Corona in ’t buitenland #10: ‘Crisis kost Volkswagen 2 miljard euro per week’ | ‘PSA twijfelt niet over fusie’
De liveblog van vrijdag 27 maart is gesloten. Uiteraard houden we het belangrijkste nieuws blijvend in de gaten.
16:00 | ‘Crisis kost Volkswagen 2 miljard euro per week’
Autofabrikant Volkswagen verliest twee miljard euro per week. Dit zegt topman Herbert Diess in een interview met de Duitse omroep ZDF.
De huidige situatie kan tot ontslagen leiden, stelt Diess. In Duitsland heeft de Volkswagen Groep 80.000 werknemers. Buiten China, waar de productie rond juli weer op normaal niveau moet zijn, verkoopt het concern nauwelijks nog auto’s. Daarom zegt Diess zich op kostenbesparingen te richten. Volkswagen stelt grote projecten die niet strikt noodzakelijk zijn hierdoor uit.
De fabrieken van Volkswagen staan tot 9 april stil. In de tussentijd worden de fabriekshallen aangepast, om besmettingen tussen werknemers in de toekomst te voorkomen. Er worden extra hygiënemaatregelen genomen en de afstand tussen medewerkers aan de productielijn wordt vergroot.
13:55 | FCA houdt fabrieken langer dicht
De geldende productiestop in de fabrieken van FCA wordt verlengd met een week. Dit meldt Automotive News Europe. Aanvankelijk was het plan om de fabrieken vandaag te heropenen, maar vanwege de lockdown in Italië blijven de fabrieken minimaal dicht tot 3 april. Dit heeft effect op de fabrieken waar auto’s van Fiat, Jeep en Alfa Romeo worden gemaakt. Ook de Servische fabriek waar Fiat de 500L bouwt blijft dicht tot 3 april. De Poolse fabriek in Tychny blijft zelfs gesloten tot 10 april.
12:00 | ‘PSA twijfelt niet over doorgaan fusie met FCA’
Fabrikant PSA meldt aan Franse media dat het gecommitteerd blijft aan de fusie met FCA. De afgelopen dagen werd er gespeculeerd dat de fusie onder druk was komen te staan, onder meer omdat beide bedrijven door de recente koersdalingen andere beurswaarden hebben. FCA zou daarnaast een dividend van 5,5 miljard uitbetalen. Maar het bedrijf moet door de crisis zijn cashpositie goed in de gaten houden. FCA wil niet reageren.
10:20 | Volkswagen breidt Duitse productiestop uit
De Volkswagen Group verlengt het stopzetten van de productie in Duitsland tot 9 april. Hiermee reageert de fabrikant op de afnemende vraag en de verstoringen in de toeleveringsketen. Dit meldt Automotive News Europe.
De uitbreiding heeft betrekking op personenauto’s, commerciële voertuigen en componenten. Volkswagen neemt dit besluit om de gezondheid van zijn medewerkers te garanderen, zegt productieleider Andreas Tostman van Volkswagen. “Zo kunnen ze terugkeren naar veilige werkplekken wanneer de productie- en logistieke activiteiten worden hervat.” De Europese fabrieken van de Volkswagen Group zijn nu ruim een week gesloten.
10:05 | Volvo verwacht dalende verkopen in eerste helft 2020
Volvo Car Group heeft de financiële verwachtingen voor het hele jaar teruggeschroefd vanwege de corona-uitbraak. De Zweedse autofabrikant waarschuwt dat verkopen, inkomsten en cashflow dalen in de eerste helft van 2020. Dit meldt Automotive News Europe.
De verzwakte markt en de productieverstoringen beïnvloeden de resultaten van het eerste halfjaar negatief, stelt Volvo. De autofabrikant noemt het een uitdaging om deze resultaten om te buigen. “De negatieve gevolgen zullen voortduren naarmate de situatie zich verder ontwikkelt”, voegt het bedrijf eraan toe. Waar de fabrieken van Volvo in het westen momenteel een productiestop hebben, zijn de Chinese fabrieken weer volop in bedrijf.
08:50 | VW doneert medische producten aan klinieken
Volkswagen gaat medische producten beschikbaar stellen aan klinieken en huisartsenpraktijken in Duitsland. De autofabrikant biedt onder andere handschoenen, ontsmettingsmaterialen en beschermende pakken. Dit meldt Automobilewoche. Vorige week doneerde Volkswagen 200 duizend ademhalingsmaskers uit eigen voorraad. De nieuwe donatie bestaat uit artikelen die ingekocht zijn in China voor de spoedeisende hulp in Duitsland. De hulp is mogelijk omdat China zich nu herstelt van de pandemie, zegt Volkswagen ceo Herbert Diess. “We gebruiken dit en onze wereldwijde logistieke ketens om ervoor te zorgen dat deze donatie zo snel mogelijk bij de artsen en klinieken terechtkomt.”
De autofabrikant overweegt verder om 3D-printers te gebruiken voor de productie van medisch-technische onderdelen, bijvoorbeeld voor beademingsapparaten. Mogelijk kunnen hiervoor plastic elementen worden gebruikt. Toeleverancier Bosch werkt momenteel aan de ontwikkeling van een sneltest corona.
Liveblog Corona in ’t buitenland
- Bekijk hier het internationale coronanieuws van 26 maart.
- Bekijk hier het internationale coronanieuws van 25 maart.
- Bekijk hier het internationale coronanieuws van 24 maart.
- Bekijk hier het internationale coronanieuws van 23 maart.
- Bekijk hier het internationale coronanieuws van 20 maart.
- Bekijk hier het internationale coronanieuws van 19 maart.
- Bekijk hier het internationale coronanieuws van 18 maart
- Bekijk hier het internationale coronanieuws van 17 maart
- Bekijk hier het internationale coronanieuws t/m 16 maart