Duitse toeleverancier Eisenmann failliet

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Eisenmann vraagt faillisement aan, maar hoopt op doorstart. (Foto: Eisenmann)

De Duitse fabrikant Eisenmann heeft gister zijn faillissement aangevraagd bij de rechtbank in Stuttgart. Zo verklaart het bedrijf, dat is gevestigd in Böbingen. Eisenmann bestaat 65 jaar en is toeleverancier van de auto-industrie. Het bedrijf bouwt onder meer complete lakstraten, spuitcabines en lichttunnels, die worden gebruikt om op industriële schaal de kwaliteit van het lakwerk te controleren. Het bedrijf telt 3 duizend medewerkers, is actief in 15 landen en maakte in 2017 een omzet van 723 miljoen euro.

De fabrikant zegt vorig jaar forse verliezen te hebben geleden, mede vanwege de stagnerende vraag in de auto-industrie waardoor geplande projecten ‘on hold’ werden gezet. Eisenmann zou bijvoorbeeld de spuitcabines leveren voor de uitbreiding van de Daimler-fabriek in Hongarije, maar dit ging niet door, omdat Daimler besloot de uitbreidingsplannen voorlopig in de ijskast te zetten.

Topman Micheal Keppel zegt in een verklaring te hopen op steun van een sterke partner zodat het bedrijf in een nieuwe structuur verder zou kunnen.

Eisenmann is niet het enige bedrijf dat worstelt met de wereldwijde krimpende autoverkoop. Onlangs nog gaf Bosch een winstwaarschuwing af, omdat de verkoop van nieuwe auto’s harder daalt dan voorzien. 

Duitse toeleverancier Eisenmann failliet | Automotive Online

Duitse toeleverancier Eisenmann failliet

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Eisenmann vraagt faillisement aan, maar hoopt op doorstart. (Foto: Eisenmann)

De Duitse fabrikant Eisenmann heeft gister zijn faillissement aangevraagd bij de rechtbank in Stuttgart. Zo verklaart het bedrijf, dat is gevestigd in Böbingen. Eisenmann bestaat 65 jaar en is toeleverancier van de auto-industrie. Het bedrijf bouwt onder meer complete lakstraten, spuitcabines en lichttunnels, die worden gebruikt om op industriële schaal de kwaliteit van het lakwerk te controleren. Het bedrijf telt 3 duizend medewerkers, is actief in 15 landen en maakte in 2017 een omzet van 723 miljoen euro.

De fabrikant zegt vorig jaar forse verliezen te hebben geleden, mede vanwege de stagnerende vraag in de auto-industrie waardoor geplande projecten ‘on hold’ werden gezet. Eisenmann zou bijvoorbeeld de spuitcabines leveren voor de uitbreiding van de Daimler-fabriek in Hongarije, maar dit ging niet door, omdat Daimler besloot de uitbreidingsplannen voorlopig in de ijskast te zetten.

Topman Micheal Keppel zegt in een verklaring te hopen op steun van een sterke partner zodat het bedrijf in een nieuwe structuur verder zou kunnen.

Eisenmann is niet het enige bedrijf dat worstelt met de wereldwijde krimpende autoverkoop. Onlangs nog gaf Bosch een winstwaarschuwing af, omdat de verkoop van nieuwe auto’s harder daalt dan voorzien.