Jato: Chinezen dreigen EV-markt te kapen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
In China zijn EV's veel betaalbaarder, aldus Jato. (Foto: Shutterstock)

Chinese autofabrikanten zijn bezig een groot deel van de EV-markt te veroveren. Dat meldt dataleverancier Jato. De Chinese fabrikanten zijn veel sneller in staat de prijzen van hun EV’s te verlagen, waardoor ze ook in Europa snel marktaandeel winnen. 

In de eerste helft van dit jaar is de gemiddelde nieuwprijs van een EV in Europa met 15 procent gestegen naar 55 duizend euro. Daarmee is een gemiddelde EV 27 procent duurder dan een gemiddelde benzineauto. In China daalde de gemiddelde nieuwprijs van een EV juist naar 32 duizend euro, een halvering ten opzichte van 2015. Een EV is in China gemiddeld 33 procent goedkoper dan een benzineauto. 

Marktaandeel

In de eerste zes maanden van dit jaar waren in China geproduceerde EV’s goed voor een marktaandeel van 19 procent op de Europese EV-markt. De Duitse merken waren goed voor 21 procent. “De toekomst ziet er voor Europese en Amerikaanse fabrikanten minder positief uit. Ze missen nu de aansluiting bij de EV-vraag bij de lagere- en middeninkomens. Veel van de Chinese merken maken nu de sprong naar Europa en lijken in staat een belangrijk deel van de EV-markt in handen te krijgen”, aldus Jato. 

Dit jaar hebben onder meer BYD, Xpeng en Nio hun (r)entree gemaakt op de Nederlandse markt. 

Volgens Jato is er nog een reden dat de Europese fabrikanten snel moeten zorgen voor betaalbaardere EV’s. “Het halen van de klimaatdoelstellingen vereist brede adaptatie. Zonder massale adoptie zijn deze doelstellingen onhaalbaar.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Jato: Chinezen dreigen EV-markt te kapen | Automotive Online

Jato: Chinezen dreigen EV-markt te kapen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
In China zijn EV's veel betaalbaarder, aldus Jato. (Foto: Shutterstock)

Chinese autofabrikanten zijn bezig een groot deel van de EV-markt te veroveren. Dat meldt dataleverancier Jato. De Chinese fabrikanten zijn veel sneller in staat de prijzen van hun EV’s te verlagen, waardoor ze ook in Europa snel marktaandeel winnen. 

In de eerste helft van dit jaar is de gemiddelde nieuwprijs van een EV in Europa met 15 procent gestegen naar 55 duizend euro. Daarmee is een gemiddelde EV 27 procent duurder dan een gemiddelde benzineauto. In China daalde de gemiddelde nieuwprijs van een EV juist naar 32 duizend euro, een halvering ten opzichte van 2015. Een EV is in China gemiddeld 33 procent goedkoper dan een benzineauto. 

Marktaandeel

In de eerste zes maanden van dit jaar waren in China geproduceerde EV’s goed voor een marktaandeel van 19 procent op de Europese EV-markt. De Duitse merken waren goed voor 21 procent. “De toekomst ziet er voor Europese en Amerikaanse fabrikanten minder positief uit. Ze missen nu de aansluiting bij de EV-vraag bij de lagere- en middeninkomens. Veel van de Chinese merken maken nu de sprong naar Europa en lijken in staat een belangrijk deel van de EV-markt in handen te krijgen”, aldus Jato. 

Dit jaar hebben onder meer BYD, Xpeng en Nio hun (r)entree gemaakt op de Nederlandse markt. 

Volgens Jato is er nog een reden dat de Europese fabrikanten snel moeten zorgen voor betaalbaardere EV’s. “Het halen van de klimaatdoelstellingen vereist brede adaptatie. Zonder massale adoptie zijn deze doelstellingen onhaalbaar.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.