‘Volkswagen vertraagt gepland EV-offensief’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Volkswagens fabrieken zijn minder efficiënt dan die van Tesla. (Foto: Shutterstock)

Volkswagen vertraagt zijn Trinity-project met enkele jaren. De Trinity-fabriek voor een nieuwe generatie elektrische auto’s gaat pas tegen het einde van het decennium gebouwd worden, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. De plannen voor de 2 miljard euro kostende fabriek voor elektrische auto’s in Duitsland werden dit jaar aangekondigd.

Volkswagen wilde onder de voormalige topman Herbert Diess Tesla inhalen als toonaangevend merk voor elektrische auto’s. Diess wilde daarom ook een fabriek bouwen waarbij veel grotere delen van de productie geautomatiseerd zouden plaatsvinden, net als in de fabrieken van Tesla. Die fabriek met de naam Trinity, die in thuisplaats Wolfsburg moest verrijzen, zou in 2026 auto’s moeten produceren. Dat wordt nu het einde van het decennium omdat de software voor de fabriek niet op tijd af zou zijn.

Ook een investering van 2 miljard euro in een andere fabriek voor elektrische auto’s in Duitsland gaat mogelijk niet door. Volgens een interne boodschap “neemt Volkswagen de gelegenheid te baat om naar de haalbaarheid van alle projecten en investeringen te kijken”. Volgens de ingewijden waren de agressieve plannen voor elektrische auto’s, software en nieuwe mobiliteit die Diess vorig jaar ontvouwde onrealistisch. De nieuwe topman Oliver Blume moet daarom een deel van die plannen wel aanpassen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Volkswagen vertraagt gepland EV-offensief’ | Automotive Online

‘Volkswagen vertraagt gepland EV-offensief’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Volkswagens fabrieken zijn minder efficiënt dan die van Tesla. (Foto: Shutterstock)

Volkswagen vertraagt zijn Trinity-project met enkele jaren. De Trinity-fabriek voor een nieuwe generatie elektrische auto’s gaat pas tegen het einde van het decennium gebouwd worden, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. De plannen voor de 2 miljard euro kostende fabriek voor elektrische auto’s in Duitsland werden dit jaar aangekondigd.

Volkswagen wilde onder de voormalige topman Herbert Diess Tesla inhalen als toonaangevend merk voor elektrische auto’s. Diess wilde daarom ook een fabriek bouwen waarbij veel grotere delen van de productie geautomatiseerd zouden plaatsvinden, net als in de fabrieken van Tesla. Die fabriek met de naam Trinity, die in thuisplaats Wolfsburg moest verrijzen, zou in 2026 auto’s moeten produceren. Dat wordt nu het einde van het decennium omdat de software voor de fabriek niet op tijd af zou zijn.

Ook een investering van 2 miljard euro in een andere fabriek voor elektrische auto’s in Duitsland gaat mogelijk niet door. Volgens een interne boodschap “neemt Volkswagen de gelegenheid te baat om naar de haalbaarheid van alle projecten en investeringen te kijken”. Volgens de ingewijden waren de agressieve plannen voor elektrische auto’s, software en nieuwe mobiliteit die Diess vorig jaar ontvouwde onrealistisch. De nieuwe topman Oliver Blume moet daarom een deel van die plannen wel aanpassen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.