‘Conflict Koreaanse chemiebedrijven vertraagt levering batterijen’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
SK Innovation haalde in 2018 de miljardendeal binnen. (Foto: Shutterstock)

De rivaliserende Zuid-Koreaanse chemiebedrijven SK Innovation en LG Chem, die batterijen leveren aan de auto-industrie, zijn in een juridisch conflict verwikkeld. Hierdoor dreigt de levering van batterijen aan producenten van elektrische auto’s stil te komen liggen. Dit meldt persbureau Reuters.

De oorsprong van de strijd ligt in een door SK Innovation gewonnen tender in 2018. Het bedrijf sleepte een miljardendeal van Volkswagen binnen voor de levering van batterijen aan de Chattanooga fabriek van de fabrikant in Tennessee. SKI reserveerde 1,7 miljard dollar voor de bouw van een fabriek, 200 kilometer bij die van VW vandaan, om de batterijen te produceren.

De Zuid-Koreaanse concurrent LG Chem dong ook mee naar de opdracht van Volkswagen en legde zich niet bij het verlies neer: vooral omdat 77 werknemers van het bedrijf overliepen naar SKI. In april dit jaar klaagde het bedrijf SKI aan wegens het misbruiken van handelsgeheimen en inbreuk op handelspatenten.

Lancering van EV’s in gevaar

Zeven maanden later zijn de twee chemiebedrijven in een reeks rechtszaken verwikkeld, waardoor de levering van batterijen aan meerdere elektrische autoproducenten dreigt te stagneren, meldt Reuters.

Via de rechtszaken proberen de bedrijven elkaar het importeren en verkopen van EV-batterijen te beletten. Hierdoor komt onder andere de productie van SUV’s in gevaar, die VW in Tennessee wil bouwen. Ook GM, Ford, Jaguar en Kia komen volgens het persbureau in de problemen. Voor VW zou het zelfs een streep kunnen betekenen door de ambitie koploper op de EV-markt te worden. 

Fatale klap

“Wie het gevecht verliest, krijgt een fatale klap, tenzij de twee tot een schikking komen. Ook dat zal een tegenvaller zijn voor autofabrikanten”, aldus Cho Jae-phil, een professor die eerder werkte concurrent Samsung SDI, tegenover Reuters.

De US International Trade Commission (ITC) doet op op 5 juni uitspraak. Als de mededingingsautoriteit beslist ten gunste van LG Chem, kan dat de overeenkomst tussen SK Innovation en VW in gevaar brengen.

Woordvoerder Jennifer Flake van Ford zei dat het de twee kemphanen aanmoedigde om hun conflict zonder proces op te lossen en dat het geloofde dat er voldoende vraag was naar meerdere leveranciers.

GM-woordvoerder Patrick Morrissey zei dat het bedrijf op de hoogte was van het geschil en op dit moment geen impact verwacht op de productie van zijn Chevy Bolt. Kia, Jaguar Land Rover en Volkswagen gaven geen commentaar.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

‘Conflict Koreaanse chemiebedrijven vertraagt levering batterijen’ | Automotive Online

‘Conflict Koreaanse chemiebedrijven vertraagt levering batterijen’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
SK Innovation haalde in 2018 de miljardendeal binnen. (Foto: Shutterstock)

De rivaliserende Zuid-Koreaanse chemiebedrijven SK Innovation en LG Chem, die batterijen leveren aan de auto-industrie, zijn in een juridisch conflict verwikkeld. Hierdoor dreigt de levering van batterijen aan producenten van elektrische auto’s stil te komen liggen. Dit meldt persbureau Reuters.

De oorsprong van de strijd ligt in een door SK Innovation gewonnen tender in 2018. Het bedrijf sleepte een miljardendeal van Volkswagen binnen voor de levering van batterijen aan de Chattanooga fabriek van de fabrikant in Tennessee. SKI reserveerde 1,7 miljard dollar voor de bouw van een fabriek, 200 kilometer bij die van VW vandaan, om de batterijen te produceren.

De Zuid-Koreaanse concurrent LG Chem dong ook mee naar de opdracht van Volkswagen en legde zich niet bij het verlies neer: vooral omdat 77 werknemers van het bedrijf overliepen naar SKI. In april dit jaar klaagde het bedrijf SKI aan wegens het misbruiken van handelsgeheimen en inbreuk op handelspatenten.

Lancering van EV’s in gevaar

Zeven maanden later zijn de twee chemiebedrijven in een reeks rechtszaken verwikkeld, waardoor de levering van batterijen aan meerdere elektrische autoproducenten dreigt te stagneren, meldt Reuters.

Via de rechtszaken proberen de bedrijven elkaar het importeren en verkopen van EV-batterijen te beletten. Hierdoor komt onder andere de productie van SUV’s in gevaar, die VW in Tennessee wil bouwen. Ook GM, Ford, Jaguar en Kia komen volgens het persbureau in de problemen. Voor VW zou het zelfs een streep kunnen betekenen door de ambitie koploper op de EV-markt te worden. 

Fatale klap

“Wie het gevecht verliest, krijgt een fatale klap, tenzij de twee tot een schikking komen. Ook dat zal een tegenvaller zijn voor autofabrikanten”, aldus Cho Jae-phil, een professor die eerder werkte concurrent Samsung SDI, tegenover Reuters.

De US International Trade Commission (ITC) doet op op 5 juni uitspraak. Als de mededingingsautoriteit beslist ten gunste van LG Chem, kan dat de overeenkomst tussen SK Innovation en VW in gevaar brengen.

Woordvoerder Jennifer Flake van Ford zei dat het de twee kemphanen aanmoedigde om hun conflict zonder proces op te lossen en dat het geloofde dat er voldoende vraag was naar meerdere leveranciers.

GM-woordvoerder Patrick Morrissey zei dat het bedrijf op de hoogte was van het geschil en op dit moment geen impact verwacht op de productie van zijn Chevy Bolt. Kia, Jaguar Land Rover en Volkswagen gaven geen commentaar.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.