Opinie | Van den Eijnden: Auto als schaars goed is een zegen voor de branche
Autofabrikanten beheersen als geen ander het just-in-time principe. Ze hebben de productie van allerlei onderdelen en halffabricaten uitbesteed aan toeleveranciers en verplichten deze precies op tijd aan de lopende band aan te leveren. Hiermee hebben zij niet alleen de productie uitbesteed maar ook de voorraad en een dozijn andere risico’s. Want het risico op fluctuatie in de vraag wordt hiermee ook bij de toeleverancier gelegd.
Massaal op de rem
De rest van dit verhaal kent u al. Covid kwam, de OEM’s trapten massaal op de rem bij de productie en cancelden wat er te cancelen viel. Ook chips dus en toen de vraag sneller dan verwacht weer toenam konden en wilden chips-leveranciers niet meer leveren. Zij hadden inmiddels vele orders geaccepteerd van andere industrieën en zitten volgepland.
OEM’s leveren nu auto’s te laat uit en soms ontbreken zelfs enkele opties. Voor de klant is het take it or leave it. Als jij die auto niet accepteert dan gaat hij wel naar een ander. Klanten accepteren ook de lange levertijden, ze kunnen moeilijk anders: als ze hun auto bij het ene merk annuleren kunnen ze bij het andere merk weer achteraan aansluiten.
Als de kortingen dramatisch gereduceerd worden zou de winst over 2021 weleens sterk kunnen verbeteren
Voor veel industrieën zou dit een doemscenario zijn maar voor de auto-industrie is het wellicht een zegen. Voor het eerst sinds 50 jaar is er weer een tekort aan auto’s en dat geeft de mogelijkheid de kortingen te reduceren. En dan niet eens zozeer de kortingen aan de eindklant, maar al die fabuleuze kortingen die met name in de grote landen zoals Duitsland en Engeland gebruikt worden om een pool van Young Used Cars te creëren die vervolgens voor fancy leasetarieven de weg opgaan.
Recordwinsten
De auto-industrie gaat minder auto’s uitleveren (er wordt gesproken over 180 miljard omzetverlies) maar als de kortingen dramatisch gereduceerd worden zou de winst over 2021 weleens sterk kunnen verbeteren. Jaren geleden al hebben interne controllers berekend dat de winst omhooggaat als je de aantallen én de korting terugschroeft. Maar dat werkt alleen als iedereen meedoet.
Diverse OEM’s hebben al zeer goede halfjaarresultaten laten zien en ik denk dat het tweede halfjaar nog wel eens beter zou kunnen zijn. Ik verwacht all time records bij een aantal merken.
Eens kijken of de autofabrikanten hier iets van leren en de productie in de toekomst niet weer meteen in de hoogste versnelling zetten. Maar ik vrees dat we in 2023 gewoon weer de 30-plus kortingen gaan terugzien in de grote landen.
Norbert van den Eijnden is voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig onder andere commissaris bij Bovemij en zelfstandig adviseur voor (inter)nationale automotive bedrijven. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage voor Automotive.