‘Ambassadeurs en autofabrikanten getuigen bij Amerikaanse commissie’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

De Amerikaanse president begon in maart met zijn dreigementen om de import van auto’s uit de EU flink te belasten. Het huidige tarief van 2,5 procent zou verhoogd moeten worden naar 20 tot 25 procent, vindt hij. Het opwerpen van zulke handelsbarrières is alleen mogelijk als de vrije import de nationale veiligheid van de VS aantast. Trump is inmiddels een procedure gestart om vast te stellen of dat het geval is. In het kader van die procedure worden vele partijen opgeroepen die hun zegje mogen doen. 

Reuters meldt dat ambassadeurs van de EU, Japan, Canada, Mexico, autofabrikanten en vakbonden op 19 juli zijn uitgenodigd om te getuigen op een hoorzitting over dit onderwerp, die wordt georganiseerd door het Amerikaanse Ministerie van Handel.

Diverse belanghebbenden hebben al geprotesteerd tegen de plannen. Zij waarschuwen dat de maatregelen honderdduizenden banen kosten en de prijzen van auto’s flink omhoog drijven. Ceo John Bozella van Global Automakers stelde onomwonden dat de nationale veiligheid niets te maken heeft met auto-import. “America does not go to war in a Ford Fiesta.”

De autoindustrie is juist door de lage handelstarieven zeer internationaal geworden. Zo worden veel auto’s van Europese merken, die voor de Chinese markt bestemd zijn, in de VS geproduceerd. De exacte gevolgen van hoge handelstarieven zijn dat ook niet eenvoudig te bepalen. 

Volgens Reuters zijn er ook bronnen die beweren dat Trump de handelstarieven op auto’s enkel gebruikt als drukmiddel om andere onderhandelingen te winnen. Zowel met China, Mexico, Canada als met de EU loopt een handelsoorlog, waarbij steeds hogere invoerrechten worden geheven.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.