Hertz krijgt uitstel van betaling tot 22 mei
De in financiële nood verkerende verhuurmaatschappij Hertz heeft met een aantal van zijn financiers een tijdelijke betalingsregeling of -uitstel afgesproken. Dat meldt het bedrijf in een beurs filing. Dit geeft het bedrijf tot 22 mei de tijd om met de belangrijkste stakeholders een financieringsstrategie en – structuur te ontwikkelen die het bedrijf door de coronacrisis loodst, aldus het bedrijf. Hertz liet vorige week weten niet aan zijn betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Volgens de Wall Street Journal zou het bedrijf zelfs al een faillissementsaanvraag in voorbereiding hebben. De crisis heeft vergaande gevolgen voor de verhuurbranche, vertelde Henk van den Helder, manager Hertz Benelux, eerder al in een livestream van Automotive. Zo is er door de lockdown in veel landen nauwelijks meer verkeer, waarmee de huurmarkt vrijwel tot stilstand komt. “De gesprekken zijn erop gericht om een structurele oplossing te vinden; van een faillissement is zeker geen sprake”, aldus Van den Helder.
Volgens het financiële vakmedium Nasdaq.com kan langdurige financiële nood van Hertz ernstige gevolgen hebben voor de occasionmarkt. De huurautovloot van Hertz zou een waarde hebben van 10 miljard dollar en wordt geleast via een dochterbedrijf. Dat financiert de auto’s via obligaties. De obligatiehouders hebben het recht om auto’s te verkopen om hun geld terug te krijgen. Voor ruim 80 procent van de vloot is geen terugkoopconstructie. Als Hertz voor liquiditeit auto’s op de markt dumpt, of daartoe wordt gedwongen, zet dit de occasionprijzen in de hele markt onder druk, aldus Nasdaq.com.