Roland Berger: Zwakke Chinese economie brengt auto-industrie in problemen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Zwakke Chinese economie brengt industrie aan het wankelen. (Foto: Shutterstock)

China gold jarenlang als de groeimotor voor de wereldwijde auto-industrie. Maar die situatie is aanzienlijk veranderd sinds de zwakke autoverkoopcijfers in China (min 10% over het eerste halfjaar 2019), het handelsconflict met de VS en de wereldwijde economische vertraging. Volgens het nieuwe rapport Automotive Supplier Study 2019 van strategiekantoor Roland Berger en vermogensadviseur en -beheerder Lazard, staan toeleveranciers van de industrie voor moeilijke tijden. Er is geen universele oplossing, volgens het rapport. “Leveranciers in de auto-industrie moeten zorgen voor flexibele structuren en processen en velen moeten samenwerkingen met anderen in de markt aangaan”, adviseert Casper Veenman, partner bij Roland Berger Nederland.

Ongebruikte capaciteit

Volgens Roland Berger hebben toeleveranciers in de industrie het wereldwijd zwaar. Over het eerste halfjaar van 2019 daalde de autoproductie met 5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Met een gemiddelde Ebit-marge van circa 6 procent zijn de cijfers de laagste sinds 2012. “Internationale handelsspanningen en voortdurende kostenbesparingen bij autofabrikanten dragen bij aan deze druk. En de markt wordt geconfronteerd met structurele veranderingen door de groeiende markt voor elektrische mobiliteit”, denkt Veenman. De groeiverwachtingen waren positief en veel leveranciers hebben daarom extra capaciteit opgebouwd. Bij sommige leveranciers blijft nu 60 tot 70 procent van deze capaciteit ongebruikt.”

Marktleider of niet

Leveranciers hebben financiële flexibiliteit nodig om te profiteren van trends in de auto-industrie. Deze ontwikkelingen zetten volgens het rapport de hele industrie – van autofabrikanten tot leveranciers – onder druk om te investeren. Daarbij is het voor veel projecten moeilijk te voorspellen of en wanneer de investeringen winstgevend worden. Tegelijkertijd proberen fabrikanten hun kosten te verlagen door inkoopbesparingen, die weer van invloed zijn op leveranciers. Leveranciers staan dan ook voor een lastige keuze: ze willen hun winstgevendheid vasthouden en kunnen de veranderingen in de sector niet negeren. Grote, financieel solide bedirjven zijn volgens het rapport beter gepositioneerd dan kleinere bedrijven met generieke producten.

Banken worden voorzichtiger met kredietfinanciering

“Leveranciers moeten beslissen of ze marktleider kunnen worden of blijven op terreinen die op de lange termijn stagneren of krimpen. Als dit zo is, moeten ze deze positie koesteren en zich tegelijkertijd richten op efficiencyverbeteringen en het genereren van kasstromen. Zo niet, dan moeten ze een exit overwegen”, aldus Christof Söndermann van Lazard. Ook waarschuwt hij dat veel beleggers nu de voorkeur geven aan andere sectoren dan de auto-industrie. “Banken worden voorzichtiger met kredietfinanciering, wat met name kleinere leveranciers treft in productgebieden die de komende jaren onder structurele druk komen te staan.” Bekijk het complete rapport in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Roland Berger: Zwakke Chinese economie brengt auto-industrie in problemen | Automotive Online

Roland Berger: Zwakke Chinese economie brengt auto-industrie in problemen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Zwakke Chinese economie brengt industrie aan het wankelen. (Foto: Shutterstock)

China gold jarenlang als de groeimotor voor de wereldwijde auto-industrie. Maar die situatie is aanzienlijk veranderd sinds de zwakke autoverkoopcijfers in China (min 10% over het eerste halfjaar 2019), het handelsconflict met de VS en de wereldwijde economische vertraging. Volgens het nieuwe rapport Automotive Supplier Study 2019 van strategiekantoor Roland Berger en vermogensadviseur en -beheerder Lazard, staan toeleveranciers van de industrie voor moeilijke tijden. Er is geen universele oplossing, volgens het rapport. “Leveranciers in de auto-industrie moeten zorgen voor flexibele structuren en processen en velen moeten samenwerkingen met anderen in de markt aangaan”, adviseert Casper Veenman, partner bij Roland Berger Nederland.

Ongebruikte capaciteit

Volgens Roland Berger hebben toeleveranciers in de industrie het wereldwijd zwaar. Over het eerste halfjaar van 2019 daalde de autoproductie met 5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Met een gemiddelde Ebit-marge van circa 6 procent zijn de cijfers de laagste sinds 2012. “Internationale handelsspanningen en voortdurende kostenbesparingen bij autofabrikanten dragen bij aan deze druk. En de markt wordt geconfronteerd met structurele veranderingen door de groeiende markt voor elektrische mobiliteit”, denkt Veenman. De groeiverwachtingen waren positief en veel leveranciers hebben daarom extra capaciteit opgebouwd. Bij sommige leveranciers blijft nu 60 tot 70 procent van deze capaciteit ongebruikt.”

Marktleider of niet

Leveranciers hebben financiële flexibiliteit nodig om te profiteren van trends in de auto-industrie. Deze ontwikkelingen zetten volgens het rapport de hele industrie – van autofabrikanten tot leveranciers – onder druk om te investeren. Daarbij is het voor veel projecten moeilijk te voorspellen of en wanneer de investeringen winstgevend worden. Tegelijkertijd proberen fabrikanten hun kosten te verlagen door inkoopbesparingen, die weer van invloed zijn op leveranciers. Leveranciers staan dan ook voor een lastige keuze: ze willen hun winstgevendheid vasthouden en kunnen de veranderingen in de sector niet negeren. Grote, financieel solide bedirjven zijn volgens het rapport beter gepositioneerd dan kleinere bedrijven met generieke producten.

Banken worden voorzichtiger met kredietfinanciering

“Leveranciers moeten beslissen of ze marktleider kunnen worden of blijven op terreinen die op de lange termijn stagneren of krimpen. Als dit zo is, moeten ze deze positie koesteren en zich tegelijkertijd richten op efficiencyverbeteringen en het genereren van kasstromen. Zo niet, dan moeten ze een exit overwegen”, aldus Christof Söndermann van Lazard. Ook waarschuwt hij dat veel beleggers nu de voorkeur geven aan andere sectoren dan de auto-industrie. “Banken worden voorzichtiger met kredietfinanciering, wat met name kleinere leveranciers treft in productgebieden die de komende jaren onder structurele druk komen te staan.” Bekijk het complete rapport in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.