EU bereikt compromis: 37,5 procent CO2-reductie in 2030
EU commissaris Elisabeth Koestinger maakte gisteravond bekend dat het Europees parlement eruit is: in 2021 mogen personenauto’s gemiddeld nog maar 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. In 2030 moet daar nog eens 37,5 procent af. Dat percentage is een compromis dat gisteren werd bereikt. Eerder liepen de onderhandelingen vast. Aan de ene kant waren er autoproducerende landen als Duitsland, die voorstander waren van 30 procent beperking, aan de andere kant landen als Nederland en Zweden, die het percentage graag verhoogd zagen naar 40 procent. Het huidige compromis moet nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en door de lidstaten van de EU.
Lees hier: wat betekent de nieuwe norm voor de auto-industrie?
Fabrikantenkoepel Acea was razendsnel met zijn reactie. In een persverklaring noemt Acea de doelstelling van 37,5 procent totaal onrealistisch en uitsluitend gedreven door politieke motieven. “Deze doelen vereisen een veel sterkere marktintroductie van elektrische en andere voertuigen met alternatieve aandrijving dan momenteel mogelijk is”, stelt Erik Jonnaert, secretaris-generaal van Acea. “Er zijn nog verschillende obstakels die de wijdverspreide consumentenacceptatie remmen, zoals betaalbaarheid en het ontbreken van een voldoende dicht netwerk van infrastructuur voor opladen.”
ACEA waarschuwt voor banenverlies in de automotive sector en roept de 28 lidstaten en de Europese Commissie op ervoor te zorgen dat alle voorwaarden voorhanden zijn voor deze CO2-reductie, met name de broodnodige investeringen in infrastructuur. Vooral in landen in het zuiden en oosten van Europa is deze nog nauwelijks aanwezig.