Mercedes-Benz verkocht in derde kwartaal 21 procent meer auto’s

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
De verkoop van elektrische auto’s verdubbelde ruimschoots naar 30.000 auto’s (+115%) (foto: Mercedes-Benz).

Mercedes-Benz heeft in het derde kwartaal van dit jaar 517.800 voertuigen verkocht, een toename van 21 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 

De verkoop van elektrische auto’s verdubbelde ruimschoots naar 30 duizend auto’s (+115%) terwijl die van de duurste auto’s in het topsegment met 1 procent daalde naar 77 duizend eenheden. De verkoop van voertuigen in het middelste segment steeg daarentegen naar 277 duizend auto’s (+36%). 

Robuust

In groeimarkt China nam de verkoop toe naar 206.800 auto’s (+37%). Ook in andere werelddelen kon Mercedes meer voertuigen verkopen. Europese autokopers waren goed voor 152.700 auto’s (+18%) en Noord-Amerika voor 83.200 exemplaren (+26%). “Over het algemeen blijft de wereldwijde vraag naar onze auto’s robuust, zelfs nu het consumentenvertrouwen wordt beïnvloed door onzekerheid over de energietoevoer en de aanhoudende Covid-problemen in Azië,” laat het bedrijf in een verklaring weten.

Vandaag kwam ook het bericht naar buiten dat de auto-industrie kampt met hoge energiekosten en al dan niet gedwongen energiebesparingsmaatregelen. Mercedes-Benz meldt stappen te ondernemen om de toeleverings- en productieketen robuuster te maken, en om het gasgebruik in de Duitse fabrieken met 50 procent te reduceren.  

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Was jarenlang werkzaam als freelancer voor Automobiel Management en kwam in 2019 in dienst bij ProMedia als vaste redacteur. Sinds 2022 schrijft hij onder meer voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Bijt zich nu vast in de dossiers aftermarket en bedrijfsauto's.