Fabrikantenorganisatie Acea kritisch op laadinfraplannen EU-lidstaten

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Foto: Shutterstock

Europese lidstaten hebben onvoldoende concrete plannen om een probleemloze uitrol van de elektrische voertuigen in de EU mogelijk te maken. Dat concludeert fabrikantenorganisatie Acea op basis van de reactie van de lidstaten op plannen van de Europese Commissie. De EC stelde de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) op als onderdeel van de Fit-for-55 plannen.

Volgens Acea gaan de plannen van de lidstaten, verzameld in de Raad van Europa, niet ver genoeg en zit er onvoldoende druk achter de uitvoering van de plannen. De EC kwam met verplichte eisen met betrekking tot het aanleggen van laadinfrastructuur, maar daar willen de lidstaten vanaf. “De ambities van de lidstaten zijn verre van voldoende om een soepele elektrificatie mogelijk te maken”, zegt Eric-Mark Huitema, de scheidend directeur-generaal van de organisatie. “En daarmee zijn de reductiedoelstellingen zoals neergelegd door de commissie onhaalbaar.”

Huitema stelt dat nu 70 procent van alle infrastructuur voor rekening komt van vier landen (waaronder Nederland). Hij noemt dat een ongezonde situatie. “Zowel voor automobilisten en zeker voor de logistieke sector geldt dat ze er op moeten kunnen vertrouwen dat er in heel de EU voldoende laadmogelijkheden zijn.”

Acea roept – wederom – de lidstaten, commissie en parlement op om in de definitieve wetgeving zwaardere targets worden gesteld.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Fabrikantenorganisatie Acea kritisch op laadinfraplannen EU-lidstaten | Automotive Online

Fabrikantenorganisatie Acea kritisch op laadinfraplannen EU-lidstaten

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Foto: Shutterstock

Europese lidstaten hebben onvoldoende concrete plannen om een probleemloze uitrol van de elektrische voertuigen in de EU mogelijk te maken. Dat concludeert fabrikantenorganisatie Acea op basis van de reactie van de lidstaten op plannen van de Europese Commissie. De EC stelde de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) op als onderdeel van de Fit-for-55 plannen.

Volgens Acea gaan de plannen van de lidstaten, verzameld in de Raad van Europa, niet ver genoeg en zit er onvoldoende druk achter de uitvoering van de plannen. De EC kwam met verplichte eisen met betrekking tot het aanleggen van laadinfrastructuur, maar daar willen de lidstaten vanaf. “De ambities van de lidstaten zijn verre van voldoende om een soepele elektrificatie mogelijk te maken”, zegt Eric-Mark Huitema, de scheidend directeur-generaal van de organisatie. “En daarmee zijn de reductiedoelstellingen zoals neergelegd door de commissie onhaalbaar.”

Huitema stelt dat nu 70 procent van alle infrastructuur voor rekening komt van vier landen (waaronder Nederland). Hij noemt dat een ongezonde situatie. “Zowel voor automobilisten en zeker voor de logistieke sector geldt dat ze er op moeten kunnen vertrouwen dat er in heel de EU voldoende laadmogelijkheden zijn.”

Acea roept – wederom – de lidstaten, commissie en parlement op om in de definitieve wetgeving zwaardere targets worden gesteld.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.