‘Duitse auto-industrie terug op dieptepunt van 1997’
De Duitse autoproductie is in 2019 gedaald naar een dieptepunt. Het totaal aantal in Duitsland gebouwde personenwagens bedraagt dit jaar 4,67 miljoen. Dat aantal werd voor het laatst in 1997 gemeten. Een belangrijk verschil met 1997 is echter dat het Duitse aandeel in de wereldproductie toen 11,8 procent bedroeg. In 2019 is dat gedaald naar 5,9 procent. Dit wordt gemeld door het Duitse persbureau DPA, op basis van onderzoek door het CAR Institute van de Universiteit van Duisburg-Essen. Bij Daimler staan 10.000 banen op de tocht.
De reden voor de daling is, volgens DPA, de verschuiving van productie naar andere landen (China, VS) en de recessie in de wereldwijde auto-industrie, als gevolg van de handelsoorlogen tussen de VS en China en de VS en Europa. In 2018 daalde de wereldwijde autoproductie mede daardoor tot 79 miljoen. Volkswagen maakte dit jaar bekend 5.000 tot 7.000 arbeidsplaatsen te schrappen.
Verlies
DPA citeert onderzoeker Ferdinand Dudenhöffer, die verwacht dat het totale aantal auto’s dat in Duitsland is gebouwd in 2020 verder zal dalen naar 4,5 miljoen auto’s. Pas in 2021 kunnen de productieaantallen in Duitsland volgens hem weer licht stijgen. “Duitsland verliest zijn belang in de wereldwijde autobranche. Dat geldt niet voor de Duitse autofabrikanten, die het juist goed doen, maar hun productie elders hebben geconcentreerd. China is nu de belangrijkste markt voor autofabrikanten, én de belangrijkste locatie voor autoproductie. Oude autolanden zoals Duitsland worden minder belangrijk.” Opel werd opgenomen door PSA en onderging een flinke reorgansiatie, die het merk weer winstgevend maakte.