Vrees voor code rood

Internationaal | Autofabrikanten verwachten economisch zwaar weer

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
Beeld: Door Gerrit

De zich voortslepende Brexit-soap, onzekerheid over het al dan niet opwerpen van handelsbarrières tussen de Verenigde Staten, China en Europa, halfjaarcijfers met dalende verkoopvolumes en winstwaarschuwingen: de branche verkeert momenteel in onzekerheid. Bezwerende woorden van VS-president Trump dat er geen sprake is van een recessie of een mager excuus van de Europese fabrikantenassociatie Acea dat er dit jaar geen WLTP-registratiepiek is, helpen niet. Zelfs de mooie winstcijfers van PSA Groupe en de verrassend goede kwartaalcijfers van Volkswagen geven geen garantie op aanhoudende voorspoed. Want bij PSA en VW sluimert ook gevaar. Zo moesten analisten even slikken toen ze hoorden dat PSA overweegt twee van zijn drie fabrieken in China te sluiten en VW in het resultaat ook het gekwakkel bij Audi en Porsche moest verdisconteren.

In Duitsland vechten de drie grote premiummerken onderling het gevecht om de toppositie uit

Een duikeling van maar liefst 24 procent in de Europese verkoop van januari tot en met juni bij Nissan illustreert de algehele staat van het Japanse concern. De winst daalde met 99 procent en dientengevolge worden er 12.500 banen geschrapt. Honda zakte door het ijs met een min van 15,4 procent, waarmee het Japanse concern in de EU met 66 duizend verkochte eenheden in diezelfde periode is gedegradeerd tot een niche-speler.

Een min van 19,6 procent voor het merk Porsche en een daling van 9,5 procent voor de FCA Groep geven evenmin hoop. Maar vooral het bloedbad bij Alfa Romeo (-41,6%) en Maserati (-25%) is tekenend voor de staat van FCA dat zichzelf niet voor niets keer op keer – tevergeefs – aanbiedt als fusiepartner bij grote concerns. Alleen Citroën, Dacia, Lancia (slechts solerend met een model in thuisland Italië), Lexus, Mitsubishi en Seat mochten zich Europese winnaars noemen. En uiteraard Tesla (niet opgenomen in de Acea-statistieken), dat van de Model 3 alleen al 37.500 exemplaren verkocht. Dat mocht kennelijk wat kosten want het Amerikaanse EV merk schreef het eerste half jaar van 2019 als fabrikant voor de zoveelste keer ruim een miljard dollar verlies, op een totale wereldwijde verkoop van 160 duizend auto’s.

Duikelingen

Niet alleen in Europa, ook wereldwijd staat de autoverkoop onder druk. In Amerika met slechts een paar procent terugval, in China maakte de verkoop voor het eerst in twee decennia dit jaar steeds grotere duikelingen; de laatste maanden met soms meer dan 15 procent. De verstoorde Amerikaans-Chinese handelsbetrekkingen zijn daar debet aan, maar ook interne marktontwikkelingen. Zoals een zekere verzadiging of het afbouwen van subsidie op elektrische auto’s waardoor BYD in juli 17 procent minder verkocht. Zelfs het succesvolle Geely moest een stap terug doen.

040 aum augsep2

In de VS zijn ondanks importtarieven op geïmporteerde auto’s toch 22 duizend banen in de auto-industrie verloren gegaan, zo meldt het Amerikaanse outplacementbedrijf Challenger, Gray & Christmas. Ieder concern heeft ook zo zijn eigen zorgen. Ford en General Motors zijn hun traumatische ervaringen in het rampjaar 2008/2009 nog niet vergeten en hebben respectievelijk 20 en 18 miljard dollar gereserveerd om financiële tegenslagen de komende jaren op te kunnen vangen. Renault worstelt niet alleen met de juridische afwikkeling van zijn aangeklaagde ex-voorman Carlos Ghosn maar moest afgelopen half jaar ook een deel van de megaverliezen van alliantiepartner Nissan in de resultaten verdisconteren.

In Duitsland vechten de drie grote premiummerken onderling het gevecht om de toppositie uit. Maar waar Audi in een grote staat van reorganisatie verkeert, dook Daimler even in het rood, mede als gevolg van boetes door diesel-gesjoemel, en moest BMW – dat zijn topman verving – om soortgelijke onvoorziene lasten met minder winst genoegen nemen.

Banenverlies dreigt

De Duitse auto-industrie als geheel is daardoor in mineur wat afgelopen weken is verwoord door de grote toeleveranciers. De een ziet de omzet door verminderde productie van dieseltechnologie als oorzaak, anderen de onrealistisch hoge ontwikkelingskosten van autonome rijsystemen. De transitie van verbrandingsmotoren naar elektrificatie gaat veel geld kosten. Bosch, Continental en Schaeffler hebben het over een 5 procent dalende omzet die mogelijk een paar jaar aanhoudt. Daarmee dreigt banenverlies: tot 12.000 bij Ford of Europe, 5.000 bij Jaguar-Land Rover en 10.000 bij Daimler. Dat drukt de stemming tijdens de Frankfurter autoshow (12-22 september) IAA die nu bezig is en waar overigens bijna de helft van de grote autoconcerns verstek laat gaan. 

De Amerikaan Jeff Schuster van LMC Automotive Forecasting ziet de ontwikkeling breder en voorspelt dat de verkoop in de traditionele grote automotive regio’s – Europa, Noord-Amerika, Japan en Korea – de komende 5 tot 7 jaar iets terugloopt. Een negatieve trend die mogelijk, want afhankelijk van regionale conjuncturele ontwikkelingen, door andere markten als China, Rusland, Brazilië en India kan worden gecompenseerd. Voor dit jaar voorspelt Schuster in ieder geval dat de wereldautoproductie met 2,6 procent terugloopt tot 92,2 miljoen eenheden. Dat mag je toch een recessie noemen. Minimaal Code Oranje, zou je denken.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.

Internationaal | Autofabrikanten verwachten economisch zwaar weer | Automotive Online
Vrees voor code rood

Internationaal | Autofabrikanten verwachten economisch zwaar weer

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
Beeld: Door Gerrit

De zich voortslepende Brexit-soap, onzekerheid over het al dan niet opwerpen van handelsbarrières tussen de Verenigde Staten, China en Europa, halfjaarcijfers met dalende verkoopvolumes en winstwaarschuwingen: de branche verkeert momenteel in onzekerheid. Bezwerende woorden van VS-president Trump dat er geen sprake is van een recessie of een mager excuus van de Europese fabrikantenassociatie Acea dat er dit jaar geen WLTP-registratiepiek is, helpen niet. Zelfs de mooie winstcijfers van PSA Groupe en de verrassend goede kwartaalcijfers van Volkswagen geven geen garantie op aanhoudende voorspoed. Want bij PSA en VW sluimert ook gevaar. Zo moesten analisten even slikken toen ze hoorden dat PSA overweegt twee van zijn drie fabrieken in China te sluiten en VW in het resultaat ook het gekwakkel bij Audi en Porsche moest verdisconteren.

In Duitsland vechten de drie grote premiummerken onderling het gevecht om de toppositie uit

Een duikeling van maar liefst 24 procent in de Europese verkoop van januari tot en met juni bij Nissan illustreert de algehele staat van het Japanse concern. De winst daalde met 99 procent en dientengevolge worden er 12.500 banen geschrapt. Honda zakte door het ijs met een min van 15,4 procent, waarmee het Japanse concern in de EU met 66 duizend verkochte eenheden in diezelfde periode is gedegradeerd tot een niche-speler.

Een min van 19,6 procent voor het merk Porsche en een daling van 9,5 procent voor de FCA Groep geven evenmin hoop. Maar vooral het bloedbad bij Alfa Romeo (-41,6%) en Maserati (-25%) is tekenend voor de staat van FCA dat zichzelf niet voor niets keer op keer – tevergeefs – aanbiedt als fusiepartner bij grote concerns. Alleen Citroën, Dacia, Lancia (slechts solerend met een model in thuisland Italië), Lexus, Mitsubishi en Seat mochten zich Europese winnaars noemen. En uiteraard Tesla (niet opgenomen in de Acea-statistieken), dat van de Model 3 alleen al 37.500 exemplaren verkocht. Dat mocht kennelijk wat kosten want het Amerikaanse EV merk schreef het eerste half jaar van 2019 als fabrikant voor de zoveelste keer ruim een miljard dollar verlies, op een totale wereldwijde verkoop van 160 duizend auto’s.

Duikelingen

Niet alleen in Europa, ook wereldwijd staat de autoverkoop onder druk. In Amerika met slechts een paar procent terugval, in China maakte de verkoop voor het eerst in twee decennia dit jaar steeds grotere duikelingen; de laatste maanden met soms meer dan 15 procent. De verstoorde Amerikaans-Chinese handelsbetrekkingen zijn daar debet aan, maar ook interne marktontwikkelingen. Zoals een zekere verzadiging of het afbouwen van subsidie op elektrische auto’s waardoor BYD in juli 17 procent minder verkocht. Zelfs het succesvolle Geely moest een stap terug doen.

040 aum augsep2

In de VS zijn ondanks importtarieven op geïmporteerde auto’s toch 22 duizend banen in de auto-industrie verloren gegaan, zo meldt het Amerikaanse outplacementbedrijf Challenger, Gray & Christmas. Ieder concern heeft ook zo zijn eigen zorgen. Ford en General Motors zijn hun traumatische ervaringen in het rampjaar 2008/2009 nog niet vergeten en hebben respectievelijk 20 en 18 miljard dollar gereserveerd om financiële tegenslagen de komende jaren op te kunnen vangen. Renault worstelt niet alleen met de juridische afwikkeling van zijn aangeklaagde ex-voorman Carlos Ghosn maar moest afgelopen half jaar ook een deel van de megaverliezen van alliantiepartner Nissan in de resultaten verdisconteren.

In Duitsland vechten de drie grote premiummerken onderling het gevecht om de toppositie uit. Maar waar Audi in een grote staat van reorganisatie verkeert, dook Daimler even in het rood, mede als gevolg van boetes door diesel-gesjoemel, en moest BMW – dat zijn topman verving – om soortgelijke onvoorziene lasten met minder winst genoegen nemen.

Banenverlies dreigt

De Duitse auto-industrie als geheel is daardoor in mineur wat afgelopen weken is verwoord door de grote toeleveranciers. De een ziet de omzet door verminderde productie van dieseltechnologie als oorzaak, anderen de onrealistisch hoge ontwikkelingskosten van autonome rijsystemen. De transitie van verbrandingsmotoren naar elektrificatie gaat veel geld kosten. Bosch, Continental en Schaeffler hebben het over een 5 procent dalende omzet die mogelijk een paar jaar aanhoudt. Daarmee dreigt banenverlies: tot 12.000 bij Ford of Europe, 5.000 bij Jaguar-Land Rover en 10.000 bij Daimler. Dat drukt de stemming tijdens de Frankfurter autoshow (12-22 september) IAA die nu bezig is en waar overigens bijna de helft van de grote autoconcerns verstek laat gaan. 

De Amerikaan Jeff Schuster van LMC Automotive Forecasting ziet de ontwikkeling breder en voorspelt dat de verkoop in de traditionele grote automotive regio’s – Europa, Noord-Amerika, Japan en Korea – de komende 5 tot 7 jaar iets terugloopt. Een negatieve trend die mogelijk, want afhankelijk van regionale conjuncturele ontwikkelingen, door andere markten als China, Rusland, Brazilië en India kan worden gecompenseerd. Voor dit jaar voorspelt Schuster in ieder geval dat de wereldautoproductie met 2,6 procent terugloopt tot 92,2 miljoen eenheden. Dat mag je toch een recessie noemen. Minimaal Code Oranje, zou je denken.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.