‘Uber en Lyft starten stille lobby tegen rechten zzp’ers’

Floor Vink Floor Vink
Topmannen vinden hun businessmodel niet geschikt voor een strikte structuur van werkgever en werknemer. (Foto: Uber)

Taxi- en ritdeeldiensten Uber en Lyft zijn volgens het FD een stille lobby gestart waarmee ze de effecten van een rechterlijke uitspraak, die stelt dat zzp’ers sneller als werknemers moeten worden gezien, willen verzachten. In april bepaalde het hooggerechtshof van Californië dat werknemers in dienst zijn van een bedrijf, tenzij ze werkzaamheden verrichten die buiten de reguliere werkzaamheden van dat bedrijf vallen.

Volgens topmannen van Ubver en Lyft (maar ook van veel andere Californische bedrijven) is hun businessmodel niet geschikt voor een strikte structuur van werkgever en werknemer. Door dit wel af te dwingen zou dit de bedrijven problemen opleveren en het past niet bij de nieuwe ‘on-demand economie’. Vorige maand werden nog 100 chauffeurs van Uber ontslagen

Over de status van chauffeurs die als zelfstandige voor Uber rijden in Nederland, maar ook bijvoorbeeld van bezorgers van Deliveroo, is nog veel onduidelijk. In Nederland oordeelde een kantonrechter onlangs dat Deliveroo met freelance-contracten mag werken. Maar de rechter erkende dat het huidige arbeidsrecht niet voorziet in de relatief nieuwe zogeheten platformeconomie, maar is het aan de politiek om maatregelen te treffen.

‘Uber en Lyft starten stille lobby tegen rechten zzp’ers’ | Automotive Online

‘Uber en Lyft starten stille lobby tegen rechten zzp’ers’

Floor Vink Floor Vink
Topmannen vinden hun businessmodel niet geschikt voor een strikte structuur van werkgever en werknemer. (Foto: Uber)

Taxi- en ritdeeldiensten Uber en Lyft zijn volgens het FD een stille lobby gestart waarmee ze de effecten van een rechterlijke uitspraak, die stelt dat zzp’ers sneller als werknemers moeten worden gezien, willen verzachten. In april bepaalde het hooggerechtshof van Californië dat werknemers in dienst zijn van een bedrijf, tenzij ze werkzaamheden verrichten die buiten de reguliere werkzaamheden van dat bedrijf vallen.

Volgens topmannen van Ubver en Lyft (maar ook van veel andere Californische bedrijven) is hun businessmodel niet geschikt voor een strikte structuur van werkgever en werknemer. Door dit wel af te dwingen zou dit de bedrijven problemen opleveren en het past niet bij de nieuwe ‘on-demand economie’. Vorige maand werden nog 100 chauffeurs van Uber ontslagen

Over de status van chauffeurs die als zelfstandige voor Uber rijden in Nederland, maar ook bijvoorbeeld van bezorgers van Deliveroo, is nog veel onduidelijk. In Nederland oordeelde een kantonrechter onlangs dat Deliveroo met freelance-contracten mag werken. Maar de rechter erkende dat het huidige arbeidsrecht niet voorziet in de relatief nieuwe zogeheten platformeconomie, maar is het aan de politiek om maatregelen te treffen.