‘Rol Groot-Brittannië als autoproducent uitgespeeld door gebrek aan gigafabrieken’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Groot-Brittannië maakt te weinig werk van batterijfabrieken. (Foto: Shutterstock)

Er zijn in het Verenigd Koninkrijk te weinig faciliteiten voor de productie van batterijcellen en -pakketten om de transitie naar EV’s te faciliteren. Daardoor is het ook de vraag of de fabrikanten die er nu auto’s produceren, wel in het VK blijven, meldt Automotive News Europe. “Het VK dreigt een voetnoot in de mondiale auto-industrie te worden nu de autobranche steeds meer naar elektrische auto’s beweegt”, schrijft het vakblad. 

Jaguar Land Rover zou al in gesprek zijn met Northvolt en Svolt Energy voor de levering van batterijen voor een range aan EV’s die in Slowakije zou worden geassembleerd, meldt ANE op basis van betrouwbare bronnen. Het VK was jarenlang een van de grootste autoproducenten ter wereld maar haalt nu de top 15 al niet meer. 

JLR geeft geen commentaar anders dan dat “alle opties voor de batterijen worden overwogen”.

“Het is bijna te laat voor het VK om een rol als toonaangevende autoproducent te behouden”, aldus Andy Palmer, voormalig ceo van Aston Martin. “Als de batterijproductie niet wordt geïntensiveerd, wordt het VK een nichespeler voor de productie van merken als Rolls-Royce en Bentley”.

Subsidie

Het VK heeft op dit moment maar een batterijfabriek, eigendom van het Chinese Envision. Volgens een analyse van de Green Finance Institute moet de batterijcapaciteit in het VK 45 keer hoger worden dan nu, naar 90 gigawatt uur. Britishvolt is van plan om de eerste gigafabriek in Noord-Engeland te bouwen, met een capaciteit van 30 gigawattuur; deze moet in 2027 gereed zijn. Er zijn meerdere van dit soort plannen, maar nog zonder concrete toezegging van autofabrikanten dat ze daar batterijen gaan kopen.Waar staan de grootste gigafabrieken in Europa? Automotive maakte een overzicht.

De associatie van Britse autoproducenten SMMT vindt het ook oneerlijk dat er in het VK nog geen subsidieprogramma is voor de bouw van batterijfabrieken, terwijl die er binnen de Europese Unie, diverse Aziatische landen en de VS wel zijn.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

‘Rol Groot-Brittannië als autoproducent uitgespeeld door gebrek aan gigafabrieken’ | Automotive Online

‘Rol Groot-Brittannië als autoproducent uitgespeeld door gebrek aan gigafabrieken’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Groot-Brittannië maakt te weinig werk van batterijfabrieken. (Foto: Shutterstock)

Er zijn in het Verenigd Koninkrijk te weinig faciliteiten voor de productie van batterijcellen en -pakketten om de transitie naar EV’s te faciliteren. Daardoor is het ook de vraag of de fabrikanten die er nu auto’s produceren, wel in het VK blijven, meldt Automotive News Europe. “Het VK dreigt een voetnoot in de mondiale auto-industrie te worden nu de autobranche steeds meer naar elektrische auto’s beweegt”, schrijft het vakblad. 

Jaguar Land Rover zou al in gesprek zijn met Northvolt en Svolt Energy voor de levering van batterijen voor een range aan EV’s die in Slowakije zou worden geassembleerd, meldt ANE op basis van betrouwbare bronnen. Het VK was jarenlang een van de grootste autoproducenten ter wereld maar haalt nu de top 15 al niet meer. 

JLR geeft geen commentaar anders dan dat “alle opties voor de batterijen worden overwogen”.

“Het is bijna te laat voor het VK om een rol als toonaangevende autoproducent te behouden”, aldus Andy Palmer, voormalig ceo van Aston Martin. “Als de batterijproductie niet wordt geïntensiveerd, wordt het VK een nichespeler voor de productie van merken als Rolls-Royce en Bentley”.

Subsidie

Het VK heeft op dit moment maar een batterijfabriek, eigendom van het Chinese Envision. Volgens een analyse van de Green Finance Institute moet de batterijcapaciteit in het VK 45 keer hoger worden dan nu, naar 90 gigawatt uur. Britishvolt is van plan om de eerste gigafabriek in Noord-Engeland te bouwen, met een capaciteit van 30 gigawattuur; deze moet in 2027 gereed zijn. Er zijn meerdere van dit soort plannen, maar nog zonder concrete toezegging van autofabrikanten dat ze daar batterijen gaan kopen.Waar staan de grootste gigafabrieken in Europa? Automotive maakte een overzicht.

De associatie van Britse autoproducenten SMMT vindt het ook oneerlijk dat er in het VK nog geen subsidieprogramma is voor de bouw van batterijfabrieken, terwijl die er binnen de Europese Unie, diverse Aziatische landen en de VS wel zijn.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.