Allianz: Chiptekort kost Europese auto-industrie 100 miljard euro

Chiptekort • De Europese chipproductie zou zich volgens Allianz op de auto-industrie moeten richten.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Het wereldwijde chiptekort kost de autoindustrie in Europa ongeveer 100 miljard euro in 2021 en 2022. Dat stelt kredietverzekeraar Allianz Trade. 

De voertuigproductie daalde in Europa tot ‘een ongekend laag niveau’ van 13 miljoen voertuigen. Wereldwijd zijn er door het chiptekort ongeveer 18 miljoen voertuigen minder geproduceerd, stelt Allianz. Dit jaar is de autoproductie al 3,1 procent lager dan vorig jaar

Eigen schuld

De auto-industrie heeft de problemen voor een deel zelf over zich afgeroepen, meent de kredietverzekeraar. “Om de corona-klap op te vangen, voerden autofabrikanten forse bezuinigingen door. Onder meer door voorraden en bestellingen van halfgeleiders te minimaliseren. Met als gevolg dat chipfabrikanten hun heil elders zochten. Toen de automarkt weer aantrok, bleek er nog maar een beperkte hoeveelheid chips beschikbaar voor de auto-industrie”, zo stelt Johan Geeroms, directeur risicoacceptatie Benelux. Desondanks zien meerdere marktpartijen weer licht aan het einde van de tunnel. En ondanks de lagere productie realiseren fabrikanten megawinsten

Europese samenwerking

Eerder dit jaar besloot de Europese Commissie om tientallen miljarden te reserveren om de eigen chipindustrie te stimuleren. Geeroms: “Europa moet niet denken dat het binnen vijf of tien jaar zelf genoeg chips kan produceren om volledig aan de eigen vraag te voldoen. Beter is het om de Europese steun te richten op haalbare doelstellingen. Dan moet je kijken naar producten waarvoor Europa zelf zowel een grote productie- als eindmarkt is. De auto-industrie is daarvan een prima voorbeeld. Daar zou de eigen chipproductie zich op moeten richten.” Volgens Geeroms is het ook raadzaam om joint ventures aan te gaan met grote mondiale chipmakers.Bekijk het onderzoek van Allianz in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Allianz: Chiptekort kost Europese auto-industrie 100 miljard euro | Automotive Online

Allianz: Chiptekort kost Europese auto-industrie 100 miljard euro

Chiptekort • De Europese chipproductie zou zich volgens Allianz op de auto-industrie moeten richten.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Het wereldwijde chiptekort kost de autoindustrie in Europa ongeveer 100 miljard euro in 2021 en 2022. Dat stelt kredietverzekeraar Allianz Trade. 

De voertuigproductie daalde in Europa tot ‘een ongekend laag niveau’ van 13 miljoen voertuigen. Wereldwijd zijn er door het chiptekort ongeveer 18 miljoen voertuigen minder geproduceerd, stelt Allianz. Dit jaar is de autoproductie al 3,1 procent lager dan vorig jaar

Eigen schuld

De auto-industrie heeft de problemen voor een deel zelf over zich afgeroepen, meent de kredietverzekeraar. “Om de corona-klap op te vangen, voerden autofabrikanten forse bezuinigingen door. Onder meer door voorraden en bestellingen van halfgeleiders te minimaliseren. Met als gevolg dat chipfabrikanten hun heil elders zochten. Toen de automarkt weer aantrok, bleek er nog maar een beperkte hoeveelheid chips beschikbaar voor de auto-industrie”, zo stelt Johan Geeroms, directeur risicoacceptatie Benelux. Desondanks zien meerdere marktpartijen weer licht aan het einde van de tunnel. En ondanks de lagere productie realiseren fabrikanten megawinsten

Europese samenwerking

Eerder dit jaar besloot de Europese Commissie om tientallen miljarden te reserveren om de eigen chipindustrie te stimuleren. Geeroms: “Europa moet niet denken dat het binnen vijf of tien jaar zelf genoeg chips kan produceren om volledig aan de eigen vraag te voldoen. Beter is het om de Europese steun te richten op haalbare doelstellingen. Dan moet je kijken naar producten waarvoor Europa zelf zowel een grote productie- als eindmarkt is. De auto-industrie is daarvan een prima voorbeeld. Daar zou de eigen chipproductie zich op moeten richten.” Volgens Geeroms is het ook raadzaam om joint ventures aan te gaan met grote mondiale chipmakers.Bekijk het onderzoek van Allianz in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.