‘Pieter Nota: BMW-waterstofauto in 2025 in massaproductie’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
BMW test al langer met waterstof. (Foto: BMW)

BMW en Toyota plannen in 2025 gezamenlijk waterstofauto’s in massaproductie te brengen. Dat schrijft Nikkei Asia op basis van een interview met Pieter Nota. 

“We zien dat waterstof-brandstofceltechnologie vooral relevant is voor grotere suv’s”, zei Nota tegen het Aziatische medium. De iX5 is gebaseerd op BMW’s X5 suv. “We hebben verschillende projecten waaraan we werken met Toyota,” zei Nota, zinspelend op verdere samenwerkingen met de Japanse automaker. Nota wees op de hindernissen die er nog zijn voor EV’s. “Infrastructuur is niet overal hetzelfde”, zei hij. Ook benoemde hij het gebrek aan beschikbaarheid van benodigde materialen.

Diversificatie in brandstoffen

Eerder dit jaar sprak BMW-topman en Acea-president Oliver Zipse zich al kritisch uit over de EV-push. “Als iemand om de een of andere reden geen elektrische auto kan kopen maar wel een auto nodig heeft, zou je dan liever willen dat hij voor altijd in zijn oude auto blijft rijden? Als jij geen verbrandingsmotoren meer verkoopt, doet iemand anders dat wel”.

Toyota deelde eerder een soortgelijke mening: de consument moet kunnen kiezen.

In het interview bevestigt Nota die filosofie: “We geloven in het belang van verschillende technologieën – elektrische voertuigen op batterijen, ook waterstof en efficiënte verbrandingsmotoren, omdat we niet al onze investeringen in één gebied willen steken”.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

‘Pieter Nota: BMW-waterstofauto in 2025 in massaproductie’ | Automotive Online

‘Pieter Nota: BMW-waterstofauto in 2025 in massaproductie’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
BMW test al langer met waterstof. (Foto: BMW)

BMW en Toyota plannen in 2025 gezamenlijk waterstofauto’s in massaproductie te brengen. Dat schrijft Nikkei Asia op basis van een interview met Pieter Nota. 

“We zien dat waterstof-brandstofceltechnologie vooral relevant is voor grotere suv’s”, zei Nota tegen het Aziatische medium. De iX5 is gebaseerd op BMW’s X5 suv. “We hebben verschillende projecten waaraan we werken met Toyota,” zei Nota, zinspelend op verdere samenwerkingen met de Japanse automaker. Nota wees op de hindernissen die er nog zijn voor EV’s. “Infrastructuur is niet overal hetzelfde”, zei hij. Ook benoemde hij het gebrek aan beschikbaarheid van benodigde materialen.

Diversificatie in brandstoffen

Eerder dit jaar sprak BMW-topman en Acea-president Oliver Zipse zich al kritisch uit over de EV-push. “Als iemand om de een of andere reden geen elektrische auto kan kopen maar wel een auto nodig heeft, zou je dan liever willen dat hij voor altijd in zijn oude auto blijft rijden? Als jij geen verbrandingsmotoren meer verkoopt, doet iemand anders dat wel”.

Toyota deelde eerder een soortgelijke mening: de consument moet kunnen kiezen.

In het interview bevestigt Nota die filosofie: “We geloven in het belang van verschillende technologieën – elektrische voertuigen op batterijen, ook waterstof en efficiënte verbrandingsmotoren, omdat we niet al onze investeringen in één gebied willen steken”.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.