Tesla verlaagt opnieuw prijzen in China, fors verschil met VS en NL

Tesla • De Nederlandse prijzen houden het midden.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Tesla)

Tesla heeft in China opnieuw de prijzen verlaagd van de Model 3 en Model Y. Met die prijsverlaging wordt een nieuw laagterecord bereikt, waarmee de auto’s bijna de helft goedkoper zijn dan in thuismarkt de Verenigde Staten (waar de goedkopere achterwielaangedreven versie niet wordt verkocht) en een kwart goedkoper dan in Nederland. Tesla probeert zo al een tijd lang meer grip te krijgen op de Chinese markt.

De prijs voor een in China gebouwde Model Y is verlaagd naar bijna 260.000 yuan, zo’n 36 duizend euro. Volgens de Amerikaanse website van het automerk is de startprijs bijna 66 duizend dollar (62 duizend euro). In Nederland start de prijs van de Y bij 49 duizend euro. De Model 3 van Tesla is in China na de prijsverlaging 30 procent goedkoper dan in de VS.

Premium

Naast de prijsverlaging introduceerde Tesla ook een aantal duurdere modellen, namelijk twee typen van respectievelijk de Model S en Model X. Daarvoor betalen Chinese klanten tot ruim 1 miljoen yuan, bijna 140 duizend euro. Met de introductie van de nieuwe modellen wil de autofabrikant meespelen in het premiumsegment in China.

Tesla verlaagde vorig jaar ook al de prijzen in China om de verkoop van zijn auto’s te stimuleren. Sinds 2019 heeft Tesla de productie van de Model 3 en de Model Y bovendien gelokaliseerd in Shanghai. Vanuit die fabriek verscheepte het bedrijf vorig jaar ruim 700 duizend voertuigen, goed voor 54 procent van de wereldwijde verkoop van Tesla’s.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Tesla verlaagt opnieuw prijzen in China, fors verschil met VS en NL | Automotive Online

Tesla verlaagt opnieuw prijzen in China, fors verschil met VS en NL

Tesla • De Nederlandse prijzen houden het midden.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Tesla)

Tesla heeft in China opnieuw de prijzen verlaagd van de Model 3 en Model Y. Met die prijsverlaging wordt een nieuw laagterecord bereikt, waarmee de auto’s bijna de helft goedkoper zijn dan in thuismarkt de Verenigde Staten (waar de goedkopere achterwielaangedreven versie niet wordt verkocht) en een kwart goedkoper dan in Nederland. Tesla probeert zo al een tijd lang meer grip te krijgen op de Chinese markt.

De prijs voor een in China gebouwde Model Y is verlaagd naar bijna 260.000 yuan, zo’n 36 duizend euro. Volgens de Amerikaanse website van het automerk is de startprijs bijna 66 duizend dollar (62 duizend euro). In Nederland start de prijs van de Y bij 49 duizend euro. De Model 3 van Tesla is in China na de prijsverlaging 30 procent goedkoper dan in de VS.

Premium

Naast de prijsverlaging introduceerde Tesla ook een aantal duurdere modellen, namelijk twee typen van respectievelijk de Model S en Model X. Daarvoor betalen Chinese klanten tot ruim 1 miljoen yuan, bijna 140 duizend euro. Met de introductie van de nieuwe modellen wil de autofabrikant meespelen in het premiumsegment in China.

Tesla verlaagde vorig jaar ook al de prijzen in China om de verkoop van zijn auto’s te stimuleren. Sinds 2019 heeft Tesla de productie van de Model 3 en de Model Y bovendien gelokaliseerd in Shanghai. Vanuit die fabriek verscheepte het bedrijf vorig jaar ruim 700 duizend voertuigen, goed voor 54 procent van de wereldwijde verkoop van Tesla’s.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.