‘Renault verliest kwart marktwaarde door oorlog in Oekraïne’

Oorlog Oekraïne • De Russisch-Oekraïense oorlog raakt de Franse automaker extra hard.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Renault heeft flink geïnvesteerd in Rusland. (Foto: Renault)

Door de Russische inval van Oekraïne heeft Renault Group in korte tijd een kwart van zijn marktwaarde verloren, zo becijfert Bloomberg.

Rusland is in aantal verkochte auto’s de op één na grootste markt van Renault Group. Daarnaast is het Franse bedrijf aan het land verbonden via Lada Auto Holding (waar onder andere Avtovaz onder valt): dit is een joint-venture van Renault en het staatsbedrijf Russian Technologies (tegenwoordig Rostec). Saillant detail: Rostec wordt geleid door Sergey Chemezov, die een nauwe bondgenoot zou zijn van de Russische president Vladimir Poetin.

Renault heeft bijna 68 procent van de aandelen in de joint venture in handen. De totale investering in Lada Auto Holding zou volgens Bloomberg zo’n twee miljard dollar zijn.Het verbreken van de banden met de onderneming zou enorme kosten met zich meebrengen.Lees ook: Zo beïnvloedt de oorlog in Oekraïne de Europese autoproductie.

Rusland is de op één na grootste markt van Renault, waarbij de autofabrikant volgens Bloomberg jaarlijks ongeveer 5 miljard euro genereert, ongeveer 12 procent van de inkomsten uit de autodivisie. Avtovaz verkocht in 2021 ongeveer 385 duizend Lada’s, voornamelijk in Rusland.

Veel andere automakers hebben inmiddels aangekondigd om de activiteiten in Rusland (deels) te stoppen. Zo schort Volvo voorlopig de leveringen op. Stellantis gaf eerder aan nog aan de activiteiten voorlopig voort te zetten.

Volgens Autonews staat de Renault-fabriek in Moskou inmiddels stil door aanleveringsproblemen en draait de fabriek in Togliatti weer na een korte onderbreking.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

‘Renault verliest kwart marktwaarde door oorlog in Oekraïne’ | Automotive Online

‘Renault verliest kwart marktwaarde door oorlog in Oekraïne’

Oorlog Oekraïne • De Russisch-Oekraïense oorlog raakt de Franse automaker extra hard.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Renault heeft flink geïnvesteerd in Rusland. (Foto: Renault)

Door de Russische inval van Oekraïne heeft Renault Group in korte tijd een kwart van zijn marktwaarde verloren, zo becijfert Bloomberg.

Rusland is in aantal verkochte auto’s de op één na grootste markt van Renault Group. Daarnaast is het Franse bedrijf aan het land verbonden via Lada Auto Holding (waar onder andere Avtovaz onder valt): dit is een joint-venture van Renault en het staatsbedrijf Russian Technologies (tegenwoordig Rostec). Saillant detail: Rostec wordt geleid door Sergey Chemezov, die een nauwe bondgenoot zou zijn van de Russische president Vladimir Poetin.

Renault heeft bijna 68 procent van de aandelen in de joint venture in handen. De totale investering in Lada Auto Holding zou volgens Bloomberg zo’n twee miljard dollar zijn.Het verbreken van de banden met de onderneming zou enorme kosten met zich meebrengen.Lees ook: Zo beïnvloedt de oorlog in Oekraïne de Europese autoproductie.

Rusland is de op één na grootste markt van Renault, waarbij de autofabrikant volgens Bloomberg jaarlijks ongeveer 5 miljard euro genereert, ongeveer 12 procent van de inkomsten uit de autodivisie. Avtovaz verkocht in 2021 ongeveer 385 duizend Lada’s, voornamelijk in Rusland.

Veel andere automakers hebben inmiddels aangekondigd om de activiteiten in Rusland (deels) te stoppen. Zo schort Volvo voorlopig de leveringen op. Stellantis gaf eerder aan nog aan de activiteiten voorlopig voort te zetten.

Volgens Autonews staat de Renault-fabriek in Moskou inmiddels stil door aanleveringsproblemen en draait de fabriek in Togliatti weer na een korte onderbreking.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.