‘KBA vermoedt sjoemelsoftware bij miljoen Daimler Euro6-diesels’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Daimler-topmensen hebben deze week overleg met de Duitse verkeersminister Andreas Scheurer. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikant Daimler zou bij ongeveer een miljoen Euro6-diesels illegale software hebben gebruikt om onder sommige omstandigheden het gebruik van adblue te matigen dan wel te vergroten. Dat meldt Bild am Sonntag. Daimler werd al langer verdacht van gesjoemel om de toegestane emissielimiet te kunnen halen. In een reactie aan Reuters laat Daimler weten niet te willen reageren op het nieuws en stelt dat het volledig meewerkt aan alle KBA-onderzoeken.Later deze week is er overleg tussen de Daimler-top en het Duitse verkeersministerie.

Daimler Nederland is om een reactie gevraagd.

Vorige week reageerde fabrikantenorganisatie Acea op het pas verschenen True-rapport (The Real Urban Emissions) waarin wordt gesteld dat nieuwe diesels nog steeds twee tot twaalf keer meer NOx uitstoten dan is toegestaan. Volgens Acea zijn de verkeerde diesels getest.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘KBA vermoedt sjoemelsoftware bij miljoen Daimler Euro6-diesels’ | Automotive Online

‘KBA vermoedt sjoemelsoftware bij miljoen Daimler Euro6-diesels’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Daimler-topmensen hebben deze week overleg met de Duitse verkeersminister Andreas Scheurer. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikant Daimler zou bij ongeveer een miljoen Euro6-diesels illegale software hebben gebruikt om onder sommige omstandigheden het gebruik van adblue te matigen dan wel te vergroten. Dat meldt Bild am Sonntag. Daimler werd al langer verdacht van gesjoemel om de toegestane emissielimiet te kunnen halen. In een reactie aan Reuters laat Daimler weten niet te willen reageren op het nieuws en stelt dat het volledig meewerkt aan alle KBA-onderzoeken.Later deze week is er overleg tussen de Daimler-top en het Duitse verkeersministerie.

Daimler Nederland is om een reactie gevraagd.

Vorige week reageerde fabrikantenorganisatie Acea op het pas verschenen True-rapport (The Real Urban Emissions) waarin wordt gesteld dat nieuwe diesels nog steeds twee tot twaalf keer meer NOx uitstoten dan is toegestaan. Volgens Acea zijn de verkeerde diesels getest.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.