‘Verkoop plug-ins en EV’s nadert 1 miljoen in Europa in 2020′
Het aanbod van elektrische auto’s in Europa stijgt van 18 vorig jaar naar 24 modellen dit jaar en 48 in 2020. Het aantal plug-inhybridemodellen verdubbelt naar 53 dit jaar en komt in 2020 uit op ongeveer 100. Het toenemende aanbod zorgt ervoor dat het marktaandeel van beide in de komende jaren een grote vlucht zal nemen, concludeert Automotive News Europe op basis van cijfers van Jato Dynamics en het Amerikaanse onderzoeksbureau LMC.
Plug-ins en BEV’s zijn voor fabrikanten aantrekkelijk vanwege het zogeheten supercreditsysteem: auto’s die onder de 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, tellen in 2020 dubbel voor het bepalen van de CO2-norm voor de vloot van de betreffende fabrikant. In 2021 tellen ze voor 1,67 keer mee, en in 2022 1,33 keer; vanaf 2023 tellen ze gewoon als 1. De CO2-norm wordt gedurende deze periode juist strenger: in 2025 moeten autofabrikanten hun CO2-uitstoot 15 procent hebben teruggebracht in vergelijking met 2021, en in 2030 zelfs met 37,5 procent.Bekijk in de Automotive Kennisbank de Europese autoverkoop gesplitst op soort aandrijving.
Het aandeel elektrische auto’s in de verkochte vloot moet in 2025 15 procent zijn en in 2030 35 procent voor personenauto’s.
In 2018 werden er in Europa zo’n 190 duizend elektrische auto’s verkocht en 155 duizend plug-ins; dit jaar komen deze aantallen uit op respectievelijk 300 duizend en 250 duizend. Het daar daarop zijn beide gezamenlijk goed voor 1 miljoen voertuigen, waarvan volgens LMC de plug-in 55 procent voor zijn rekening neemt en de BEV 45 procent. Daarna ‘knalt’ de volledig elektrische auto over de plug-in heen, aldus Automotive News Europe, dat ook stelt dat de WLTP een vertragende impact heeft gehad op de introductie van nieuwe modellen.