‘Volkswagen vreest Europese CO2-norm te missen’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
VW vreest de CO2-norm te missen, mede door de vertraagde introductie van de ID.3. (Foto: Volkwswagen)

Het is de vraag of Volkswagen de CO2-norm voor 2020 gaat halen, zo meldt Automobilwoche. Volgens Herbert Diess, ceo van VW, hangt veel af van de verkoop van elektrische voertuigen in de laatste maanden van het jaar. 

Volkswagen had gehoopt de norm te halen door de elektrische ID.3, maar de productie en introductie van de ID.3 liep vertraging op door problemen met de software waardoor de verkoop later op gang kwam. Volkswagen meldde eerder al te poolen met MG om zo de norm te kunnen halen. Toch meldt het concern nu een paar honderd miljoen euro te hebben gereserveerd voor boetes die het concern krijgt als zijn normuitstoot niet haalt.

Eerder werd al bekend uit een analyse van Jato dat Volvo de doelstelling voor dit jaar gaat halen en anderen, waaronder BMW dichtbij de norm zitten. Lobbyorganisatie Transport & Environment zette onlangs op een rijtje welke autofabrikanten, die actief zijn in de EU, de norm lijken te gaan halen. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

‘Volkswagen vreest Europese CO2-norm te missen’ | Automotive Online

‘Volkswagen vreest Europese CO2-norm te missen’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
VW vreest de CO2-norm te missen, mede door de vertraagde introductie van de ID.3. (Foto: Volkwswagen)

Het is de vraag of Volkswagen de CO2-norm voor 2020 gaat halen, zo meldt Automobilwoche. Volgens Herbert Diess, ceo van VW, hangt veel af van de verkoop van elektrische voertuigen in de laatste maanden van het jaar. 

Volkswagen had gehoopt de norm te halen door de elektrische ID.3, maar de productie en introductie van de ID.3 liep vertraging op door problemen met de software waardoor de verkoop later op gang kwam. Volkswagen meldde eerder al te poolen met MG om zo de norm te kunnen halen. Toch meldt het concern nu een paar honderd miljoen euro te hebben gereserveerd voor boetes die het concern krijgt als zijn normuitstoot niet haalt.

Eerder werd al bekend uit een analyse van Jato dat Volvo de doelstelling voor dit jaar gaat halen en anderen, waaronder BMW dichtbij de norm zitten. Lobbyorganisatie Transport & Environment zette onlangs op een rijtje welke autofabrikanten, die actief zijn in de EU, de norm lijken te gaan halen. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.