Ford en McDonald’s maken samen koffie-koplampen

Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
Koffiepulp van McDonald's gaat door Ford gebruikt worden (Foto: Shutterstock)

De Ford Motor Company en McDonald’s gaan samenwerken om koffiekersenpulp om te zetten in auto-onderdelen, zoals koplampbehuizingen. Dat meldt Ford. Aan het project doen ook Varroc Lighting Systems (leverancier van de koplampen) en Competitive Green Technologies (verwerker van de pulp) mee.

Gesloten

De koffiekersenpulp wordt tot hoge temperaturen verhit, met weinig zuurstof. De pulp wordt daarna gemixt met plastic en andere toevoegingen. De pellets die dan ontstaan, kunnen vervolgens in de gewenste vorm worden gemaakt. Het pulp composiet voldoet aan kwaliteitseisen voor koplampbehuizingen, interieur-onderdelen en componenten voor onder de motorkap. De onderdelen zijn, volgens Ford, 20 procent lichter zijn en er is 25 procent minder energie nodig om ze te vormen. Volgens Ford kunnen de onderdelen ook beter tegen hitte. 

Ian Olson, directeur global sustainability bij McDonald’s: ‘’Door deze koffiekersenpulp te gebruiken als grondstof laten we zien hoe bedrijven kunnen samenwerken in een gesloten economie.’’

McDonald’s is dit project gestart, mede om hun doel te bereiken: honderd procent recyclebare verpakkingen in 2025. Ook andere fabrikanten zijn bezig met de inzet van recyclebare materialen, zoals Michelin bijvoorbeeld.

Reacties

  • B.M. Hijkoop

    Het is te hopen dat de Ford niet steeds een pauze neemt om een bakkie te doen.

Ford en McDonald’s maken samen koffie-koplampen | Automotive Online

Ford en McDonald’s maken samen koffie-koplampen

Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
Koffiepulp van McDonald's gaat door Ford gebruikt worden (Foto: Shutterstock)

De Ford Motor Company en McDonald’s gaan samenwerken om koffiekersenpulp om te zetten in auto-onderdelen, zoals koplampbehuizingen. Dat meldt Ford. Aan het project doen ook Varroc Lighting Systems (leverancier van de koplampen) en Competitive Green Technologies (verwerker van de pulp) mee.

Gesloten

De koffiekersenpulp wordt tot hoge temperaturen verhit, met weinig zuurstof. De pulp wordt daarna gemixt met plastic en andere toevoegingen. De pellets die dan ontstaan, kunnen vervolgens in de gewenste vorm worden gemaakt. Het pulp composiet voldoet aan kwaliteitseisen voor koplampbehuizingen, interieur-onderdelen en componenten voor onder de motorkap. De onderdelen zijn, volgens Ford, 20 procent lichter zijn en er is 25 procent minder energie nodig om ze te vormen. Volgens Ford kunnen de onderdelen ook beter tegen hitte. 

Ian Olson, directeur global sustainability bij McDonald’s: ‘’Door deze koffiekersenpulp te gebruiken als grondstof laten we zien hoe bedrijven kunnen samenwerken in een gesloten economie.’’

McDonald’s is dit project gestart, mede om hun doel te bereiken: honderd procent recyclebare verpakkingen in 2025. Ook andere fabrikanten zijn bezig met de inzet van recyclebare materialen, zoals Michelin bijvoorbeeld.

Reacties

  • B.M. Hijkoop

    Het is te hopen dat de Ford niet steeds een pauze neemt om een bakkie te doen.