Autobranche opgelucht na Brexit-deal, maar er zijn zorgen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Foto: Shutterstock

Zowel de autofabrikanten, verenigd in Acea, als de toeleveranciers binnen de Clepa, zeggen verheugd te zijn dat het op de valreep nog tot een Brexit-deal is gekomen. De deal kwam vlak voor kerst rond. Beide brancheverenigingen zeggen zich nu over de details te buigen. Wel zegt Acea “dat het een grote opluchting is dat we een grote catastrofe hebben kunnen voorkomen die was veroorzaakt door een no-deal Brexit.” Een harde Brexit zou de branche miljarden euro’s hebben gekost.

“Geen industrie die zo is geïntegreerd als de autobranche, met complexe productieketens verspreid over de regio”, aldus Acea-directeur Eric-Mark Huitema. De concrete implicaties van de deal worden op dit moment onderzocht.”

Wel ziet Acea dat de deal meer ‘red tape’ en obstakels meebrengt dan er binnen de EU waren eb dus zal er wel impact zijn op de grensoverschrijdende handel in onderdelen. “Een personenauto bestaat uit zo’n 30 duizend onderdelen en een truck kent er nog veel meer. De auto-industrie is dus gebaat bij snelle leveringen.”

Er wordt jaarlijks voor drie miljoen auto’s verhandeld tussen het VK en het Europese vasteland, en voor 14 miljard euro aan onderdelen. Ook Clepa vraagt de politiek daarom om het verhandelen van goederen zo laagdrempelig mogelijk te houden.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Autobranche opgelucht na Brexit-deal, maar er zijn zorgen | Automotive Online

Autobranche opgelucht na Brexit-deal, maar er zijn zorgen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Foto: Shutterstock

Zowel de autofabrikanten, verenigd in Acea, als de toeleveranciers binnen de Clepa, zeggen verheugd te zijn dat het op de valreep nog tot een Brexit-deal is gekomen. De deal kwam vlak voor kerst rond. Beide brancheverenigingen zeggen zich nu over de details te buigen. Wel zegt Acea “dat het een grote opluchting is dat we een grote catastrofe hebben kunnen voorkomen die was veroorzaakt door een no-deal Brexit.” Een harde Brexit zou de branche miljarden euro’s hebben gekost.

“Geen industrie die zo is geïntegreerd als de autobranche, met complexe productieketens verspreid over de regio”, aldus Acea-directeur Eric-Mark Huitema. De concrete implicaties van de deal worden op dit moment onderzocht.”

Wel ziet Acea dat de deal meer ‘red tape’ en obstakels meebrengt dan er binnen de EU waren eb dus zal er wel impact zijn op de grensoverschrijdende handel in onderdelen. “Een personenauto bestaat uit zo’n 30 duizend onderdelen en een truck kent er nog veel meer. De auto-industrie is dus gebaat bij snelle leveringen.”

Er wordt jaarlijks voor drie miljoen auto’s verhandeld tussen het VK en het Europese vasteland, en voor 14 miljard euro aan onderdelen. Ook Clepa vraagt de politiek daarom om het verhandelen van goederen zo laagdrempelig mogelijk te houden.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.