BMW meldt 4,8 miljard winst in tweede kwartaal

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
BMW maakte in Q2 een nettowinst van bijna 5 miljard euro (foto: BMW)

BMW meldt over het tweede kwartaal van 2021 een nettowinst van 4,8 miljard euro. Een jaar terug was dat nog een verlies van 212 miljoen euro, terwijl het bedrijfsresultaat van het concern in het tweede kwartaal van 2019 nog 2,2 miljard euro was. BMW geeft de gestegen verkoopvolumes en goede prijzen als verklaring voor de winst. Vooral op de Chinese markt deed BMW het veel beter dan vorig jaar, zo blijkt uit de cijfers. De winst uit de Chinese joint venture BMW Brilliance Automotive steeg in een jaar tijd met 89 procent tot 1 miljard euro in het tweede kwartaal van 2021. Vorig jaar werd de autoverkoop wereldwijd gedrukt door de coronacrisis. 

BMW groeide vooral op het gebied van EV’s: de afzet daarvan steeg met 167 procent ten opzichte van vorig jaar.

In de toelichting op de cijfers waarschuwt BMW-ceo Oliver Zipse voor al teveel optimisme. “In het licht van een aantal heersende risico’s, waaronder grondstofprijzen en een tekort aan halfgeleiders, zal de tweede periode van zes maanden waarschijnlijk volatieler zijn voor de BMW Group.” BMW heeft afgelopen maand de productie al moeten verminderen wegens het chiptekort. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

BMW meldt 4,8 miljard winst in tweede kwartaal | Automotive Online

BMW meldt 4,8 miljard winst in tweede kwartaal

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
BMW maakte in Q2 een nettowinst van bijna 5 miljard euro
BMW maakte in Q2 een nettowinst van bijna 5 miljard euro (foto: BMW)

BMW meldt over het tweede kwartaal van 2021 een nettowinst van 4,8 miljard euro. Een jaar terug was dat nog een verlies van 212 miljoen euro, terwijl het bedrijfsresultaat van het concern in het tweede kwartaal van 2019 nog 2,2 miljard euro was. BMW geeft de gestegen verkoopvolumes en goede prijzen als verklaring voor de winst. Vooral op de Chinese markt deed BMW het veel beter dan vorig jaar, zo blijkt uit de cijfers. De winst uit de Chinese joint venture BMW Brilliance Automotive steeg in een jaar tijd met 89 procent tot 1 miljard euro in het tweede kwartaal van 2021. Vorig jaar werd de autoverkoop wereldwijd gedrukt door de coronacrisis. 

BMW groeide vooral op het gebied van EV’s: de afzet daarvan steeg met 167 procent ten opzichte van vorig jaar.

In de toelichting op de cijfers waarschuwt BMW-ceo Oliver Zipse voor al teveel optimisme. “In het licht van een aantal heersende risico’s, waaronder grondstofprijzen en een tekort aan halfgeleiders, zal de tweede periode van zes maanden waarschijnlijk volatieler zijn voor de BMW Group.” BMW heeft afgelopen maand de productie al moeten verminderen wegens het chiptekort. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.