-On werd. In september van 2023 verklaarde een Duitse rechtbank B-On failliet, waarna een periode van onzekerheid volgde voor Streetscooter.

25 miljoen euro

Schuh stelt dat hij nu 25 miljoen euro wil investeren in de ontwikkeling van een nieuw model. Evolution blijven streven naar ‘het introduceren van superieure duurzaamheid in de auto-industrie door de buitengewone levensduur van voertuigen’. Samen met de universiteit van Aken worden processen ontwikkeld om bestaande voertuigen regelmatig te updaten dankzij een houdbaar chassis en digitaal voertuigdossier. Dat concept is vooral effectief voor kleine, veel-gebruikte voertuigen, aldus het persbericht.  

Grondlegger Streetscooter koopt zijn geesteskind terug | Automotive Online

Grondlegger Streetscooter koopt zijn geesteskind terug

Streetscooter • Schuh stond in 2010 aan de wieg van Streetscooter, maar verkocht zijn geesteskind in 2014 aan Deutsche Post, het moederbedrijf van DHL.
Redactie Redactie
Streetscooter
De Duitse Streetscooter is sinds 2016 ook een bekende verschijning in Nederland, zoals hier in het Texelse Den Burg. (Foto: Shutterstock)

Günther Schuh, de grondlegger van de Streetscooter, koopt de failliete fabrikant van elektrische bestelwagentjes terug. Streetscooter wordt onderdeel van Evolution, het mobiliteitsbedrijf waar Schuh de scepter zwaait. De productie zal plaatsvinden in de Neapco-fabriek in het Duitse Düren, zo’n 30 kilometer van de grens bij Kerkrade. Dit meldt Evolution in een persbericht.

De acquisitie is mede mogelijk gemaakt door DHL Group, eerder eigenaar van Streetscooter, dat direct een order heeft geplaatst voor 700 voertuigen. 

Schuh stond in 2010 aan de wieg van Streetscooter, maar verkocht zijn geesteskind in 2014 aan Deutsche Post, het moederbedrijf van DHL. Sindsdien is Streetscooter verschillende keren van eigenaar gewisseld. In 2016 was de Streetscooter een van de eerste elektrische bestelwagens op de markt, ook in Nederland werd het een bekende verschijning als voertuig van DHL. Begin 2020 kondigde Deutsche Post aan de productie te stoppen. Ruim een jaar later besloot men toch door te gaan omdat ‘er geen alternatieven voor Deutsche Post te koop waren’. In oktober 2021 volgde verkoop aan het Luxemburgse Odin Automotive, dat later B-On werd. In september van 2023 verklaarde een Duitse rechtbank B-On failliet, waarna een periode van onzekerheid volgde voor Streetscooter.

25 miljoen euro

Schuh stelt dat hij nu 25 miljoen euro wil investeren in de ontwikkeling van een nieuw model. Evolution blijven streven naar ‘het introduceren van superieure duurzaamheid in de auto-industrie door de buitengewone levensduur van voertuigen’. Samen met de universiteit van Aken worden processen ontwikkeld om bestaande voertuigen regelmatig te updaten dankzij een houdbaar chassis en digitaal voertuigdossier. Dat concept is vooral effectief voor kleine, veel-gebruikte voertuigen, aldus het persbericht.