Europees parlement steunt richtlijn voor collectieve schadeclaims

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het Europees Parlement ondersteunt een richtlijn voor groepsvorderingen, wat het makkelijker maakt voor consumenten om een collectieve schadeclaim in te dienen. De richtlijn moet uiterlijk over 30 maanden in alle lidstaten omgezet zijn in wetgeving. Dat maakte het orgaan gisteren bekend.

De richtlijn, die in Nederland al van kracht is sinds begin dit jaar, maakt het voor consumentenorganisaties mogelijk om een rechtszaak aan te spannen. Om grensoverschrijdende vorderingen voor de rechtbank te kunnen brengen, zoals de sjoemelfraude, moeten de consumentenorganisaties in de hele EU voldoen aan dezelfde criteria. Zo moet de indiener een non-profitorganisatie zijn en voor binnenlandse vorderingen moeten de instanties aan de in de nationale wetgeving vastgelegde criteria voldoen. Eerder stelde de Europese Commissie dat strengere regelgeving nodig was om de consument te beschermen.

Volgens Geoffroy Didier, een Frans parlementslid, biedt de richtlijn bescherming aan consumenten terwijl ook de belangen van bedrijven in acht worden genomen. “Met deze nieuwe richtlijn hebben we een balans gevonden tussen meer consumentenbescherming en voldoende rechtszekerheid voor bedrijven.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Europees parlement steunt richtlijn voor collectieve schadeclaims | Automotive Online

Europees parlement steunt richtlijn voor collectieve schadeclaims

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het Europees Parlement ondersteunt een richtlijn voor groepsvorderingen, wat het makkelijker maakt voor consumenten om een collectieve schadeclaim in te dienen. De richtlijn moet uiterlijk over 30 maanden in alle lidstaten omgezet zijn in wetgeving. Dat maakte het orgaan gisteren bekend.

De richtlijn, die in Nederland al van kracht is sinds begin dit jaar, maakt het voor consumentenorganisaties mogelijk om een rechtszaak aan te spannen. Om grensoverschrijdende vorderingen voor de rechtbank te kunnen brengen, zoals de sjoemelfraude, moeten de consumentenorganisaties in de hele EU voldoen aan dezelfde criteria. Zo moet de indiener een non-profitorganisatie zijn en voor binnenlandse vorderingen moeten de instanties aan de in de nationale wetgeving vastgelegde criteria voldoen. Eerder stelde de Europese Commissie dat strengere regelgeving nodig was om de consument te beschermen.

Volgens Geoffroy Didier, een Frans parlementslid, biedt de richtlijn bescherming aan consumenten terwijl ook de belangen van bedrijven in acht worden genomen. “Met deze nieuwe richtlijn hebben we een balans gevonden tussen meer consumentenbescherming en voldoende rechtszekerheid voor bedrijven.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.